Een optimale gastervaring en meer verkoop met in-room entertainment

10 september 2020 | Redactie

Hoe kun je ervoor zorgen dat gasten ook in deze tijd die ultieme service krijgen en alle additionele verkoopmogelijkheden optimaal worden benut? Hospitality Management ging in gesprek met Gert Jan Reinders, Business Development Manager bij LG Electronics, over de mogelijkheden en trends op het gebied van in-room entertainment.

First things first: wat versta je onder in-room entertainment?

In-room entertainment is een breed begrip, want hieronder vallen alle mogelijkheden die een hotelkamer biedt als het gaat om vermaak en service. De Hotel-TV is hierbij een belangrijk onderdeel, maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te kunnen streamen valt onder in-room entertainment.

Wat zijn de mogelijkheden als je kijkt naar in-room entertainment?

Het start bij binnenkomst van de gast in de hotelkamer. Om hen een warm welkom te heten zijn er op de hotelkamer meerdere mogelijkheden. Zo kunnen er diverse visuals of video’s getoond worden op de Hotel-TV. Een mooi sfeerbeeld als schilderij, een video met informatie over de stad waarin men zich bevindt, een teaser van alle diensten die het hotel aanbiedt of een persoonlijke welkomstvideoboodschap van de hotelier.

Daarnaast willen gasten hun smartphone of tablet kunnen verbinden met de Hotel-TV, ‘bring your own device’. Door middel van streaming kunnen gasten hun eigen devices verbinden met de Hotel-TV en ook in de hotelkamer hun favoriete Netflix-serie bekijken.

Welke trends zie je momenteel terug in de hospitality branche?

De huidige omstandigheden hebben grote impact op de hotelbranche, zo ook op het type gast en het doel van het verblijf. Op korte termijn zal de toeristenmarkt het grootst zijn binnen de hotelbranche. Het doel van een toerist aan een hotel is anders dan een zakelijke gast. Dit houdt in dat het verwennen en in de watten leggen van de gast centraal staat. Displays spelen hierin een belangrijke rol. Enerzijds om de gast van informatie te voorzien, denk aan bewegwijzering en services in het hotel en de hotelkamer. Anderzijds biedt het de hotelier de mogelijkheid om het personeel efficiënter in te zetten, informatie makkelijk aan te passen en meer ‘upselling’ te genereren. De kamerprijzen zijn laag en dat betekent dat het verkopen van alternatieve producten en diensten des te belangrijker is geworden. De Hotel-TV-schermen kunnen worden voorzien van de volgende mogelijkheden. Denk aan:

In-room dining: Gasten maakten voorheen graag gebruik van het hotel-restaurant. Nu kijken gasten eerder naar alternatieven: hoe kun zij luxe ervaren, maar zich niet te veel onder de andere hotelgasten begeven? In-room dining kan juist in de huidige tijd voor gasten een aantrekkelijk alternatief zijn. Ze kunnen via de
Hotel-TV de menukaart bekijken en rechtstreeks via de TV bestellen, zonder hiervoor de hotelkamer te verlaten. Ideaal voor een ontspannen zondagochtend.

Online shop: Hotels bieden steeds vaker ook producten aan die aanwezig zijn tijdens een overnachting in de hotelkamer. Heeft de hotelgast bijvoorbeeld goed geslapen in het hotelbed dan kan de gast dit bed na zijn of haar verblijf eventueel via de webshop van het hotel bestellen. Maar dat geldt natuurlijk nog meer voor kleinere luxe producten zoals die heerlijke wijn uit het restaurant. De gast heeft via het hotel kennisgemaakt met het product en kan dit achteraf nog bijbestellen via de webshop van het hotel.

Ticket shop: Naast producten van het hotel zelf, bieden hotels ook steeds meer diensten aanbieden. Zo zijn er hotels die tickets aanbieden voor lokale evenementen en bezienswaardigheden. Denk aan tickets voor een theatervoorstelling, musea of bioscopen.

Hoe ziet de toekomst van in-room entertainment eruit?

De Hotel-TV wordt het centrale communicatie- en bedieningspunt van de hotelkamer. Zo biedt LG Pro:Centric de mogelijkheid om de kamer via de Hotel-TV te bedienen: denk aan het openen en sluiten van de gordijnen, het regelen van de temperatuur en de verlichting. In het hogere segment van de hotelbranche loopt dit momenteel via verschillende systemen. LG pleit voor één centraal systeem; wel zo gemakkelijk voor de gast en de hotelier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Personeel
Preston Palace lanceert nieuwe werkcampagne

In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven. Van fulltime, parttime tot bijbaantje. Zelfs een combinatie van diverse afdelingen binnen in één functie is mogelijk. ...

Events Internationaal
EQUIPHOTEL uitgesteld naar 2022

Gezien de huidige situatie rondom de COVID-19 epidemie, die momenteel op lokaal en mondiaal niveau voortdurend verslechtert, kondigt Reed Expositions France aan dat de 2020-editie van de EQUIPHOTEL, die oorspronkelijk gepland stond van 15 t/m 19 november 2020, is uitgesteld naar 2022. De afgelope...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam geeft 7 suites een complete metamorfose

Hotel Okura Amsterdam heeft 7 suites een complete metamorfose gegeven. Bij de renovatie, die in december 2019 van start ging, is het hele design vernieuwd. Architect Bert Verwey heeft de renovatie van de suites en The Lounge onder zijn hoede genomen. Ruimtelijkheid, comfort en sereniteit vormen de b...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: