‘Er zit veel verschil tussen de gast in de stad en de gast in het dorp’

4 november 2016 | Redactie

Het eerste wat opvalt aan Hotel Restaurant Lunia is de rustige omgeving. Lunia ligt in Oldeberkoop, een dorp met minder dan 2000 inwoners. “Het was puur toeval dat we dit pand zagen. We komen uit Den Haag en mijn vader verhuisde naar de Hoeve, een dorp in de buurt van Oldeberkoop”, vertelt Kim Linse. Ze is sinds 2004 samen met Marcel Schwirz eigenaar van het hotel met 18 kamers en bijbehorende restaurant met 40 zitplaatsen. 

Het tweede wat opvalt aan Hotel Lunia is het monumentale, statige pand. “Het is een gemeentelijk monument, dat houdt in dat je er als hotelier niet veel aan mag doen”, licht Kim toe. Het derde wat opvalt is de kaart van het restaurant met Nederlands-Franse keuken die elke drie maanden wisselt. “Over een maand begint het wildseizoen, dan ziet de kaart er weer heel anders uit dan nu.”

Van stad naar dorp

Even wennen was het wel, verhuizen van Den Haag naar Oldeberkoop. “Niet zozeer het vertrek naar het noorden, maar wel het wonen in een dorp”, legt Kim uit. ‘’Ik had hier in Oldeberkoop geen netwerk, geen ervaring met leveranciers en ik kende mijn gasten niet. De gast is wel echt heel anders dan in de stad. In Den Haag werd bijvoorbeeld nooit Rivella en zoete witte wijn gedronken. Toen ik hier in Oldeberkoop begon met het aanleggen van het assortiment, had ik die twee dranken helemaal niet. Maar in Friesland wordt er ontzettend veel naar gevraagd. Hetzelfde geldt voor Berenburg.”

Plaatselijke slager

Kim moest ook aan de gedragscode in een dorp wennen. “Het wordt niet gewaardeerd als je niet bij de plaatselijke slager koopt, want die heeft ook bestaansrecht doordat grote ondernemers het vlees daar vandaan halen. In de stad ben je anoniem en doet iedereen zijn eigen ding. Dat was een groot verschil waar ik erg aan moest wennen.”

Imago

Toch bestaat het percentage restaurantgasten maar voor vijf procent uit mensen uit het dorp, de rest komt van buitenaf. Kim: “wij hebben natuurlijk een bijzonder pand met status en historie, mensen komen hier eten als ze wat bijzonders te vieren hebben, want het is wat luxer. Dus hoe vaak hebben ze iets te vieren? Twee of drie keer per jaar?” Toch heerst er in Lunia een persoonlijke sfeer. “Natuurlijk willen we laten zien dat we luxe koken en luxe kamers hebben, maar dan wel met een huiskamersfeer. We zijn zelf veel aanwezig op de vloer en benaderbaar. Bij ons lopen de obers niet strak in pak.” 
Lunia focust op de verkoop van hotelkamers en niet op restaurantstoelen. “Als iemand bij ons in het hotel slaapt, komt diegene in tachtig procent van de gevallen bij ons eten. Andersom geldt dat niet. Een verkochte hotelkamer zorgt dus vaak voor twee vliegen in één klap.”

Grote uitdaging

Kim en Marcel begonnen in 2004, vlak voordat de crisis uitbrak. “Dat was heel moeilijk”, vertelt Kim. “Normaal gesproken moet je na drie jaar kunnen zien of het bedrijf levensvatbaar is, en bij ons hadden we na drie jaar nog geen reëel beeld, omdat de hele markt in elkaar stortte.” Voor Kim waren de verbouwingen van het hotel een lastig. “Er staan mensen op de loonlijst, dus je kunt niet even dicht gaan. Daarnaast had ik er zelf geen verstand van. Als horecaondernemer kun je je niet verplaatsen in iemand die een deur moet plaatsen. Jij denkt, die deur moet er nu in, want straks komen er gasten. Een aannemer denkt: ik begin morgen om zeven uur. Maar dan slapen al je gasten nog.” Plannen voor grote veranderingen voor Lunia heeft ze de komende tijd niet. “Ik ben heel tevreden met hoe het nu draait.”

Achter de schermen

“Ik ben nu een boek aan het schrijven”, vertelt Kim. “Daar ben ik mee begonnen toen we Lunia tien jaar hadden. Je maakt zo veel grappige dingen achter de schermen mee in een hotel. Zo was er een keer een verkeerde cd aangeleverd voor de huwelijksdag. Dan zijn we achter de schermen heel hard aan het werk om alles op te lossen. Ik denk dat het heel leuk is voor mensen die niet in een hotel werken om over dat soort ervaringen te lezen. Het duurt trouwens nog wel even voordat het uitkomt.” 

Fotografie: Jørgen Koopmanschap

HM302016

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Jan Luyken Hotel geopend

Vandaag opent Jan Luyken Hotel, een eigenzinnig viersterren boutique hotel in een aantal oude herenhuizen in het hart van het Museumkwartier. Gelegen op steenworpafstand van de P.C.Hooftstraat, het Museumplein, het Concertgebouw en het Vondelpark is Jan Luyken een fijne uitvalsbasis voor gasten die ...

Hotel & Recht
De rol van knowhow in een franchiseketen wordt bedreigd

De licentie van intellectuele eigendomsrechten, waaronder de formule, en de overdracht van knowhow vormt een belangrijk element van een franchiseovereenkomst naast uniformiteit, kwaliteit en controle daarvan door de franchisegever. De franchisegever verstrekt doorgaans operationele, commerciële ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Interview Ewout Hoogendoorn
De visie van John Fentener van Vlissingen

Met een omzet van 27,5 miljard dollar - inclusief 10,9 miljard dollar partneromzet in 2019 - is BCD Travel een van de grootste zakenreisorganisaties ter wereld. Oprichter John Fentener van Vlissingen loodst zijn multinational door de storm van de coronacrisis heen. In gesprek met Ewout Hoogendoorn d ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: