Ewout Hoogendoorn: Hollandse Nieuwe!

1 juni 2014 | Ewout Hoogendoorn

We hebben een nieuwe hotelketen! Princess Hotels genaamd, en hij hoort in de groep van Princess keukenapparatuur en huishoudelijke apparaten. De hotelkamernacht wordt letterlijk 'commodity'. Is het nieuw? Voegt het iets toe? Operationeel directeur Tim Vissers: "Het vernieuwende aan dit concept is, dat wij ons, in combinatie met de all-inclusive formule, nóg intensiever zullen focussen op kwaliteit en service van beleving."

Oké, aan het product zelf is dus niets nieuws te beleven. Kan ook niet, want het zijn de voormalige Golden Tulip-hotels die gewoon een andere naam hebben gekregen. Toch is de groep waar ze nu in zitten, wezenlijk anders; dat zou kansen moeten bieden. De veel intensievere combinatie met retail zal goede marketingmogelijkheden bieden. Dat leren we van de Fletcher-Kruidvat-acties, of die van Golden Tulip met Blokker. Ook is er wel iets van een gelijkenis te vinden met de Easy groep, hoewel die in de basis al veel meer is gefocust op ‘mensen onderweg’ met Easyjet, Easyhotel, Easyvan, Easybus, et cetera.


De mogelijkheden voor kruisbestuiving binnen de Princess-groep zijn nochtans wat lastiger te ontdekken. Aad Ouborg zegt dan ook voorzichtig: "Het biedt kansen en we zullen regelmatig de handen ineen slaan." Wanneer precies blijft onduidelijk. Er lijken zeker veel kansen te liggen in de marketing, waarbij kortingen op overnachtingen kunnen worden verkregen; door zegeltjes te sparen of zoiets. Zeker met de hotels die Princess heeft. Die hebben een belangrijke focus op de Nederlandse leisuremarkt en zouden de klanten van Princess keukenapparatuur goed moeten kunnen verleiden. 

Armani, Gucci, Louis Vutton en Ralph Lauren zijn kledingmerken die inmiddels een eigen hotelmerk hebben gepresenteerd, maar die zoeken allemaal de link naar het hele hoge segment en hebben één of twee hotels in bijvoorbeeld Dubai, Milan of Parijs. Ook de eigenaar van Harrods in Londen (Qatar Holding) heeft bedacht om in hotels te gaan, onder de naam Harrods, dus de trend is wel duidelijk zichtbaar. Maar ook Harrods zoekt het in de grote internationale steden.

In het 'gewone' segment is wat dat betreft weinig te vinden; dat biedt dus kansen voor merken voor gewone mensen, zoals Princess. Door te kiezen voor de naam Princess, zoals bijvoorbeeld ook bij Princess Travel en Princess Entertainment,  wordt gekozen voor het principe ‘one company, one brand’. Hoe men die concern-identiteit wil gebruiken in de marktbenadering van de doelgroepen, is nog niet erg duidelijk, maar dat komt ongetwijfeld nog. Het zou leuk zijn als Princess Cruises binnenkort ook onderdeel van de groep is. Alles bij elkaar een mooie aanwinst voor de Nederlandse hotellerie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Hoe ga je om met drugs op de werkvloer?

Alcohol en inmiddels ook drugs komen frequent voor binnen de horeca. Niet alleen gasten nuttigen het een en ander, personeelsleden soms net zo. Een aantal jaren geleden was er een serveerster, werkzaam in een hotel op Aruba, die in haar vrije tijd cocaïne had genuttigd. De dag erop moest zij ee...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel West-Ende Helmond krijgt casino

Helmond krijgt een nieuw casino. Eigenaar Riton Loverbosch wil namelijk een speelautomatenhal openen in hotel West-Ende, zo lezen we in het Eindhovens Dagblad. Veel uitbreidingen Zaal De Traverse wordt ook bij het hotel betrokken. De eigenaar van het hotel neemt het pand over van eigenaar Bav...

Personalia Golden Tulip
Golden Tulip Zevenbergen vernieuwt kamers en krijgt nieuwe General Manager

Het in Noord-Brabantse Golden Tulip Zevenbergen bestaat dit jaar 15 jaar en begint 2018 met een frisse start. Zo kregen de kamers, gangen en vergaderzaal een complete restyling, geheel passend in de nieuwe look en feel van Golden Tulip. Daarnaast werd Severine Brengard benoemd tot General Manager. ...

Booking.com Internationaal
Moederbedrijf Booking.com krijgt andere naam

Priceline heeft vanaf woensdag een andere naam. Priceline is overigens het moederbedrijf van Booking.com. De nieuwe naam is Booking Holdings. Booking.com is het grootste merk in de portefeuille van het bedrijf. Goede cijfers Sinds 2005 is Booking.com onderdeel van de Priceline Group, waarmee h...

Tech Advertorial
Handy verovert de Nederlandse hotelmarkt

De Handy is een nieuwe en functionele amenity voor op de hotelkamer. Het is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten en voorziet in alles wat een gast nodig heeft tijdens het verblijf. Informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en ...

Achtergronden Rotterdam
Rotterdams hotel doelwit van gemaskerde overvaller

Een hotel aan de Mathenesserlaan in Rotterdam is in de nacht van dinsdag op woensdag doelwit geweest van een overvaller. Gelukkig raakte hierbij niemand gewond. Rond 04.00 uur meldde een man met een gasmasker op zich bij de receptie en eiste geld. Hij kreeg het geld van de aanwezige front office med...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: