Geen prijsafspraken hotels en OTA's VS

19 februari 2014 |
Geen prijsafspraken hotels en OTA's VS<

Een rechtszaak in de VS waarbij consumenten hotelbedrijven en boekingssites beschuldigen van oneerlijke concurrentie door prijsafspraken en prijsopdrijving, is door de rechtbank
van Dallas van tafel geveegd.

Bekende namen
De aangeklaagde ondernemingen in deze zaak zijn onder anderen Marriott International, Hilton Worldwide, Best Western International, Starwood Hotels & Resorts, Intercontinental Hotels Group, Booking.com, Expedia Inc., Priceline en Orbitz.

Samenzwering
Volgens de rechter konden de aanklagers niet hard maken dat de bedrijven onderlinge prijsafspraken met elkaar hadden gemaakt om hotelkamerprijzen kunstmatig hoog te houden. Volgens de aanklacht zouden de hotels met de boekingssites afspraken hebben gemaakt om de kamerprijzen niet voor minder aan te bieden dan op de website van de desbetreffende OTA. Hierdoor zouden consumenten volgens de aanklagers kunstmatig hogere prijzen hebben betaald. De garantiekreten 'best price' en 'best rate' zouden niets anders zijn dan een mantel om de onderlinge samenzwering onder te verbergen.

Meerdere kanalen
De verdediging, nota bene een van de advocaten van de OTA's, voerde aan dat het de hotels zijn die de kamerprijzen bepalen, ook de prijzen voor op de boekingssites. Dat de kamerprijs voor meerdere verkoopkanalen op hetzelfde bedrag kan uitkomen, valt volgens de rechter onder het ondernemen van parallelle bedrijfsactiviteiten en niet onder illegale prijsafspraken.

Rechtzetten
Vooralsnog gaan de hotels en OTA's vrijuit. De rechter neemt de zaak in heroverweging wanneer de aanspanners binnen een maand de tekortkomingen in hun argumentatie kunnen rechtzetten.

Meerdere zaken
De zaak dateert uit 2012. Een aantal individuele zaken zijn samengevoegd. Het gaat om ruim twintig individuele aanklachten over hotelreserveringen tussen 2003 en 2013.

Door Frank Lindner:mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Coronacrisis
Leegstaande hotelkamers worden verhuurd aan thuiswerkers

Door de coronacrisis werken veel Nederlanders vanuit huis. Met spelende kinderen, huilende baby's en bellende partners is dat een soms een flinke uitdaging. Tegelijkertijd staan er veel hotelkamers leeg door het het wegvallen van toerisme. Olivier Kruger en Seffie Treistman willen beide probleme...

Coronacrisis
80% Nederlanders wil in toekomst meer schoonmaak van openbare ruimtes

Schoonmakers doen belangrijk werk, juist nu meer dan ooit. Premier Mark Rutte noemde schoonmakers in zijn speeches de afgelopen weken in één adem met verpleegkundigen en artsen als een cruciaal beroep in de coronacrisis. 91 procent van de Nederlanders deelt de mening van Rutte en noemt...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Een faillissement kan worden voorkomen

In 2019 brak de Nederlandse hotelmarkt nog alle records. Nu hebben hotels massaal de deuren gesloten vanwege het coronavirus. Als dit maanden gaat duren, komen hotels onverminderd in zwaar weer. De NOW-regeling is slechts een tijdelijke en beperkte oplossing. De Wet homologatie onderhands akkoord (W...

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: