Eigenaar AHM bouwt en bedenkt, bedrijfsdirecteur exploiteert en verkoopt

19 april 2001 | Redactie

Bijeenkomsten als rode draad

De AHM Hotel Groep BV lijkt op het eerste gezicht een mengelmoesje: de groep heeft een hotel op Ameland, twee rustiek gelegen bedrijven in Amersfoort en Boekelo, zakenhotels in Zaltbommel en bij Rotterdam Airport, eentje in aanbouw in Amsterdam en drie congrescentra. Om het nog wat verwarrender te maken, dragen twee ervan de naam Best Western en twee andere die van Golden Tulip. Maar er is een gemeenschappelijke noemer: alle bedrijven hebben meerdere zalen voor allerlei bijeenkomsten.

Ieder ‘AHM-bedrijf’ heeft zijn eigen karakter dankzij aparte omgevingsfactoren, speciale faciliteiten, of een combinatie daarvan. Zo biedt de Amelander Kaap mogelijkheden voor survivalachtige trainingen en teambuildingsbijeenkomsten, en pal ernaast ligt een golfbaan. Met de 136 appartementen wordt een flink graantje meegepikt van de toeristische markt. Het Best Western Rotterdam Airport Hotel heeft - behalve de ligging aan het vliegveld - een kraamzorghotel, en ernaast is een medisch centrum gebouwd. Men kan er bevallen of een plastischchirurgische ingreep ondergaan; familie kan op bezoek komen en overnachten. Het Best Western Berghotel in Amersfoort is een ‘klassiek’ bedrijf in een karakteristiek pand, vlakbij de binnenstad en heide en bos.

Eigenzinnig

Voor Golden Tulip Resort Hotel Bad Boekelo wordt op het moment een nieuw ‘belevingsconcept’ uitgewerkt dat volledig op de zintuigen gericht wordt. Op het terrein wordt - met Europese subsidie - een labyrintentuin gebouwd die inspeelt op ‘zintuiglijk gebruik’. Grofweg de helft van de zalencapaciteit van zakenhotel Golden Tulip Zaltbommel wordt min of meer permanent bezet door het in hetzelfde pand gevestigde IT-trainingsbedrijf. De Eenhoorn in Amersfoort en Planetarium Gaasperplas in Amsterdam zijn congrescentra; de Nieuwe Buitensociëteit in Zwolle ook, maar dat bedrijf beschikt daarnaast over een bioscoop en een theaterzaal.

Zo veel ideeën binnen één groep; daar moet wel een creatief en eigenzinnig brein van een echte ondernemer achter zitten. Peter Ingels, sinds september 2000 bedrijfsdirecteur van de groep, bevestigt dat: ‘AHM Hotel Groep is voortgekomen uit bouwbedrijf Heilijgers, eigendom van de familie Heilijgers, en geleid door de twee broers Heilijgers. Het bedrijf bouwde het kantoorpand Aen den Bergh met op de begane grond een brasserie en acht zalen. Eén van de beide broers (Job) is die ruimte toen zelf gaan exploiteren, onder de naam Congrescentrum De Eenhoorn. Later is daar het tegenoverliggende pand met zeven verdiepingen bijgekomen.

‘Ook kreeg hij de kans het Best Western Berghotel over te nemen. Het hotel op Ameland en de appartementen bij Bad Boekelo zijn eveneens door Heilijgers’ bouwbedrijf neergezet. Vanaf begin jaren negentig richtte Job Heilijgers zich volledig op het hotelbedrijf en hij acquireerde de andere zaken. Toen de groep eenmaal acht zaken telde, werd mijn positie gecreëerd. Enerzijds omdat er gewoonweg meer werk was, anderzijds omdat hij vooral bezig wil zijn met conceptveranderingen, uitbreidingen en acquisities. De dagelijkse exploitatie laat hij liever aan een ander over.’

Heilijgers zelf is nog steeds 100% eigenaar van AHM Hotel Groep, en met zijn contacten in de bouwwereld loopt hij regelmatig tegen interessante hotelprojecten aan. Ingels heeft volgens eigen zeggen het geluk dat Heilijgers niet alleen verrassende ideeën heeft, maar ook een echte ondernemer is: ‘Hij snapt wel of ergens geld mee te verdienen valt of niet. De combinatie is goed: ik ben ervaren in het maximale te halen uit een exploitatie en ben misschien wat explosiever en agressiever in het zakendoen; hij is meer ervaren als ondernemer, en heeft veel meer kijk op architectuur, bouw en projectontwikkeling.’

Vrijheid

‘AHM Hotel Groep wil geen merk, brand of label zijn,’ zegt Ingels. ‘Wij willen bedrijven beheren die als rode draad het organiseren van bijeenkomsten hebben, of het nu vergaderingen, congressen, bruiloften of andere feesten zijn. Hoe de plek voor die bijeenkomsten is gelegen, ingericht en gefaciliteerd vinden wij heel belangrijk. Verder gaan we ervan uit dat de directeuren van de bedrijven ondernemer moeten kunnen zijn; zij krijgen heel veel vrijheid: in principe bepalen zij bijna volledig wat er binnen hun bedrijf gebeurt. Natuurlijk zijn er richtlijnen; uiteraard controleren en coördineren wij wel een en ander, maar op het hoofdkantoor voelen we ons voornamelijk een adviescentrum. Het hoofdkantoor telt dan ook slechts vijf medewerkers.’

Ingels is onder andere aangenomen om de bedrijven meer te laten profiteren van het feit dat zij tot één concern behoren. ‘Ik probeer de salesmensen in de hotels bij elkaar te brengen,’ vertelt hij. ‘Zodat zij “business” aan elkaar doorschuiven en bepaalde klanten bijvoorbeeld meerjarenpakketten aanbieden op verschillende locaties. Nu we meer spreiding krijgen binnen ons land, wordt dat voor de klant steeds aantrekkelijker. Ook willen we ons als groep binnenkort duidelijker aan de zakelijke markt presenteren, met een nieuw imago, een nieuw logo en een nieuwe naam.’  - Verder wil het concern zich als één geheel tonen. Ingels: ‘Als groep heb je meer doorstroommogelijkheden en ben je in principe interessanter als werkgever. We doen daar veel aan, onder andere middels overleg, gezamenlijke trainingen, uitleenprogramma’s tussen de bedrijven onderling, en een management development programma.’

Is het promoten van de groep als eenheid niet lastig als je vier (en straks vijf) hotels exploiteert die een andere naam voeren? Ingels: ‘We hebben zelf naar aansluiting bij Best Western en Golden Tulip gezocht. Die labels hebben voor ons toegevoegde waarde doordat we gebruik kunnen maken van hun distributiekanalen en herkenbaarheid. Als we verder groeien, kunnen we ons wellicht gaan afvragen of we die labels nog nodig hebben. Maar voorlopig zijn we veel minder herkenbaar dan die twee.’

Sterke vertegenwoordiging

Vanaf 1 april heeft Hotel Restaurant Toor in Alphen aan de Rijn zich officieel aangesloten bij het samenwerkingsverband, ook al komt het niet in eigendom van de AHM Hotel Groep. Overigens is ook Golden Tulip Zaltbommel geen eigendom; het wordt wel gemanaged door AHM Hotel Groep. ‘Ook Hotel Restaurant Toor gaat meedoen aan alle gezamenlijke activiteiten,’ verklaart Ingels. ‘Wij maken in de exploitatie en begeleiding geen verschil tussen een eigen bedrijf of een management bedrijf als Hotel Restaurant Toor. Dat zou het alleen maar verwarrender maken.’

Tulip Inn Amsterdam City West, gelegen aan de Reimerswaalstraat, opent op 1 augustus. ‘Het was niet echt de bedoeling om nu al tien bedrijven te hebben’, aldus Ingels, ‘maar wanneer zich kansen voordoen die passen binnen onze filosofie, dan laat je die niet lopen. Zo is het hotel in Amsterdam een voormalig bejaardentehuis waar Heilijgers’ oog op viel. Als je als groep in Nederland mee wilt tellen, zul je toch een sterke vertegenwoordiging in de Randstad, met name in Amsterdam, moeten hebben. Bovendien is er een tekort aan hotelkamers in Amsterdam. Ook daar is de vergadermarkt trouwens belangrijk: het wordt het enige driesterrenhotel in Amsterdam met twaalf zalen.’

Ook uitbreiding van bestaande bedrijven staat op het programma. Zo zijn de plannen voor hotelkamers in het congrescentrum te Zwolle in een vergevorderd stadium en breidt ook Golden Tulip Zaltbommel binnenkort uit met veertig kamers. Ingels: ‘We willen meer spreiding en uitbreiding, maar we hebben geen keiharde doelstelling van bijvoorbeeld twintig bedrijven binnen twee jaar. Wie het kaartje van Nederland bekijkt, kan verder eenvoudig concluderen dat bedrijven in het noorden (misschien Leeuwarden of Emmen) en het zuiden (steden als Eindhoven of Maastricht) goed binnen de groep zouden passen. Maar komt er een passend bedrijf binnen Amsterdam op onze weg, dan zullen we dat ook onderzoeken.’

Hoofdmoot

‘Maar wat AHM Hotel Groep ook bouwt, koopt of overneemt; er zullen altijd bijeenkomsten gehouden worden,’ zegt Ingels. ‘De hotels zijn meest viersterren, en bij de vergadercentra richten we ons niet noodzakelijk op het topmanagement van bedrijven. De hoofdmoot bestaat uit bijeenkomsten van het middenmanagement, zowel ééndaagse als meerdaagse. Restaurants horen erbij, is het niet voor het diner, dan in ieder geval voor de lunch. De meeste omzet komt voort uit de vergadermarkt; daar concentreren we ons op. Wanneer de bezetting van de zalen goed geregeld is, is de exploitatie eigenlijk geen probleem. Verder zien we graag dat al onze bedrijven iets unieks hebben, of dat nou de ligging, het pand of het concept is.’

Naam: AHM Hotel Groep
Aantal bedrijven: 7 hotels (inclusief Tulip Inn Amsterdam City West dat op 1-8-2001 opent); 3 congres- en vergadercentra
Aantal restaurants: 11
Aantal bedden: 1.500
Aantal ruimten voor bijeenkomsten: 125
Bezettingsgraad: 65-70%
Aantal personeelsleden: 400
Omzet 2000: 48 miljoen gulden, exclusief omzet appartementen

 

CV

Peter Ingels (38) koos al vroeg bewust voor de horeca. Hij volgde de detailhandelsschool, werkte zich in een lokaal restaurant op van afwasser tot chef-kok, en ging daarna naar de Hogere Hotelschool in Maastricht. Hij studeerde af in 1988. Na vruchteloze sollicitaties in de VS en het Verre Oosten pakte hij zijn koffer en ging naar Londen. Daar koos hij voor het Russell Hotel, waar hij van roomservicemanager opklom tot F&B manager (en zijn vrouw ontmoette). Gedreven door ambitie ging hij in op aanbiedingen die een verbetering betekenden, waardoor hij binnen tien jaar veertien keer verhuisde. Zo ‘runde’ hij voor Principal Hotels vier verschillende hotels, in York, Manchester, Amsterdam (het Park Hotel) en Blackpool. Toen zijn oudste zoon vier werd, keerde hij terug naar Nederland. Hij was twee jaar lang general manager van het Victoria Hotel in Amsterdam voordat hij in september 2000 naar AHM kwam. Hij mist het operationele werken binnen een hotel nog wel eens, maar vindt anderzijds die vijftien jaar lang ‘keihard werken, zeven dagen per week en vierentwintig uur per dag’ wel voldoende; zeker nu hij inmiddels twee kinderen heeft. Bovendien verwacht hij dat zijn huidige functie hem ook op langere termijn voldoende uitdaging zal bieden.

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: