Ewout Hoogendoorn: Hollandse Nieuwe!

1 juni 2014 | Ewout Hoogendoorn

We hebben een nieuwe hotelketen! Princess Hotels genaamd, en hij hoort in de groep van Princess keukenapparatuur en huishoudelijke apparaten. De hotelkamernacht wordt letterlijk 'commodity'. Is het nieuw? Voegt het iets toe? Operationeel directeur Tim Vissers: "Het vernieuwende aan dit concept is, dat wij ons, in combinatie met de all-inclusive formule, nóg intensiever zullen focussen op kwaliteit en service van beleving."

Oké, aan het product zelf is dus niets nieuws te beleven. Kan ook niet, want het zijn de voormalige Golden Tulip-hotels die gewoon een andere naam hebben gekregen. Toch is de groep waar ze nu in zitten, wezenlijk anders; dat zou kansen moeten bieden. De veel intensievere combinatie met retail zal goede marketingmogelijkheden bieden. Dat leren we van de Fletcher-Kruidvat-acties, of die van Golden Tulip met Blokker. Ook is er wel iets van een gelijkenis te vinden met de Easy groep, hoewel die in de basis al veel meer is gefocust op ‘mensen onderweg’ met Easyjet, Easyhotel, Easyvan, Easybus, et cetera.


De mogelijkheden voor kruisbestuiving binnen de Princess-groep zijn nochtans wat lastiger te ontdekken. Aad Ouborg zegt dan ook voorzichtig: "Het biedt kansen en we zullen regelmatig de handen ineen slaan." Wanneer precies blijft onduidelijk. Er lijken zeker veel kansen te liggen in de marketing, waarbij kortingen op overnachtingen kunnen worden verkregen; door zegeltjes te sparen of zoiets. Zeker met de hotels die Princess heeft. Die hebben een belangrijke focus op de Nederlandse leisuremarkt en zouden de klanten van Princess keukenapparatuur goed moeten kunnen verleiden. 

Armani, Gucci, Louis Vutton en Ralph Lauren zijn kledingmerken die inmiddels een eigen hotelmerk hebben gepresenteerd, maar die zoeken allemaal de link naar het hele hoge segment en hebben één of twee hotels in bijvoorbeeld Dubai, Milan of Parijs. Ook de eigenaar van Harrods in Londen (Qatar Holding) heeft bedacht om in hotels te gaan, onder de naam Harrods, dus de trend is wel duidelijk zichtbaar. Maar ook Harrods zoekt het in de grote internationale steden.

In het 'gewone' segment is wat dat betreft weinig te vinden; dat biedt dus kansen voor merken voor gewone mensen, zoals Princess. Door te kiezen voor de naam Princess, zoals bijvoorbeeld ook bij Princess Travel en Princess Entertainment,  wordt gekozen voor het principe ‘one company, one brand’. Hoe men die concern-identiteit wil gebruiken in de marktbenadering van de doelgroepen, is nog niet erg duidelijk, maar dat komt ongetwijfeld nog. Het zou leuk zijn als Princess Cruises binnenkort ook onderdeel van de groep is. Alles bij elkaar een mooie aanwinst voor de Nederlandse hotellerie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Toerisme
CBS: Toerismesector blijft groeien

De toeristische bestedingen stegen in 2016 bijna 4 procent en lagen ruim 27 procent hoger dan in 2010. De waarde van deze bestedingen bedraagt inmiddels 75,7 miljard euro. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken. Buitenlandse toerist drijfveer...

trends Vergaderen
7 trends in de meeting industry die je niet mag missen

Een meeting is een meeting, net zoals een vergadertafel een tafel is waaraan je, nou ja, vergadert. Toch? Dat is niet helemaal waar, want het lijkt er sterk op dat we het plafond letterlijk doorbreken en wegtrekken uit die praktische, maar soms saaie vergaderruimtes. Wat zijn nu de zeven trends die ...

Achtergronden
De Weekendselectie: hotelvergunning kwijt, waarde op Airbnb en discriminatie in hotel

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

Achtergronden Blog
Actie borstvoeding geven in het openbaar: is dat nog nodig?

In de Wereld Borstvoeding Week is het Voedingscentrum de uitdaging aangegaan om Den Haag borstvoedings-vriendelijk(er) te maken. Is dat nodig? Wij denken van wel. Bijna een derde van de vrouwen (30,5%) voelt zich namelijk niet prettig bij het geven van borstvoeding in een openbare gelegenheid, zoals...

Politiek KHN
Voorzitter KHN roept burgemeesters op om beter samen te werken met horeca

Robèr Willemsen, de voorzitter van KHN, roept in zijn blog politici (en met name burgemeesters) op om constructiever met horecaondernemers samen te werken. Hieronder lees je zijn blog. Als horeca staan we middenin de samenleving. Dat hoef ik u als KHN-ondernemer niet uit te leggen. Wij z...

Toerisme Achtergronden
Deze spullen zijn essentieel voor toeristen met kleine kinderen

Vakantie is het perfecte moment om te ontspannen en jezelf op te laden, maar als je met kinderen reist, is het dat soms totaal niet. Vooral wanneer nog niet iedereen gewend is aan de nieuwe omgeving. Booking.com heeft onderzoek gedaan onder meer dan 12.000 ouders uit 25 landen wereldwijd om erach...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: