Generatie Y is met 24% boekingen buiten Europa de wereldontdekker van nu

26 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Veel Nederlanders huren tijdens hun vakantie of voor eigen gebruik een auto, echter is er niks bekend over de verschillende generaties en de wijze waarop ze dit doen. Vorige onderzoeken richten zich voornamelijk op de generatie Y (Millennials) maar er zijn ook veranderingen binnen de andere generaties. Om deze redenen heeft het onlinevergelijkingsportaal HAPPYCAR onderzoek gedaan naar het reisgedrag van Nederlanders.

Huurauto’s zijn een belangrijke indicator binnen het toerisme en kunnen daarom een goed beeld van het reisgedrag geven. Het onderzoek richt zich op vier verschillende boekingscriteria: de huurperiode, het huurbedrag, de locatie en het aantal dagen voor het ophalen van de huurauto (reserveringsperiode). De bevindingen richten zich op de Babyboomers, generatie X, Pragmatische generatie en generatie Y. De evaluatie laat de Stille generatie buitenbeschouwing omdat zij 1% van de boekingen vertegenwoordigen.

Een korte reis door de generaties Y tot en met Babyboomers

Op basis van onderzoeken door verschillende organisaties, blijkt dat generatie Y in eerste instantie vakanties belangrijker vindt dan het kopen van een huis of een auto. Dit is verbonden met het vele gebruik van sociale media en internet, daardoor voelen ze zich meer verbonden met de wereld dan andere generaties. Voor de Pragmatische generatie staat de vrijheid in het reizen centraal, ze willen de wereld ontdekken en het levensgeluk vinden. Ook is generatie Y meer geneigd om voor groenere reismethoden te kiezen en combineren ze goedkope met luxereizen. Generatie X is echter een stuk spaarzamer met geld maar wilt daarentegen comfortabeler reizen. Babyboomers zijn ruim 30 uur per jaar online naar reisopties aan het zoeken. De reis moet zich richten op het aanhalen van emotionele en romantische banden.

Generatie Y: Is met 24% intercontinentale boekingen de wereldontdekker van nu!

Generatie X: Niet zo zuinig maar ook niet zo verloren, heeft met 40% de meeste boekingen.

Babyboomers: Kunnen zich prima online redden, huren met €20,69 de goedkoopste huurauto.

De Pragmatische generatie: Beslissen hoeft niet ver van tevoren zoals bij de anderen.

Generatie Y als wereldontdekker de opvolger van de Pragmatische generatie!

Generatie Y boekt gemiddeld 24% van de huurauto’s buiten Europa en treedt daarbij in de voetsporen van de Pragmatische generatie. Deze generatie huurt gemiddeld 23% van de boekingen buiten Europa, dit bedraagt tot 12% in de huurperiodes van 15 dagen of langer. In de kortere huurperiodes van 1 tot en met 7 dagen huurt Generatie Y tot 7% meer huurauto’s buiten Europa in vergelijking tot de Pragmatische generatie. Babyboomers hebben met 11% de minste belangstelling in huurauto’s buiten Europa. Buiten Europa is America met 49,2% van de boekingen het favoriete vakantieland gevolgd door Canada (15,3%).

Babyboomers trekken met huurperiodes zowel aan het kortste als langste eind

Gemiddeld huren de generaties voor 9 dagen in nationale en internationale bestemmingen een huurauto. Generatie X huurt met gemiddeld 11 dagen voor de langste periode een huurauto, niettemin wijkt dit af als er specifiek wordt gekeken naar korte en lange huurperiodes. In de huurperiodes van 1 tot 3 dagen huurt generatie Y met de volle drie dagen het langst een auto. Dit is onder de Babyboomers 1 dag korter, zij huren binnen deze periode voor 2 dagen de auto. Voor langere huurperiodes boven de 15 dagen ligt het gemiddelde rond de 19 dagen. Waar de Babyboomers in de kortere periodes een dag korter huren, is dit voor langere periodes een dag langer dan het gemiddelde. De Pragmatische generatie huurt tijdens lange vakanties met een periode van 17 dagen het kortst.

Generatie Babyboomers huurt gemiddeld de goedkoopste auto

De Babyboomers huren gemiddeld met €20,69 per dag de goedkoopste huurauto, generatie Y moet het met €23,09 het meest voor een huurauto betalen. Na deze generatie huurt de Pragmatische generatie voor €22,29 per dag een huurauto en komt daarmee op de tweede plek. De andere generaties liggen dichtbij het algemeen gemiddeld wat €21,99 per dag bedraagt.

De knoopdoorhakken: Babyboomers plannen 58 dagen van tevoren

Gemiddeld boeken de generaties 52 dagen van tevoren de huurauto, dit komt met name voor onder de boekingen van 8 dagen en langer. De Pragmatische generatie is het meest impulsief en boekt 41 dagen van tevoren, dit is 11 dagen onder het gemiddeld. De Babyboomers zijn het minst impulsief en stellen de boeking uit tot 58 dagen voor de huurperiode.

Verschillen tussen Generatie Y en Generatie X: wereldreizigers tegen spaarvarkens

Generatie X wordt ook wel de verloren generatie genoemd, dit is in vergelijking met de prijsbesparingen tot generatie Y niet het geval. Gemiddeld betaalt generatie X €21,69 per dag voor een huurauto terwijl dit voor generatie Y €23,09 per dag bedraagt. Dit is verbonden met de huurperiodes en de reisbestemmingen. Generatie X bespaart op de korte periodes tot 19,8% op een boeking, generatie Y doet dit in tegenstelling tot generatie X 10% goedkoper. Vanaf 8 dagen boekt generatie Y tot 7,2% goedkoper een auto in vergelijking tot generatie X.

Generatie Y boekt 7% meer intercontinentale boekingen dan generatie X. Deze groep heeft met 83,1% de voorkeur om in Europa te blijven, met name Spanje (28,7%), Italië (16,4%) en Griekenland (15,9%) zijn populair. Daarvan zijn Faro, Mallorca en Ibiza de meest favoriete bestemmingen. Generatie Y heeft binnen Europa andere voorkeuren, zij gaan in eerste instantie liever naar Griekenland (23,7%) en dan naar Spanje (17,2%). Hun lievelingsbestemmingen liggen voornamelijk in Griekenland waaronder Keflavik, Thessaloniki. Catania komt als Italiaanse bestemming op de derde plek.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting. Dat heeft me gered!''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik mij in de h...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: