Generatie Y is met 24% boekingen buiten Europa de wereldontdekker van nu

26 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Veel Nederlanders huren tijdens hun vakantie of voor eigen gebruik een auto, echter is er niks bekend over de verschillende generaties en de wijze waarop ze dit doen. Vorige onderzoeken richten zich voornamelijk op de generatie Y (Millennials) maar er zijn ook veranderingen binnen de andere generaties. Om deze redenen heeft het onlinevergelijkingsportaal HAPPYCAR onderzoek gedaan naar het reisgedrag van Nederlanders.

Huurauto’s zijn een belangrijke indicator binnen het toerisme en kunnen daarom een goed beeld van het reisgedrag geven. Het onderzoek richt zich op vier verschillende boekingscriteria: de huurperiode, het huurbedrag, de locatie en het aantal dagen voor het ophalen van de huurauto (reserveringsperiode). De bevindingen richten zich op de Babyboomers, generatie X, Pragmatische generatie en generatie Y. De evaluatie laat de Stille generatie buitenbeschouwing omdat zij 1% van de boekingen vertegenwoordigen.

Een korte reis door de generaties Y tot en met Babyboomers

Op basis van onderzoeken door verschillende organisaties, blijkt dat generatie Y in eerste instantie vakanties belangrijker vindt dan het kopen van een huis of een auto. Dit is verbonden met het vele gebruik van sociale media en internet, daardoor voelen ze zich meer verbonden met de wereld dan andere generaties. Voor de Pragmatische generatie staat de vrijheid in het reizen centraal, ze willen de wereld ontdekken en het levensgeluk vinden. Ook is generatie Y meer geneigd om voor groenere reismethoden te kiezen en combineren ze goedkope met luxereizen. Generatie X is echter een stuk spaarzamer met geld maar wilt daarentegen comfortabeler reizen. Babyboomers zijn ruim 30 uur per jaar online naar reisopties aan het zoeken. De reis moet zich richten op het aanhalen van emotionele en romantische banden.

Generatie Y: Is met 24% intercontinentale boekingen de wereldontdekker van nu!

Generatie X: Niet zo zuinig maar ook niet zo verloren, heeft met 40% de meeste boekingen.

Babyboomers: Kunnen zich prima online redden, huren met €20,69 de goedkoopste huurauto.

De Pragmatische generatie: Beslissen hoeft niet ver van tevoren zoals bij de anderen.

Generatie Y als wereldontdekker de opvolger van de Pragmatische generatie!

Generatie Y boekt gemiddeld 24% van de huurauto’s buiten Europa en treedt daarbij in de voetsporen van de Pragmatische generatie. Deze generatie huurt gemiddeld 23% van de boekingen buiten Europa, dit bedraagt tot 12% in de huurperiodes van 15 dagen of langer. In de kortere huurperiodes van 1 tot en met 7 dagen huurt Generatie Y tot 7% meer huurauto’s buiten Europa in vergelijking tot de Pragmatische generatie. Babyboomers hebben met 11% de minste belangstelling in huurauto’s buiten Europa. Buiten Europa is America met 49,2% van de boekingen het favoriete vakantieland gevolgd door Canada (15,3%).

Babyboomers trekken met huurperiodes zowel aan het kortste als langste eind

Gemiddeld huren de generaties voor 9 dagen in nationale en internationale bestemmingen een huurauto. Generatie X huurt met gemiddeld 11 dagen voor de langste periode een huurauto, niettemin wijkt dit af als er specifiek wordt gekeken naar korte en lange huurperiodes. In de huurperiodes van 1 tot 3 dagen huurt generatie Y met de volle drie dagen het langst een auto. Dit is onder de Babyboomers 1 dag korter, zij huren binnen deze periode voor 2 dagen de auto. Voor langere huurperiodes boven de 15 dagen ligt het gemiddelde rond de 19 dagen. Waar de Babyboomers in de kortere periodes een dag korter huren, is dit voor langere periodes een dag langer dan het gemiddelde. De Pragmatische generatie huurt tijdens lange vakanties met een periode van 17 dagen het kortst.

Generatie Babyboomers huurt gemiddeld de goedkoopste auto

De Babyboomers huren gemiddeld met €20,69 per dag de goedkoopste huurauto, generatie Y moet het met €23,09 het meest voor een huurauto betalen. Na deze generatie huurt de Pragmatische generatie voor €22,29 per dag een huurauto en komt daarmee op de tweede plek. De andere generaties liggen dichtbij het algemeen gemiddeld wat €21,99 per dag bedraagt.

De knoopdoorhakken: Babyboomers plannen 58 dagen van tevoren

Gemiddeld boeken de generaties 52 dagen van tevoren de huurauto, dit komt met name voor onder de boekingen van 8 dagen en langer. De Pragmatische generatie is het meest impulsief en boekt 41 dagen van tevoren, dit is 11 dagen onder het gemiddeld. De Babyboomers zijn het minst impulsief en stellen de boeking uit tot 58 dagen voor de huurperiode.

Verschillen tussen Generatie Y en Generatie X: wereldreizigers tegen spaarvarkens

Generatie X wordt ook wel de verloren generatie genoemd, dit is in vergelijking met de prijsbesparingen tot generatie Y niet het geval. Gemiddeld betaalt generatie X €21,69 per dag voor een huurauto terwijl dit voor generatie Y €23,09 per dag bedraagt. Dit is verbonden met de huurperiodes en de reisbestemmingen. Generatie X bespaart op de korte periodes tot 19,8% op een boeking, generatie Y doet dit in tegenstelling tot generatie X 10% goedkoper. Vanaf 8 dagen boekt generatie Y tot 7,2% goedkoper een auto in vergelijking tot generatie X.

Generatie Y boekt 7% meer intercontinentale boekingen dan generatie X. Deze groep heeft met 83,1% de voorkeur om in Europa te blijven, met name Spanje (28,7%), Italië (16,4%) en Griekenland (15,9%) zijn populair. Daarvan zijn Faro, Mallorca en Ibiza de meest favoriete bestemmingen. Generatie Y heeft binnen Europa andere voorkeuren, zij gaan in eerste instantie liever naar Griekenland (23,7%) en dan naar Spanje (17,2%). Hun lievelingsbestemmingen liggen voornamelijk in Griekenland waaronder Keflavik, Thessaloniki. Catania komt als Italiaanse bestemming op de derde plek.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: