Een goed begin van de dag

14 september 2006 | Redactie

Hotels van groot tot klein doen hun best om iets speciaals van het ontbijt te maken. Niet onverstandig, want het ontbijt kleurt voor een belangrijk deel de herinneringen die hotelgasten aan hun verblijf overhouden. Een goed verzorgd ontbijt is daarom van belang voor zowel de gast als het hotel. Maar wat schotel je die ontbijters voor?

Het ontbijt wordt door velen beschouwd als de belangrijkste maaltijd van de dag, maar er zijn ook genoeg mensen die de ochtendmaaltijd achteloos overslaan. Hotels hebben daar vooralsnog niet al te veel last van, want wat is er voor de gast nu mooier dan ’s ochtends in alle rust te genieten van een uitgebreid assortiment aan etenswaren? Met eenheidsworst kunnen hotels dus niet meer aankomen. De gast is thuis gewend aan kwaliteit en ziet dat in een hotel graag nog een graadje beter. Zeker omdat aan een hotelontbijt veelal een fiks prijskaartje hangt.

Marjolein Bruschke, food & beverage manager in het Dorinth Sofitel Amsterdam Airport, vindt vooral kwaliteit en variatie belangrijk. Haar buffetontbijt omvat niet alleen uiteenlopende broodjes, wisselende viennoiseries, beleg en garnituur, maar ook zaken als tutti-frutti, ongesneden soorten kazen, rosti aardappels, gebakken rijst, rijstsoep en wafels met bijlages.

'Je moet kijken naar wat de gast wil en niet naar wat je zelf lekker vindt. Wij kiezen daarom voor een uitgebreid concept waarin voedingswaarde centraal staat. Je ziet toch dat de zakengast heel verantwoord, maar vrij snel eet, terwijl de vakantiegast meer de tijd ervoor neemt en andere keuzes maakt. Wij hebben een Franse omlijning, maar proberen het ontbijt echt op de bezoekers af te stemmen. Daarom zijn er ook Aziatische accenten. Een ontbijt moet je toch zo breed mogelijk proberen te houden.'

Cultuur

Er bestaat wereldwijd een enorm onderscheid in ontbijtcultuur. Zeker voor hoteliers die regelmatig buitenlandse gasten ontvangen is het belangrijk zich te vergewissen van de internationale aankleding van het ontbijt. De Oostenrijkse keuken bijvoorbeeld, sluit aan bij die van Duitsland: het hotelontbijt is vrij uitgebreid. Koffie of thee naar keuze, verschillende soorten brood, jam, allerlei soorten worst en andere vleeswaren, soms kaas of een ei. Een erweitertes Frühstück betekent extra veel keus. Een ander voorbeeld is het echte Engelse ontbijt, dat maar liefst vijf gangen omvat: eerst een glas appelsiensap of een halve pompelmoes; daarna een kommetje cornflakes, met melk overgoten, eieren, knapperig spek (bacon and eggs), of met gebakken ham (ham and eggs). Bijgerechten zijn gegrilde tomaten, paddestoelen, 'baked beans' en cocktail- of braadworstjes. Na de derde gang volgt nog een vlees- of visgerecht. Het Engels ontbijt wordt afgesloten met geroosterd brood met een marmelade van Engelse makelij en - nu pas - een grote pot koffie of thee, altijd met melk.

Nu gaat het wel wat ver om een dergelijk ontbijt standaard aan te bieden. Maar toch... In het Radisson SAS Amsterdam Airport kan de gast In restaurant 'Talavera' de dag beginnen met een bezoekje aan het uitgebreide Super Ontbijt Buffet. En al eerder presenteerde het Radisson een bijzondere 'breakfastpilot'. De namen van de ontbijten (roomservice) spreken tot de verbeelding: Healthy Start, met onder andere een banaan-havermout-smoothie, vers fruit en dito sap en donkerbruin brood met kaas. Sweet Treats - hier voeren muffins en flensjes de boventoon. Het meest gewaagde van de drie concepten is het Zen-ontbijt (ondertitel: Balance Body & Soul). Wie voor dit concept kiest, krijgt onder meer een licht miso-soepje met tofu en een glas sojamelk voorgeschoteld.

Prijswinnaar

Holiday Inn verwierf zelfs een award met hun Best-4-Breakfast® menu. De gasten kunnen hierbij genieten van Cinnamon Supreme French Toast en hearty Skillet Browns, gecombineerd met vlees of groenten, afgemaakt met ei en kaas. Op basis van de reacties van gasten en medewerkers van de Holiday Inn-hotels in diverse landen, werd besloten niet meer in elk land hetzelfde ontbijt aan te bieden, maar aan te sluiten bij de verschillende ontbijtculturen. Dus werd in alle Holiday Inns het buffet flink uitgebreid, waarbij ook meer aandacht werd besteed aan gezondheid. Er is gekozen voor topmerken (vanwege de herkenbaarheid), een grote variatie (meer dan 75 producten) en er werden nieuwe gerechten toegevoegd: diverse vers bereide eiergerechten en pannenkoekjes, bijvoorbeeld.

Het Bilderberg Garden hotel kiest eveneens voor kwaliteit en variatie. F&B manager Joeri Nuyten: 'Wij hebben zeker een dagdeel gezeten om het hele serviceverloop in kaart te brengen en te bepalen welk producten we wilden hebben voor op het buffet. Ontbijt is vaak een ondergeschoven kindje binnen de F&B, terwijl dit juist de afdeling is waar je de meeste brutowinst op kan halen. Wat nog wel belangrijker is: het is het laatste contactmoment met de gast voor de check-out. Wanneer het ontbijt niet goed is geweest, houdt de gast geen positief gevoel aan zijn verblijf over. Investeer daarom in je mensen die zorgdragen voor het ontbijt. De gast heeft steeds meer kennis van zaken en is mondiger. Je komt er niet meer met een kop koffie, wat brood en scrambled eggs. We zien de gezonde levensstijl terugkomen: verse sappen, veel vers fruit, cereals, mager vlees, enzovoort. Wij kiezen ook voor een bepaalde opstelling van het buffet: we houden alles bewust in één kleur om het rustig en overzichtelijk te houden.'

Tijden

Voor velen een doorn in het oog: de openingstijden van het ontbijt. Wanneer specifiek naar het ontbijt wordt gekeken, blijken die openingstijden voor één op de tien gasten die het ontbijt als probleem bestempelen, een reden te zijn voor non-loyaliteit. Vooral de zakelijke gasten hebben problemen met het tijdstip waarop de ontbijtruimte open gaat; de recreatieve gasten hebben doorgaans problemen met de sluitingstijd. Voor anderen is de kwaliteit van de gerechten de voornaamste reden om niet terug te keren, terwijl een gebrekkige service van het personeel door negentien procent wordt genoemd. De belangrijkste reden voor non-loyaliteit heeft betrekking op het assortiment: een te beperkte keuze is de meestgenoemde reden voor die onvrede.

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: