Favoriete 'food-bestemmingen' van Nederlanders

5 mei 2016 |
Favoriete 'food-bestemmingen' van Nederlanders<

Rome, Parijs en Madrid zijn de favoriete ‘food’-bestemmingen van Nederlandse reizigers. Eén op drie Nederlanders (33 procent) onderzoekt
vóór vertrek waar hij of zij op de vakantiebestemming lekker kan eten. Meer dan de helft van de Nederlanders (59 procent) geeft aan dat deze zoektocht van invloed is op de uiteindelijke hotelkeuze. Dat blijkt uit onderzoek van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus, naar de invloed van eten op het kiezen van een reisbestemming.

Kwaliteit van eten is van belang
Uit dit onderzoek blijkt verder dat meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlanders de kwaliteit van het eten als grootste prioriteit bij het kiezen van zijn of haar reisbestemming ziet. Nederlanders geven met het cijfer zeven op een schaal van nul (niet belangrijk) tot tien (zeer belangrijk) aan dat de kwaliteit van eten van invloed is op de keuze van een reisbestemming. We scoren daarmee hoger dan bekende fijnproevers zoals de Fransen (cijfer 6) en Zwitsers (cijfer 5).

Favoriete food-bestemmingen
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat Nederlanders voor hun gastronomische avonturen de meeste interesse hebben om af te reizen naar Rome (46 procent), Parijs (32 procent) en Madrid (28 procent). In Moskou, Bombay en Cornwall is er onder de Nederlanders de minste belangstelling om voor een diner aan te schuiven. Amsterdam blijkt geen culinaire bestemming in de ogen van de Europese toerist, hoewel er voldoende op culinair gebied te beleven is onze hoofdstad. Zo kun je dineren in ‘De Hallen’ of genieten van mobiele eetgelegenheden bij het food event ‘De Rollende Keukens’. Alleen in Duitsland (15 procent), Zweden (10 procent) en Oostenrijk (9 procent) verschijnt onze hoofdstad in de top 10-lijst van beste food-bestemmingen.

Parijs op één
Als het gaat om bestemmingen die daadwerkelijk eerder bezocht zijn vanwege het lokale eten, staat Parijs bij de Nederlandse reiziger op nummer één (36 procent), gevolgd door Rome (26 procent) en Madrid (21 procent). Deze bestemmingen hebben verschillende verborgen restaurants met lokale specialiteiten, zoals El Sobrino de Botín in Madrid of Da Dino in Rome. De kans is groot dat restauranthouders in deze steden onze landgenoten kunnen blijven verwelkomen. Een derde (35%) van de Nederlandse reizigers geeft aan dezelfde bestemming vaker te bezoeken, ook vanwege het eten.

Nederlanders zoeken naar lokale culinaire hotspots
Nederlandse vakantiegangers zijn ten opzichte van andere Europese reizigers avontuurlijk op culinair gebied. Zo geeft 37 procent van de Nederlanders aan een voorkeur te hebben voor lokale restaurants en niet vanzelfsprekend te gaan voor de populaire, bekende toeristenrestaurants. We scoren hiermee hoger dan reizigers uit andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk (28 procent), Duitsland (21 procent), Italië (20 procent) en Spanje (9 procent). Bovendien heeft 77 procent van de Nederlandse reizigers lokale gerechten, die ze nog niet kenden, op vakantie geprobeerd. Onze Belgische zuiderburen (70 procent), maar met name de Britten (56 procent) en Finnen (59 procent) zijn beduidend voorzichtiger in het proberen van het lokale eten op hun vakantiebestemming.

Nederlanders niet het minst vrijgevige volk, alleen wel volgens de Belgen
Reizigers zijn op vakantie vrijgeviger dan thuis. Ongeveer een kwart (26 procent) blijkt op de vakantiebestemming guller in het geven van fooien. Nederlandse vakantiegangers zien zichzelf als minst vrijgevig bij het geven van fooien in vergelijking met andere nationaliteiten, terwijl Nederlanders in de ogen van de meeste Europeanen juist níet het minst vrijgevige volk zijn. De meeste Europese reizigers vinden zichzelf het minst vrijgevig, gevolgd door de Duitsers en de Engelsen. Dit gaat echter niet op voor de Belgen, die hun noorderburen wél als het minst vrijgevig zien!

Europa op een bord
In het kader van het thema ‘Food & Travel’ deelt Expedia in samenwerking met twaalf Europese foodbloggers via de microsite ‘Europa op een bord’ verschillende verborgen culinaire hotspots van Europa. Op deze microsite vinden reizigers en liefhebbers van eten tips over lokale gerechten en verborgen pareltjes voor een bijzondere gastronomische beleving. Zo stuurde Expedia Culy-foodblogger Monique van Loon naar de Rotterdamse Markthal om daar op zoek te gaan naar haar vijf favoriete food hotspots.

René Nieuwmans, Head of Commercial Benelux bij Expedia, over de bevindingen van dit onderzoek: “We zien dat Nederlandse reizigers steeds meer op zoek gaan naar bijzondere lokale ervaringen, ook op culinair gebied. Vakantiegangers willen weten waar de locals eten en wat hun gebruiken zijn, om dat vervolgens zélf te ervaren. Wij stimuleren deze speurtocht met onze microsite ‘Europa op een bord’. Twaalf Europese foodbloggers vertellen de lezers waar de lokale keuken in verschillende landen het beste smaakt. We hopen reizigers hiermee te inspireren zodat ze tijdens hun reis kunnen genieten van heerlijk lokaal eten.”

Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door OnePoll research in opdracht van Expedia, één van 's werelds grootste full-service online reisbureaus. De studie werd tussen 16 maart en 6 april 2016 uitgevoerd onder 14.000 volwassenen in 13 Europese landen. Er deden 1000 Nederlanders aan het onderzoek mee. De landen die deelnamen aan het onderzoek zijn: het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Zweden, Finland, Oostenrijk, België, Denemarken, Noorwegen en Nederland.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: