Een optimale gastervaring en meer verkoop met in-room entertainment

10 september 2020 | Redactie

Hoe kun je ervoor zorgen dat gasten ook in deze tijd die ultieme service krijgen en alle additionele verkoopmogelijkheden optimaal worden benut? Hospitality Management ging in gesprek met Gert Jan Reinders, Business Development Manager bij LG Electronics, over de mogelijkheden en trends op het gebied van in-room entertainment.

First things first: wat versta je onder in-room entertainment?

In-room entertainment is een breed begrip, want hieronder vallen alle mogelijkheden die een hotelkamer biedt als het gaat om vermaak en service. De Hotel-TV is hierbij een belangrijk onderdeel, maar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om te kunnen streamen valt onder in-room entertainment.

Wat zijn de mogelijkheden als je kijkt naar in-room entertainment?

Het start bij binnenkomst van de gast in de hotelkamer. Om hen een warm welkom te heten zijn er op de hotelkamer meerdere mogelijkheden. Zo kunnen er diverse visuals of video’s getoond worden op de Hotel-TV. Een mooi sfeerbeeld als schilderij, een video met informatie over de stad waarin men zich bevindt, een teaser van alle diensten die het hotel aanbiedt of een persoonlijke welkomstvideoboodschap van de hotelier.

Daarnaast willen gasten hun smartphone of tablet kunnen verbinden met de Hotel-TV, ‘bring your own device’. Door middel van streaming kunnen gasten hun eigen devices verbinden met de Hotel-TV en ook in de hotelkamer hun favoriete Netflix-serie bekijken.

Welke trends zie je momenteel terug in de hospitality branche?

De huidige omstandigheden hebben grote impact op de hotelbranche, zo ook op het type gast en het doel van het verblijf. Op korte termijn zal de toeristenmarkt het grootst zijn binnen de hotelbranche. Het doel van een toerist aan een hotel is anders dan een zakelijke gast. Dit houdt in dat het verwennen en in de watten leggen van de gast centraal staat. Displays spelen hierin een belangrijke rol. Enerzijds om de gast van informatie te voorzien, denk aan bewegwijzering en services in het hotel en de hotelkamer. Anderzijds biedt het de hotelier de mogelijkheid om het personeel efficiënter in te zetten, informatie makkelijk aan te passen en meer ‘upselling’ te genereren. De kamerprijzen zijn laag en dat betekent dat het verkopen van alternatieve producten en diensten des te belangrijker is geworden. De Hotel-TV-schermen kunnen worden voorzien van de volgende mogelijkheden. Denk aan:

In-room dining: Gasten maakten voorheen graag gebruik van het hotel-restaurant. Nu kijken gasten eerder naar alternatieven: hoe kun zij luxe ervaren, maar zich niet te veel onder de andere hotelgasten begeven? In-room dining kan juist in de huidige tijd voor gasten een aantrekkelijk alternatief zijn. Ze kunnen via de
Hotel-TV de menukaart bekijken en rechtstreeks via de TV bestellen, zonder hiervoor de hotelkamer te verlaten. Ideaal voor een ontspannen zondagochtend.

Online shop: Hotels bieden steeds vaker ook producten aan die aanwezig zijn tijdens een overnachting in de hotelkamer. Heeft de hotelgast bijvoorbeeld goed geslapen in het hotelbed dan kan de gast dit bed na zijn of haar verblijf eventueel via de webshop van het hotel bestellen. Maar dat geldt natuurlijk nog meer voor kleinere luxe producten zoals die heerlijke wijn uit het restaurant. De gast heeft via het hotel kennisgemaakt met het product en kan dit achteraf nog bijbestellen via de webshop van het hotel.

Ticket shop: Naast producten van het hotel zelf, bieden hotels ook steeds meer diensten aanbieden. Zo zijn er hotels die tickets aanbieden voor lokale evenementen en bezienswaardigheden. Denk aan tickets voor een theatervoorstelling, musea of bioscopen.

Hoe ziet de toekomst van in-room entertainment eruit?

De Hotel-TV wordt het centrale communicatie- en bedieningspunt van de hotelkamer. Zo biedt LG Pro:Centric de mogelijkheid om de kamer via de Hotel-TV te bedienen: denk aan het openen en sluiten van de gordijnen, het regelen van de temperatuur en de verlichting. In het hogere segment van de hotelbranche loopt dit momenteel via verschillende systemen. LG pleit voor één centraal systeem; wel zo gemakkelijk voor de gast en de hotelier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: