Generatie Y is met 24% boekingen buiten Europa de wereldontdekker van nu

26 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Veel Nederlanders huren tijdens hun vakantie of voor eigen gebruik een auto, echter is er niks bekend over de verschillende generaties en de wijze waarop ze dit doen. Vorige onderzoeken richten zich voornamelijk op de generatie Y (Millennials) maar er zijn ook veranderingen binnen de andere generaties. Om deze redenen heeft het onlinevergelijkingsportaal HAPPYCAR onderzoek gedaan naar het reisgedrag van Nederlanders.

Huurauto’s zijn een belangrijke indicator binnen het toerisme en kunnen daarom een goed beeld van het reisgedrag geven. Het onderzoek richt zich op vier verschillende boekingscriteria: de huurperiode, het huurbedrag, de locatie en het aantal dagen voor het ophalen van de huurauto (reserveringsperiode). De bevindingen richten zich op de Babyboomers, generatie X, Pragmatische generatie en generatie Y. De evaluatie laat de Stille generatie buitenbeschouwing omdat zij 1% van de boekingen vertegenwoordigen.

Een korte reis door de generaties Y tot en met Babyboomers

Op basis van onderzoeken door verschillende organisaties, blijkt dat generatie Y in eerste instantie vakanties belangrijker vindt dan het kopen van een huis of een auto. Dit is verbonden met het vele gebruik van sociale media en internet, daardoor voelen ze zich meer verbonden met de wereld dan andere generaties. Voor de Pragmatische generatie staat de vrijheid in het reizen centraal, ze willen de wereld ontdekken en het levensgeluk vinden. Ook is generatie Y meer geneigd om voor groenere reismethoden te kiezen en combineren ze goedkope met luxereizen. Generatie X is echter een stuk spaarzamer met geld maar wilt daarentegen comfortabeler reizen. Babyboomers zijn ruim 30 uur per jaar online naar reisopties aan het zoeken. De reis moet zich richten op het aanhalen van emotionele en romantische banden.

Generatie Y: Is met 24% intercontinentale boekingen de wereldontdekker van nu!

Generatie X: Niet zo zuinig maar ook niet zo verloren, heeft met 40% de meeste boekingen.

Babyboomers: Kunnen zich prima online redden, huren met €20,69 de goedkoopste huurauto.

De Pragmatische generatie: Beslissen hoeft niet ver van tevoren zoals bij de anderen.

Generatie Y als wereldontdekker de opvolger van de Pragmatische generatie!

Generatie Y boekt gemiddeld 24% van de huurauto’s buiten Europa en treedt daarbij in de voetsporen van de Pragmatische generatie. Deze generatie huurt gemiddeld 23% van de boekingen buiten Europa, dit bedraagt tot 12% in de huurperiodes van 15 dagen of langer. In de kortere huurperiodes van 1 tot en met 7 dagen huurt Generatie Y tot 7% meer huurauto’s buiten Europa in vergelijking tot de Pragmatische generatie. Babyboomers hebben met 11% de minste belangstelling in huurauto’s buiten Europa. Buiten Europa is America met 49,2% van de boekingen het favoriete vakantieland gevolgd door Canada (15,3%).

Babyboomers trekken met huurperiodes zowel aan het kortste als langste eind

Gemiddeld huren de generaties voor 9 dagen in nationale en internationale bestemmingen een huurauto. Generatie X huurt met gemiddeld 11 dagen voor de langste periode een huurauto, niettemin wijkt dit af als er specifiek wordt gekeken naar korte en lange huurperiodes. In de huurperiodes van 1 tot 3 dagen huurt generatie Y met de volle drie dagen het langst een auto. Dit is onder de Babyboomers 1 dag korter, zij huren binnen deze periode voor 2 dagen de auto. Voor langere huurperiodes boven de 15 dagen ligt het gemiddelde rond de 19 dagen. Waar de Babyboomers in de kortere periodes een dag korter huren, is dit voor langere periodes een dag langer dan het gemiddelde. De Pragmatische generatie huurt tijdens lange vakanties met een periode van 17 dagen het kortst.

Generatie Babyboomers huurt gemiddeld de goedkoopste auto

De Babyboomers huren gemiddeld met €20,69 per dag de goedkoopste huurauto, generatie Y moet het met €23,09 het meest voor een huurauto betalen. Na deze generatie huurt de Pragmatische generatie voor €22,29 per dag een huurauto en komt daarmee op de tweede plek. De andere generaties liggen dichtbij het algemeen gemiddeld wat €21,99 per dag bedraagt.

De knoopdoorhakken: Babyboomers plannen 58 dagen van tevoren

Gemiddeld boeken de generaties 52 dagen van tevoren de huurauto, dit komt met name voor onder de boekingen van 8 dagen en langer. De Pragmatische generatie is het meest impulsief en boekt 41 dagen van tevoren, dit is 11 dagen onder het gemiddeld. De Babyboomers zijn het minst impulsief en stellen de boeking uit tot 58 dagen voor de huurperiode.

Verschillen tussen Generatie Y en Generatie X: wereldreizigers tegen spaarvarkens

Generatie X wordt ook wel de verloren generatie genoemd, dit is in vergelijking met de prijsbesparingen tot generatie Y niet het geval. Gemiddeld betaalt generatie X €21,69 per dag voor een huurauto terwijl dit voor generatie Y €23,09 per dag bedraagt. Dit is verbonden met de huurperiodes en de reisbestemmingen. Generatie X bespaart op de korte periodes tot 19,8% op een boeking, generatie Y doet dit in tegenstelling tot generatie X 10% goedkoper. Vanaf 8 dagen boekt generatie Y tot 7,2% goedkoper een auto in vergelijking tot generatie X.

Generatie Y boekt 7% meer intercontinentale boekingen dan generatie X. Deze groep heeft met 83,1% de voorkeur om in Europa te blijven, met name Spanje (28,7%), Italië (16,4%) en Griekenland (15,9%) zijn populair. Daarvan zijn Faro, Mallorca en Ibiza de meest favoriete bestemmingen. Generatie Y heeft binnen Europa andere voorkeuren, zij gaan in eerste instantie liever naar Griekenland (23,7%) en dan naar Spanje (17,2%). Hun lievelingsbestemmingen liggen voornamelijk in Griekenland waaronder Keflavik, Thessaloniki. Catania komt als Italiaanse bestemming op de derde plek.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: