FSIN: horeca blijft onder druk staan

9 januari 2012 |
FSIN: horeca blijft onder druk staan<

De klassieke horeca en de catering hebben 2011 afgesloten met een licht omzetverlies, terwijl de inkoopprijzen met circa 2,5 procent stegen. Een behoorlijke volumedaling dus. De sector Gemak (fastservice, foodretail, stationshoreca, pompstations) pluste 3 procent, waardoor de winst
iets toenam. Supermarkten blijven terrein winnen. Kansen liggen voor de horeca vooral bij het versterken van de prijs?kwaliteit beleving bij de consument, want die wil meer waar voor zijn euro.

Actuele marktcijfers
Deze conclusies trekt het FoodService Instituut Nederland, op basis van actuele marktcijfers van Foodstep, GfK, SymphonyIRI, CBS en HBD. Directeur Jan?Willem Grievink van FSIN presenteerde de gegevens op maandag 9 januari bij de opening van Horecava 2012 in Amsterdam RAI.

Gemak en supermarkt winnen
De totale foodomzet steeg in 2011 met 1,7 procent, met Supermarkten en Gemak als winnaars. Die trend signaleert FSIN al sinds het begin van de economische recessie, eind 2008. In de jaren 2009 t/m 2011 verloor de totale buitenshuismarkt 827 miljoen euro omzet, terwijl at home de foodomzet met 1,23 miljard euro zag stijgen. De consument geeft onder invloed van de economische stroperigheid minder geld uit aan eten en drinken buiten de deur: zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding liepen terug.

Consumentenonderzoek
Die trend zet in 2012 door blijkt uit de eerste resultaten van recent onderzoek, dat in opdracht van FoodService Instituut Nederland door GfK is uitgevoerd onder ruim 2.200 consumenten. Bijna de helft van de Nederlanders verwacht de komende twaalf maanden minder vaak buitenshuis te eten en te drinken. Bijna drie op de tien willen minder producten onderweg kopen (bij kiosken, tankstations etc.). En een kwart aast meer op kortingbonnen en aanbiedingen. Tien procent kiest voor goedkopere alternatieven: eetcafé in plaats van restaurant, foodretail in plaats van eetcafé etc. In de catering is de verwachting dat mensen nog meer van huis meenemen naar werk of opleiding.

Effecten van de crisis
Het zal niet verbazen dat de onzekerheid over de economie de belangrijkste factor voor de consument is om de hand op de knip te houden. 58 procent van de ondervraagden zegt persoonlijk effecten van de crisis te voelen in de portemonnee en 46 procent is onzeker over zijn/haar financiële toekomst. Met als resultaat dat mensen vaker thuis zullen koken en minder uit eten gaan. Ook kopen consumenten meer ‘horecaproducten’ (pizza’s, maaltijden, broodjes) in supermarkt en speciaalzaak. FoodService Instituut Nederland publiceert het complete consumentenonderzoek in maart 2012. Het onderzoek is representatief naar leeftijd, geslacht, opleiding en regio in Nederland.

Kansen voor ‘betaalbare’ concepten
Ondanks de sombere uitspraken van de consumenten, liggen er voldoende kansen voor foodservice. De consument zoekt namelijk in alle segmenten naar ‘betaalbare’ concepten. Zowel hoog als laag in de markt. Hoogopgeleiden willen namelijk de luxe van uit eten niet missen, geven ze in het consumentenonderzoek aan: wel iets lagere bestedingen, maar geen lagere frequentie. Horecabedrijven die daar slim op inspelen, kunnen daarvan profiteren.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: