‘Er zit veel verschil tussen de gast in de stad en de gast in het dorp’

4 november 2016 | Jorien Slager

Het eerste wat opvalt aan Hotel Restaurant Lunia is de rustige omgeving. Lunia ligt in Oldeberkoop, een dorp met minder dan 2000 inwoners. “Het was puur toeval dat we dit pand zagen. We komen uit Den Haag en mijn vader verhuisde naar de Hoeve, een dorp in de buurt van Oldeberkoop”, vertelt Kim Linse. Ze is sinds 2004 samen met Marcel Schwirz eigenaar van het hotel met 18 kamers en bijbehorende restaurant met 40 zitplaatsen. 

Het tweede wat opvalt aan Hotel Lunia is het monumentale, statige pand. “Het is een gemeentelijk monument, dat houdt in dat je er als hotelier niet veel aan mag doen”, licht Kim toe. Het derde wat opvalt is de kaart van het restaurant met Nederlands-Franse keuken die elke drie maanden wisselt. “Over een maand begint het wildseizoen, dan ziet de kaart er weer heel anders uit dan nu.”

Van stad naar dorp

Even wennen was het wel, verhuizen van Den Haag naar Oldeberkoop. “Niet zozeer het vertrek naar het noorden, maar wel het wonen in een dorp”, legt Kim uit. ‘’Ik had hier in Oldeberkoop geen netwerk, geen ervaring met leveranciers en ik kende mijn gasten niet. De gast is wel echt heel anders dan in de stad. In Den Haag werd bijvoorbeeld nooit Rivella en zoete witte wijn gedronken. Toen ik hier in Oldeberkoop begon met het aanleggen van het assortiment, had ik die twee dranken helemaal niet. Maar in Friesland wordt er ontzettend veel naar gevraagd. Hetzelfde geldt voor Berenburg.”

Plaatselijke slager

Kim moest ook aan de gedragscode in een dorp wennen. “Het wordt niet gewaardeerd als je niet bij de plaatselijke slager koopt, want die heeft ook bestaansrecht doordat grote ondernemers het vlees daar vandaan halen. In de stad ben je anoniem en doet iedereen zijn eigen ding. Dat was een groot verschil waar ik erg aan moest wennen.”

Imago

Toch bestaat het percentage restaurantgasten maar voor vijf procent uit mensen uit het dorp, de rest komt van buitenaf. Kim: “wij hebben natuurlijk een bijzonder pand met status en historie, mensen komen hier eten als ze wat bijzonders te vieren hebben, want het is wat luxer. Dus hoe vaak hebben ze iets te vieren? Twee of drie keer per jaar?” Toch heerst er in Lunia een persoonlijke sfeer. “Natuurlijk willen we laten zien dat we luxe koken en luxe kamers hebben, maar dan wel met een huiskamersfeer. We zijn zelf veel aanwezig op de vloer en benaderbaar. Bij ons lopen de obers niet strak in pak.” 
Lunia focust op de verkoop van hotelkamers en niet op restaurantstoelen. “Als iemand bij ons in het hotel slaapt, komt diegene in tachtig procent van de gevallen bij ons eten. Andersom geldt dat niet. Een verkochte hotelkamer zorgt dus vaak voor twee vliegen in één klap.”

Grote uitdaging

Kim en Marcel begonnen in 2004, vlak voordat de crisis uitbrak. “Dat was heel moeilijk”, vertelt Kim. “Normaal gesproken moet je na drie jaar kunnen zien of het bedrijf levensvatbaar is, en bij ons hadden we na drie jaar nog geen reëel beeld, omdat de hele markt in elkaar stortte.” Voor Kim waren de verbouwingen van het hotel een lastig. “Er staan mensen op de loonlijst, dus je kunt niet even dicht gaan. Daarnaast had ik er zelf geen verstand van. Als horecaondernemer kun je je niet verplaatsen in iemand die een deur moet plaatsen. Jij denkt, die deur moet er nu in, want straks komen er gasten. Een aannemer denkt: ik begin morgen om zeven uur. Maar dan slapen al je gasten nog.” Plannen voor grote veranderingen voor Lunia heeft ze de komende tijd niet. “Ik ben heel tevreden met hoe het nu draait.”

Achter de schermen

“Ik ben nu een boek aan het schrijven”, vertelt Kim. “Daar ben ik mee begonnen toen we Lunia tien jaar hadden. Je maakt zo veel grappige dingen achter de schermen mee in een hotel. Zo was er een keer een verkeerde cd aangeleverd voor de huwelijksdag. Dan zijn we achter de schermen heel hard aan het werk om alles op te lossen. Ik denk dat het heel leuk is voor mensen die niet in een hotel werken om over dat soort ervaringen te lezen. Het duurt trouwens nog wel even voordat het uitkomt.” 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: