Ewout Hoogendoorn: Hollandse Nieuwe!

1 juni 2014 | Ewout Hoogendoorn

We hebben een nieuwe hotelketen! Princess Hotels genaamd, en hij hoort in de groep van Princess keukenapparatuur en huishoudelijke apparaten. De hotelkamernacht wordt letterlijk 'commodity'. Is het nieuw? Voegt het iets toe? Operationeel directeur Tim Vissers: "Het vernieuwende aan dit concept is, dat wij ons, in combinatie met de all-inclusive formule, nóg intensiever zullen focussen op kwaliteit en service van beleving."

Oké, aan het product zelf is dus niets nieuws te beleven. Kan ook niet, want het zijn de voormalige Golden Tulip-hotels die gewoon een andere naam hebben gekregen. Toch is de groep waar ze nu in zitten, wezenlijk anders; dat zou kansen moeten bieden. De veel intensievere combinatie met retail zal goede marketingmogelijkheden bieden. Dat leren we van de Fletcher-Kruidvat-acties, of die van Golden Tulip met Blokker. Ook is er wel iets van een gelijkenis te vinden met de Easy groep, hoewel die in de basis al veel meer is gefocust op ‘mensen onderweg’ met Easyjet, Easyhotel, Easyvan, Easybus, et cetera.


De mogelijkheden voor kruisbestuiving binnen de Princess-groep zijn nochtans wat lastiger te ontdekken. Aad Ouborg zegt dan ook voorzichtig: "Het biedt kansen en we zullen regelmatig de handen ineen slaan." Wanneer precies blijft onduidelijk. Er lijken zeker veel kansen te liggen in de marketing, waarbij kortingen op overnachtingen kunnen worden verkregen; door zegeltjes te sparen of zoiets. Zeker met de hotels die Princess heeft. Die hebben een belangrijke focus op de Nederlandse leisuremarkt en zouden de klanten van Princess keukenapparatuur goed moeten kunnen verleiden. 

Armani, Gucci, Louis Vutton en Ralph Lauren zijn kledingmerken die inmiddels een eigen hotelmerk hebben gepresenteerd, maar die zoeken allemaal de link naar het hele hoge segment en hebben één of twee hotels in bijvoorbeeld Dubai, Milan of Parijs. Ook de eigenaar van Harrods in Londen (Qatar Holding) heeft bedacht om in hotels te gaan, onder de naam Harrods, dus de trend is wel duidelijk zichtbaar. Maar ook Harrods zoekt het in de grote internationale steden.

In het 'gewone' segment is wat dat betreft weinig te vinden; dat biedt dus kansen voor merken voor gewone mensen, zoals Princess. Door te kiezen voor de naam Princess, zoals bijvoorbeeld ook bij Princess Travel en Princess Entertainment,  wordt gekozen voor het principe ‘one company, one brand’. Hoe men die concern-identiteit wil gebruiken in de marktbenadering van de doelgroepen, is nog niet erg duidelijk, maar dat komt ongetwijfeld nog. Het zou leuk zijn als Princess Cruises binnenkort ook onderdeel van de groep is. Alles bij elkaar een mooie aanwinst voor de Nederlandse hotellerie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards F&B
Maar liefst negen genomineerden voor AF&BM's F&B Professional of the Year '18

Dat het F&B-vak zich de afgelopen jaren verder heeft ontwikkeld en zich in de kijker heeft gespeeld, staat buiten kijf. De aanmeldingen en motivaties van verschillende vakgenoten stroomden binnen. Zo is er in één motivatie zelfs te lezen dat enkele genomineerden tot de 'Nieuwe...

Awards
Recordaantal awards voor Sofitel Legend The Grand Amsterdam in 2017

Op zaterdag 2 december werden in St. Moritz in Zwitserland de World Luxury Hotel Awards uitgereikt en ontving Sofitel Legend The Grand Amsterdam zowel de award voor 'Luxury City Hotel Western Europe' als de award voor 'Luxury Eco/Green Hotel Western Europe'. Deze eervolle awards vorm...

Hilton
Hilton stelt alles in het werk om meer vrouwen op topfuncties te krijgen

Afgelopen week kwamen ruim 150 vrouwen bijeen in Hilton Schiphol om te spreken over Female Leadership. De vrouwen hebben diverse managementfuncties in Hilton hotels uit heel Europa. Het onderwerp was hoe vrouwen makkelijker door kunnen stromen naar topposities. Ruim 50 procent van de werknemers bij ...

Michelin
Inter Scaldes haalt derde Michelinster binnen

Michelin maakt met veel genoegen de nieuwe selectie van de MICHELIN gids Nederland bekend, waarin 704 restaurants en 261 hotels worden onderscheiden. De MICHELIN gids 2018 bevestigt de culinaire opmars die in Nederland gaande is. Inter Scaldes (Kruiningen) is het derde restaurant dat de h...

Hotelketens
Groninger ondernemer Fred Dalebout koopt horeca imperium Martini Hotel Group

Dalebout (47), die al voor 50% eigenaar was, heeft met ingang van 1 december de aandelen van Frans Kappenburg (68) overgenomen en is daarmee de enige eigenaar geworden van de Martini Hotel Group en heeft door deze transactie de toekomst van dit mooie bedrijf gewaarborgd. Het vastgoed van WEE...

Achtergronden
De weekendselectie: vooruitblik Michelinsterren, versierde kersthotels en meest gelezen artikelen

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: