Ewout Hoogendoorn: Hollandse Nieuwe!

1 juni 2014 | Ewout Hoogendoorn

We hebben een nieuwe hotelketen! Princess Hotels genaamd, en hij hoort in de groep van Princess keukenapparatuur en huishoudelijke apparaten. De hotelkamernacht wordt letterlijk 'commodity'. Is het nieuw? Voegt het iets toe? Operationeel directeur Tim Vissers: "Het vernieuwende aan dit concept is, dat wij ons, in combinatie met de all-inclusive formule, nóg intensiever zullen focussen op kwaliteit en service van beleving."

Oké, aan het product zelf is dus niets nieuws te beleven. Kan ook niet, want het zijn de voormalige Golden Tulip-hotels die gewoon een andere naam hebben gekregen. Toch is de groep waar ze nu in zitten, wezenlijk anders; dat zou kansen moeten bieden. De veel intensievere combinatie met retail zal goede marketingmogelijkheden bieden. Dat leren we van de Fletcher-Kruidvat-acties, of die van Golden Tulip met Blokker. Ook is er wel iets van een gelijkenis te vinden met de Easy groep, hoewel die in de basis al veel meer is gefocust op ‘mensen onderweg’ met Easyjet, Easyhotel, Easyvan, Easybus, et cetera.


De mogelijkheden voor kruisbestuiving binnen de Princess-groep zijn nochtans wat lastiger te ontdekken. Aad Ouborg zegt dan ook voorzichtig: "Het biedt kansen en we zullen regelmatig de handen ineen slaan." Wanneer precies blijft onduidelijk. Er lijken zeker veel kansen te liggen in de marketing, waarbij kortingen op overnachtingen kunnen worden verkregen; door zegeltjes te sparen of zoiets. Zeker met de hotels die Princess heeft. Die hebben een belangrijke focus op de Nederlandse leisuremarkt en zouden de klanten van Princess keukenapparatuur goed moeten kunnen verleiden. 

Armani, Gucci, Louis Vutton en Ralph Lauren zijn kledingmerken die inmiddels een eigen hotelmerk hebben gepresenteerd, maar die zoeken allemaal de link naar het hele hoge segment en hebben één of twee hotels in bijvoorbeeld Dubai, Milan of Parijs. Ook de eigenaar van Harrods in Londen (Qatar Holding) heeft bedacht om in hotels te gaan, onder de naam Harrods, dus de trend is wel duidelijk zichtbaar. Maar ook Harrods zoekt het in de grote internationale steden.

In het 'gewone' segment is wat dat betreft weinig te vinden; dat biedt dus kansen voor merken voor gewone mensen, zoals Princess. Door te kiezen voor de naam Princess, zoals bijvoorbeeld ook bij Princess Travel en Princess Entertainment,  wordt gekozen voor het principe ‘one company, one brand’. Hoe men die concern-identiteit wil gebruiken in de marktbenadering van de doelgroepen, is nog niet erg duidelijk, maar dat komt ongetwijfeld nog. Het zou leuk zijn als Princess Cruises binnenkort ook onderdeel van de groep is. Alles bij elkaar een mooie aanwinst voor de Nederlandse hotellerie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Casa Amsterdam opent dakterras HOPP

Op de achtste verdieping van Hotel Casa is dakterras HOPP geopend. Het vernieuwde concept legt de focus op lokaal, in samenwerking met ondernemers uit de buurt. Op de uitgebreide bierkaart bevinden zich voornamelijk (speciaal)bieren van lokale, vaak onbekende bierbrouwers. De gerestylede, groene hot...

Horeca Achtergronden
FNV Horeca en Huis van Eemnes sluiten cao

FNV Horeca heeft een akkoord bereikt met het Huis van Eemnes voor een bedrijfs-cao. Het bestuur van Stichting Huis van Eemnes is zeer tevreden met het resultaat: “Samen met FNV Horeca is de bedrijfs-cao voor het Huis van Eemnes opgesteld. We zijn trots op het resultaat dat zowel een stimuleren...

Hotelketens Hampshire Hotels
Hampshire Fitland XL hotels heet nu City Resort hotels.

De Fitland Groep – bekend van de Fitland fitness keten – heeft een naamsverandering ondergaan. De naam Hampshire Fitland XL hotels is veranderd in City Resort hotels. Nu de rebranding in de hotels is gerealiseerd, komt de hotelgroep naar buiten met een landelijke branding campagne. ...

Training AVG: een stappenplan is niet voldoende, actie is vereist

Er is voor veel logiesverstrekkende ondernemingen nog veel onduidelijk met betrekking tot de AVG, die al op 25 mei aanstaande in werking treedt. Verschillende aanbieders van trainingen en cursussen doen voorkomen alsof men 'AVG Proof' is na het doorlopen van een stappenplan. Niets is minder ...

Booking.com Tech
Booking.com koopt startup voor uitjes

Booking.com neemt de Amerikaanse start-up FareHarbor over. Hierdoor kan Booking.com zich meer toeleggen op de verkoop van uitjes en dagtrips. Het is niet bekend hoeveel geld er is gemoeid met de overname. Opgeschaald FareHarbor is vijf jaar oud en heeft eerder slechts 100.000 dollar aan ventur...

Awards Achtergronden
Genomineerden Gaia Green Awards 2018 bekendgemaakt

De vakjury heeft de nominatie bekendgemaakt van de genomineerden van de derde editie van de Gaia Green Awards. De award wordt jaarlijks uitgereikt op horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam aan strandpaviljoens, hotels en restaurants die het afgelopen jaar bijzondere prestaties hebben geleverd om hun orga...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: