"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

25 februari 2020 | The Hospitality Studio

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen.

Het kantoor van WeWantMore ademt reuring. In dit creatieve kloppende hart in Antwerpen spreken wij Ruud Belmans, creatief directeur en oprichter van de 'designstudio voor grafisch en interieurontwerp' en Steven Verrept, general manager van het recent geopende Château de Vignée in de Belgische Ardennen. Zij nemen ons mee in het verhaal over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een luxe boutique hotel in het hart van de Belgische Ardennen. Een verhaal waarin praktisch denken essentieel is, maar ’s nachts wakker liggen van eindeloze opleverpunten ook bij zo’n proces hoort. Een plek creëren waar de opdrachtgever het liefste wil zijn….

Ruud en Steven spreken op het podium van de Innovation Stage tijdens de Independent Hotel Show Amsterdam op 18 maart 2020 in RAI Amsterdam over balans houden in het design proces tussen commercieel front-of-house en operationeel back-of-house.

De huidige eigenaar van Château de Vignée vertoeft het liefst in de Ardennen. Zijn weg in de unieke natuur van België brengt hem al jaren naar de plek die nu zijn ziel draagt. Hij is al meer dan 15 jaar stamgast in het hotel als op een dag duidelijk wordt dat de (toenmalige) uitbaters van een welverdiend pensioen willen gaan genieten. “Twijfel om vastgoed en exploitatie van het hotel over te nemen heeft hij niet. Op dezelfde voet verdergaan voelde echter niet goed,” aldus Steven, die al jaren met de eigenaar samenwerkt. “Château de Vignée moest een unieke beleving in de Ardennen gaan worden. Een onderscheid in de regio appellerend aan de behoefte van reizigers in het luxe segment. Een luxueus thuis in de natuur om te ontsnappen aan het jachtige leven.” Samen met Steven bespreekt hij de opties en na een eerdere kennismaking met WeWantMore neemt de klant een rigoureus besluit: de geschiedenis van het monumentale château verdient een nieuw en sterk verhaal. Designstudio voor grafisch en interieurontwerp WeWantMore krijgt de opdracht om uit te werken.

Inspiratie

’s Morgens voor dag en dauw, een mistig landschap duikt op. De natuur ontluikt in alle stilte, zijn kleuren langzaam tonend aan de vroege jagers in het koninklijke jachtdomein van Villers-Sur-Lesse. Met hun ogen gericht op de natuur, zien zij prachtige texturen, ervaren ze rust en stilte en ruiken ze de bladerpracht van het oeroude bos. Naarmate de zon verder aan de hemel staat, verandert het zicht op de elementen en worden de unieke texturen van de natuur duidelijk zichtbaar. Clair Obscure maakt plaats voor rijke schakeringen in kleur en geur. WeWantMore vat dit - universeel, herkenbare - gevoel samen in een ‘ode aan de natuur’. De abstracte gedachte over ‘rust en textuur’ wordt door WeWantMore uitgewerkt tot een subtiel, gedetailleerd verhaal over wie en wat Château de Vignée moet zijn. Met een duidelijke ‘Sense of Place’ in het achterhoofd, kennis over de verwachtingen van toekomstige gasten in het luxe segment en een bijbehorende prijscategorie, maakt WeWantMore van Château de Vignée een uniek en onderscheidend product. Natuurlijk comfort in hospitality vloeit samen met de grillige schoonheid van de Ardennen tot het nieuwe canvas van het château.

Focus houden

De creatieve visie van WeWantMore sluit naadloos aan op de toekomst die de eigenaar met Château de Vignée voor ogen heeft. Er is wederzijds vertrouwen door eerdere samenwerkingen met als bijkomend voordeel dat de eigenaar ‘independent hotelier’ en tegelijkertijd doelgroep van het hotel is, waardoor keuzes die het ‘ode aan de natuur concept’ moeten vertalen naar een concreet en operationeel business-model, makkelijker gemaakt kunnen worden. Ruud: “Elkaar blijven verstaan in dit creatieve proces van idee tot realisatie, is de grootste uitdaging van allemaal. Omdat we als studio conceptontwikkeling en interieurontwerp doen en daarvoor ook alle disciplines onder één dak hebben, kunnen we de communicatielijnen kort houden en sneller sturen wanneer er keuzes gemaakt moeten worden. Vanzelfsprekend gaat in complexe, langdurige verbouwingsprojecten niets zonder slag of stoot en hebben we ’s nachts wel eens wakker gelegen. Natuurlijk is energie vasthouden in de pré openingsfase niet altijd meven makkelijk. Ons devies? Focus houden, met elkaar blijven mcommuniceren, en als team samen genieten van de eerste decoratieve elementen die een plek krijgen.”

Meerwaarde creëren naar gasten

Als je de ambitie hebt om in de regio het tophotel voor reizigers in het luxe segment te willen zijn, dan is aansluiting zoeken bij een kwaliteitslabel van groot belang. Een distributienetwerk dat je helpt in het verwezenlijken van je naamsbekendheid en verkrijgen van een gewenste status  als luxe hotel. Voor Steven is Relais & Châteaux hierin de ideale partner. “De merkwaarden van R&C, hun aanpak op HRM en MICE, focus op keuken, ingrediënten en mde terroir, het sluit allemaal naadloos aan op de identiteit en de koers die we met Château de Vignée voor ogen hebben,” aldus Steven. “Met Relais & Châteaux creëren we echt meerwaarde in kwaliteit en onderscheidend vermogen naar onze gasten.”

Alles onder 1 dak = voordeel voor de klant

Steven geeft aan dat alle ontwerp disciplines onder het dak van WeWantMore van enorme meerwaarde zijn geweest in de realisatie van het huidige Château de Vignée. “Hun oprechte betrokkenheid in de ontwikkeling van een verhaal op de locatie van het château tot en met het maken van een identiteit, interieurontwerp en activatie op de vloer, zijn van grote betekenis. In co-creatie zijn we tot een eindresultaat gekomen waarbij de commercieel vierkante meters door de ogen van gasten met een hospitality perspectief ontworpen zijn. WeWantMore blijft ook na opening betrokken om de identiteit van het Château inhoud te geven. Van branding naar guest experience design zodat het verhaal blijvend unieke ervaringen voor gasten oplevert. “Een mooi voorbeeld hiervan is een aantal kunstinstallaties en objecten die wijzigen per seizoen. Vier keer per jaar exposeren we nieuwe items die de veranderingen in de natuur kenmerken. De vaste gasten zullen erdoor verrast worden. Het is een bijzondere aanpak die voor mmij als even belangrijk als logisch aanvoelt,” vertelt Steven. “De natuur verleidt de gast.” Ruud: “WeWantMore is een studio die met interesse luistert naar de opdrachtgever en in co-creatie tot een eindresultaat komt. Door gezamenlijk enthousiasme en geloof in het project, hebben we duidelijke afspraken kunnen maken met elkaar over de keuzes. Wat doen we wel, en vooral wat doen we niet?”

Gezamenlijk kunnen Ruud en Steven concluderen dat het maken (en vastleggen) van keuzes voorkomt dat concepten ‘goedkope’ aftreksels worden of teloorgaan aan conservatief denken in het operationele proces. Durf tonen, balans houden tussen design en operatie en ervoor zorgen dat alle geledingen in de organisatie op één lijn zitten. Het zijn een paar leerzame criteria die de efficiency en snelheid in oplevering van een uniek en onderscheidend hospitality concept ten goede komen.

The Independant Hotel Show

Ruud en Steven spreken op het podium van de Innovation Stage tijdens de Independent Hotel Show Amsterdam op 18 maart 2020 in RAI Amsterdam over balans houden in het design proces tussen commercieel front-of-house en operationeel back-of-house.

Auteurs: 

SEVERS+JANSEN, The Hospitality Studio

Mark Severs + Kim Jansen

seversjansen.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: