Favoriete 'food-bestemmingen' van Nederlanders

5 mei 2016 |
Favoriete 'food-bestemmingen' van Nederlanders<

Rome, Parijs en Madrid zijn de favoriete ‘food’-bestemmingen van Nederlandse reizigers. Eén op drie Nederlanders (33 procent) onderzoekt
vóór vertrek waar hij of zij op de vakantiebestemming lekker kan eten. Meer dan de helft van de Nederlanders (59 procent) geeft aan dat deze zoektocht van invloed is op de uiteindelijke hotelkeuze. Dat blijkt uit onderzoek van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus, naar de invloed van eten op het kiezen van een reisbestemming.

Kwaliteit van eten is van belang
Uit dit onderzoek blijkt verder dat meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlanders de kwaliteit van het eten als grootste prioriteit bij het kiezen van zijn of haar reisbestemming ziet. Nederlanders geven met het cijfer zeven op een schaal van nul (niet belangrijk) tot tien (zeer belangrijk) aan dat de kwaliteit van eten van invloed is op de keuze van een reisbestemming. We scoren daarmee hoger dan bekende fijnproevers zoals de Fransen (cijfer 6) en Zwitsers (cijfer 5).

Favoriete food-bestemmingen
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat Nederlanders voor hun gastronomische avonturen de meeste interesse hebben om af te reizen naar Rome (46 procent), Parijs (32 procent) en Madrid (28 procent). In Moskou, Bombay en Cornwall is er onder de Nederlanders de minste belangstelling om voor een diner aan te schuiven. Amsterdam blijkt geen culinaire bestemming in de ogen van de Europese toerist, hoewel er voldoende op culinair gebied te beleven is onze hoofdstad. Zo kun je dineren in ‘De Hallen’ of genieten van mobiele eetgelegenheden bij het food event ‘De Rollende Keukens’. Alleen in Duitsland (15 procent), Zweden (10 procent) en Oostenrijk (9 procent) verschijnt onze hoofdstad in de top 10-lijst van beste food-bestemmingen.

Parijs op één
Als het gaat om bestemmingen die daadwerkelijk eerder bezocht zijn vanwege het lokale eten, staat Parijs bij de Nederlandse reiziger op nummer één (36 procent), gevolgd door Rome (26 procent) en Madrid (21 procent). Deze bestemmingen hebben verschillende verborgen restaurants met lokale specialiteiten, zoals El Sobrino de Botín in Madrid of Da Dino in Rome. De kans is groot dat restauranthouders in deze steden onze landgenoten kunnen blijven verwelkomen. Een derde (35%) van de Nederlandse reizigers geeft aan dezelfde bestemming vaker te bezoeken, ook vanwege het eten.

Nederlanders zoeken naar lokale culinaire hotspots
Nederlandse vakantiegangers zijn ten opzichte van andere Europese reizigers avontuurlijk op culinair gebied. Zo geeft 37 procent van de Nederlanders aan een voorkeur te hebben voor lokale restaurants en niet vanzelfsprekend te gaan voor de populaire, bekende toeristenrestaurants. We scoren hiermee hoger dan reizigers uit andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk (28 procent), Duitsland (21 procent), Italië (20 procent) en Spanje (9 procent). Bovendien heeft 77 procent van de Nederlandse reizigers lokale gerechten, die ze nog niet kenden, op vakantie geprobeerd. Onze Belgische zuiderburen (70 procent), maar met name de Britten (56 procent) en Finnen (59 procent) zijn beduidend voorzichtiger in het proberen van het lokale eten op hun vakantiebestemming.

Nederlanders niet het minst vrijgevige volk, alleen wel volgens de Belgen
Reizigers zijn op vakantie vrijgeviger dan thuis. Ongeveer een kwart (26 procent) blijkt op de vakantiebestemming guller in het geven van fooien. Nederlandse vakantiegangers zien zichzelf als minst vrijgevig bij het geven van fooien in vergelijking met andere nationaliteiten, terwijl Nederlanders in de ogen van de meeste Europeanen juist níet het minst vrijgevige volk zijn. De meeste Europese reizigers vinden zichzelf het minst vrijgevig, gevolgd door de Duitsers en de Engelsen. Dit gaat echter niet op voor de Belgen, die hun noorderburen wél als het minst vrijgevig zien!

Europa op een bord
In het kader van het thema ‘Food & Travel’ deelt Expedia in samenwerking met twaalf Europese foodbloggers via de microsite ‘Europa op een bord’ verschillende verborgen culinaire hotspots van Europa. Op deze microsite vinden reizigers en liefhebbers van eten tips over lokale gerechten en verborgen pareltjes voor een bijzondere gastronomische beleving. Zo stuurde Expedia Culy-foodblogger Monique van Loon naar de Rotterdamse Markthal om daar op zoek te gaan naar haar vijf favoriete food hotspots.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “We zien dat Nederlandse reizigers steeds meer op zoek gaan naar bijzondere lokale ervaringen, ook op culinair gebied. Vakantiegangers willen weten waar de locals eten en wat hun gebruiken zijn, om dat vervolgens zélf te ervaren. Wij stimuleren deze speurtocht met onze microsite ‘Europa op een bord’. Twaalf Europese foodbloggers vertellen de lezers waar de lokale keuken in verschillende landen het beste smaakt. We hopen reizigers hiermee te inspireren zodat ze tijdens hun reis kunnen genieten van heerlijk lokaal eten.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door OnePoll research in opdracht van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus. De studie werd tussen 16 maart en 6 april 2016 uitgevoerd onder 14.000 volwassenen in 13 Europese landen. Er deden 1000 Nederlanders aan het onderzoek mee. De landen die deelnamen aan het onderzoek zijn: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Zweden, Finland, Oostenrijk, België, Denemarken, Noorwegen en Nederland.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: