Escape rooms de trend in leisure-land

3 februari 2016 |
Escape rooms de trend in leisure-land

De ‘escape room’ is een nieuwe trend in leisure-land en een opvallend snelle stijger. In 2013 zijn de eerste escape rooms in Nederland gevestigd. Eind 2015
waren er inmiddels 133 locaties en dit aantal is snel groeiende. Van Spronsen & Partners horeca-advies onderzocht dit nieuwe segment.
Wie bezoekt Escape Rooms?
De ‘escape room’ kent zijn oorsprong in de game-industrie (escape-games). Diverse spannende benamingen zijn in omloop zoals ‘escape bus’, ‘escape mission’, ‘escape house’, ‘breakout room’ en ‘real-life Xcape’. Het concept is eenvoudig; je sluit een groep mensen op in een kamer waaruit ze moeten ontsnappen door samen te werken aan het oplossen van raadsels en puzzels. De ‘escape room’ richt zich op de interessante doelgroep van particuliere en zakelijke gebruikers tussen de 25 en 45 jaar. De verwachting is dat de vraag de komende jaren nog fors zal toenemen aangezien de meeste consumenten het concept nog moeten leren kennen en wel eens iets nieuws willen proberen. Het is echter niet voor iedereen geschikt en kan als niche-voorziening worden gezien.

Sterke groeiverwachting komende jaren
Eind 2015 waren er 133 locaties in Nederland met ruim 238 kamers. Circa 25% daarvan is gevestigd bij bestaande leisure-aanbieders. Hoe spannender de locatie, hoe beter. De bedrijven zijn gevestigd in oude forten, industriepanden en andere excentrieke locaties. Een escape room vraagt relatief beperkte investeringen en vormt daarnaast een welkome aanvulling voor bestaande horeca- en leisure-aanbieders zoals pretparken, zalencentra, vakantieparken, family entertainment centers, kartbanen en indoor speeltuinen. De verwachting is dat het aanbod de komende 3 tot 5 jaar fors zal toenemen tot circa 400 bedrijven in 2020. Het is een leuke en spannende vorm van leisure. Tijdig vernieuwen en innoveren is nodig om de fanatieke spelers te blijven boeien en de markt te behouden.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Plannen voor hotel in Rotterdamse Delfshaven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te z ...

Ondernemen
Jonge Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: