Generatie Y is met 24% boekingen buiten Europa de wereldontdekker van nu

26 oktober 2016 | Thijs Jacobs

Veel Nederlanders huren tijdens hun vakantie of voor eigen gebruik een auto, echter is er niks bekend over de verschillende generaties en de wijze waarop ze dit doen. Vorige onderzoeken richten zich voornamelijk op de generatie Y (Millennials) maar er zijn ook veranderingen binnen de andere generaties. Om deze redenen heeft het onlinevergelijkingsportaal HAPPYCAR onderzoek gedaan naar het reisgedrag van Nederlanders.

Huurauto’s zijn een belangrijke indicator binnen het toerisme en kunnen daarom een goed beeld van het reisgedrag geven. Het onderzoek richt zich op vier verschillende boekingscriteria: de huurperiode, het huurbedrag, de locatie en het aantal dagen voor het ophalen van de huurauto (reserveringsperiode). De bevindingen richten zich op de Babyboomers, generatie X, Pragmatische generatie en generatie Y. De evaluatie laat de Stille generatie buitenbeschouwing omdat zij 1% van de boekingen vertegenwoordigen.

Een korte reis door de generaties Y tot en met Babyboomers

Op basis van onderzoeken door verschillende organisaties, blijkt dat generatie Y in eerste instantie vakanties belangrijker vindt dan het kopen van een huis of een auto. Dit is verbonden met het vele gebruik van sociale media en internet, daardoor voelen ze zich meer verbonden met de wereld dan andere generaties. Voor de Pragmatische generatie staat de vrijheid in het reizen centraal, ze willen de wereld ontdekken en het levensgeluk vinden. Ook is generatie Y meer geneigd om voor groenere reismethoden te kiezen en combineren ze goedkope met luxereizen. Generatie X is echter een stuk spaarzamer met geld maar wilt daarentegen comfortabeler reizen. Babyboomers zijn ruim 30 uur per jaar online naar reisopties aan het zoeken. De reis moet zich richten op het aanhalen van emotionele en romantische banden.

Generatie Y: Is met 24% intercontinentale boekingen de wereldontdekker van nu!

Generatie X: Niet zo zuinig maar ook niet zo verloren, heeft met 40% de meeste boekingen.

Babyboomers: Kunnen zich prima online redden, huren met €20,69 de goedkoopste huurauto.

De Pragmatische generatie: Beslissen hoeft niet ver van tevoren zoals bij de anderen.

Generatie Y als wereldontdekker de opvolger van de Pragmatische generatie!

Generatie Y boekt gemiddeld 24% van de huurauto’s buiten Europa en treedt daarbij in de voetsporen van de Pragmatische generatie. Deze generatie huurt gemiddeld 23% van de boekingen buiten Europa, dit bedraagt tot 12% in de huurperiodes van 15 dagen of langer. In de kortere huurperiodes van 1 tot en met 7 dagen huurt Generatie Y tot 7% meer huurauto’s buiten Europa in vergelijking tot de Pragmatische generatie. Babyboomers hebben met 11% de minste belangstelling in huurauto’s buiten Europa. Buiten Europa is America met 49,2% van de boekingen het favoriete vakantieland gevolgd door Canada (15,3%).

Babyboomers trekken met huurperiodes zowel aan het kortste als langste eind

Gemiddeld huren de generaties voor 9 dagen in nationale en internationale bestemmingen een huurauto. Generatie X huurt met gemiddeld 11 dagen voor de langste periode een huurauto, niettemin wijkt dit af als er specifiek wordt gekeken naar korte en lange huurperiodes. In de huurperiodes van 1 tot 3 dagen huurt generatie Y met de volle drie dagen het langst een auto. Dit is onder de Babyboomers 1 dag korter, zij huren binnen deze periode voor 2 dagen de auto. Voor langere huurperiodes boven de 15 dagen ligt het gemiddelde rond de 19 dagen. Waar de Babyboomers in de kortere periodes een dag korter huren, is dit voor langere periodes een dag langer dan het gemiddelde. De Pragmatische generatie huurt tijdens lange vakanties met een periode van 17 dagen het kortst.

Generatie Babyboomers huurt gemiddeld de goedkoopste auto

De Babyboomers huren gemiddeld met €20,69 per dag de goedkoopste huurauto, generatie Y moet het met €23,09 het meest voor een huurauto betalen. Na deze generatie huurt de Pragmatische generatie voor €22,29 per dag een huurauto en komt daarmee op de tweede plek. De andere generaties liggen dichtbij het algemeen gemiddeld wat €21,99 per dag bedraagt.

De knoopdoorhakken: Babyboomers plannen 58 dagen van tevoren

Gemiddeld boeken de generaties 52 dagen van tevoren de huurauto, dit komt met name voor onder de boekingen van 8 dagen en langer. De Pragmatische generatie is het meest impulsief en boekt 41 dagen van tevoren, dit is 11 dagen onder het gemiddeld. De Babyboomers zijn het minst impulsief en stellen de boeking uit tot 58 dagen voor de huurperiode.

Verschillen tussen Generatie Y en Generatie X: wereldreizigers tegen spaarvarkens

Generatie X wordt ook wel de verloren generatie genoemd, dit is in vergelijking met de prijsbesparingen tot generatie Y niet het geval. Gemiddeld betaalt generatie X €21,69 per dag voor een huurauto terwijl dit voor generatie Y €23,09 per dag bedraagt. Dit is verbonden met de huurperiodes en de reisbestemmingen. Generatie X bespaart op de korte periodes tot 19,8% op een boeking, generatie Y doet dit in tegenstelling tot generatie X 10% goedkoper. Vanaf 8 dagen boekt generatie Y tot 7,2% goedkoper een auto in vergelijking tot generatie X.

Generatie Y boekt 7% meer intercontinentale boekingen dan generatie X. Deze groep heeft met 83,1% de voorkeur om in Europa te blijven, met name Spanje (28,7%), Italië (16,4%) en Griekenland (15,9%) zijn populair. Daarvan zijn Faro, Mallorca en Ibiza de meest favoriete bestemmingen. Generatie Y heeft binnen Europa andere voorkeuren, zij gaan in eerste instantie liever naar Griekenland (23,7%) en dan naar Spanje (17,2%). Hun lievelingsbestemmingen liggen voornamelijk in Griekenland waaronder Keflavik, Thessaloniki. Catania komt als Italiaanse bestemming op de derde plek.  

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

Het coronavirus komt steeds dichterbij, maar wat is de impact op de logiesverstrekkers in ons land? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet, waarbij ook wordt gekeken naar de impact van de verspreiding van het virus op jouw onderneming. We ...

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: