Ewout Hoogendoorn: Hollandse Nieuwe!

1 juni 2014 | Ewout Hoogendoorn

We hebben een nieuwe hotelketen! Princess Hotels genaamd, en hij hoort in de groep van Princess keukenapparatuur en huishoudelijke apparaten. De hotelkamernacht wordt letterlijk 'commodity'. Is het nieuw? Voegt het iets toe? Operationeel directeur Tim Vissers: "Het vernieuwende aan dit concept is, dat wij ons, in combinatie met de all-inclusive formule, nóg intensiever zullen focussen op kwaliteit en service van beleving."

Oké, aan het product zelf is dus niets nieuws te beleven. Kan ook niet, want het zijn de voormalige Golden Tulip-hotels die gewoon een andere naam hebben gekregen. Toch is de groep waar ze nu in zitten, wezenlijk anders; dat zou kansen moeten bieden. De veel intensievere combinatie met retail zal goede marketingmogelijkheden bieden. Dat leren we van de Fletcher-Kruidvat-acties, of die van Golden Tulip met Blokker. Ook is er wel iets van een gelijkenis te vinden met de Easy groep, hoewel die in de basis al veel meer is gefocust op ‘mensen onderweg’ met Easyjet, Easyhotel, Easyvan, Easybus, et cetera.


De mogelijkheden voor kruisbestuiving binnen de Princess-groep zijn nochtans wat lastiger te ontdekken. Aad Ouborg zegt dan ook voorzichtig: "Het biedt kansen en we zullen regelmatig de handen ineen slaan." Wanneer precies blijft onduidelijk. Er lijken zeker veel kansen te liggen in de marketing, waarbij kortingen op overnachtingen kunnen worden verkregen; door zegeltjes te sparen of zoiets. Zeker met de hotels die Princess heeft. Die hebben een belangrijke focus op de Nederlandse leisuremarkt en zouden de klanten van Princess keukenapparatuur goed moeten kunnen verleiden. 

Armani, Gucci, Louis Vutton en Ralph Lauren zijn kledingmerken die inmiddels een eigen hotelmerk hebben gepresenteerd, maar die zoeken allemaal de link naar het hele hoge segment en hebben één of twee hotels in bijvoorbeeld Dubai, Milan of Parijs. Ook de eigenaar van Harrods in Londen (Qatar Holding) heeft bedacht om in hotels te gaan, onder de naam Harrods, dus de trend is wel duidelijk zichtbaar. Maar ook Harrods zoekt het in de grote internationale steden.

In het 'gewone' segment is wat dat betreft weinig te vinden; dat biedt dus kansen voor merken voor gewone mensen, zoals Princess. Door te kiezen voor de naam Princess, zoals bijvoorbeeld ook bij Princess Travel en Princess Entertainment,  wordt gekozen voor het principe ‘one company, one brand’. Hoe men die concern-identiteit wil gebruiken in de marktbenadering van de doelgroepen, is nog niet erg duidelijk, maar dat komt ongetwijfeld nog. Het zou leuk zijn als Princess Cruises binnenkort ook onderdeel van de groep is. Alles bij elkaar een mooie aanwinst voor de Nederlandse hotellerie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Interview
Hospitality Management: Hotel op de Veluwe, Pillows en alles over HotelTech 2017

Vandaag verschijnt de nieuwste editie van Hospitality Management. Ook deze editie staat weer boordevol interviews, nieuws en achtergronden. De coverstory is een interview met de eigenaars van Hotel De Sterrenberg in Otterloo. Het hotel op de Veluw heeft onlangs een metamorfose ondergaan. Het twee...

Achtergronden F&B
Wild op het menu: doen of niet? 

Bij wild denkt men aan de Veluwe en de Achterhoek. Prachtige regio’s, waar herten en wilde zwijnen de ruimte hebben om hun eten bij elkaar te scharrelen. Totdat ze tegen de loop van een geweer lopen natuurlijk. Wat dat betreft heeft ieder nadeel zijn voordeel, want restaurants en hotels in de ...

NH Hotels Achtergronden
Maarten Markus (NH) gaat undercover in SBS6-programma

In het SBS6-programma Undercover Boss NL verruilt een directeur van een grote Nederlandse onderneming een week lang zijn directiestoel voor een plek op de werkvloer. Vanaf vrijdag 27 oktober is het programma te zien bij SBS6 en in de eerste aflevering is het gelijk smullen geblazen voor hoteliers. ...

Hoteltech
HotelTech 2017: nog minder dan 5 weken. Schrijf je nu in!

HotelTech 2017 heeft een programma dat menig hotelier doet watertanden. En dat is niet alleen vanwege de geheel verzorgde lunch en de borrel. De keynotesprekers (Herman Rijksen, Brechtje de Leij, Jaap Zijlstra en Herman Konings) inspireren en delen hun kennis met de aanwezige hoteliers. Een niet te ...

Achtergronden Internationaal
Nieuw onderzoek roept reismanagers op meer rekening te houden met de reiziger

Als gevolg van nieuwe normen van hyperconnectiviteit, on-demand diensten, grotere personalisatie en voortdurend beschikbare ondersteuning, verwachten zakenmensen meer gemak en flexibiliteit wanneer zij op reis zijn voor hun werkgevers. Volgens nieuw onderzoek van de Association of Corporate Travel E...

Rutte III over payroll in de horeca

In de horeca wordt veel gewerkt met payrolling. Het is dus goed mogelijk dat u dat als horecaondernemer ook doet. Payrolling neemt u veel werk uit handen en biedt flexibiliteit als het gaat om inzet van personeel. Dat is heel praktisch in een arbeidsintensieve branche waarin veel gebruik wordt gemaa...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: