Gratis Wi-Fi populairste hotelvoorziening

7 mei 2015 |
Gratis Wi-Fi populairste hotelvoorziening<

Gratis Wi-Fi blijft de belangrijkste faciliteit bij het zoeken naar een hotel voor vrijetijds- en zakelijke overnachtingen, maar neemt
langzaam af in populariteit volgens het wereldwijde Hotelvoorzieningenonderzoek 2015 van Hotels.com. Door het grotere aantal gratis publieke Wi-Fi hotspots en verbeterde mobiele abonnementen lijken reizigers minder afhankelijk te zijn van Wi-Fi in hotels.
Belangrijkste factor
Gratis Wi-Fi is de belangrijkste factor bij het kiezen van een hotel voor vrijetijdsovernachtingen (30%), vergeleken met 34% in 2013. 50% van de respondenten vindt gratis Wi-Fi een must-have tijdens een zakelijke overnachting, vergeleken met 56% twee jaar geleden. Gratis Wi-Fi is een technische faciliteit waarvan 60% van de respondenten hoopt dat het als standaarddienst wordt aangeboden in alle hotels. Dit is 6% lager dan in 2013.

Gratis ontbijt
Gratis ontbijt is opnieuw de één na belangrijkste faciliteit voor vrijetijdsreiziger (21%) en de derde must-have voor zakenreizigers (12%). Zakenreizigers vinden de nabijheid van openbaar vervoer, restaurants en winkels belangrijker dan een gratis maaltijd.

Men geniet het liefst van vers fruit (16%) en koffie of thee (16%). Ook vlees (12%), eieren (12%), brood of toast (8%) en een lekkere selectie van sapjes (8%) worden graag genuttigd. Nederlanders geven het meest om een vers kopje koffie of thee bij het ontbijt (66%). Moderne koffie- of espressomachines zijn de favoriete faciliteiten op de kamer (23%). 33% van de respondenten vindt een gratis flesje water de simpelste faciliteit die ze graag in hotelkamers zien.

Gratis ontbijt
Gratis ontbijt is de hoogst scorende niet-technische faciliteit, die reizigers graag als standaard zien in alle hotels (27%), gevolgd door een koelkast voor persoonlijk gebruik (15%). Slechts 3% van de respondenten zegt dat ze het gratis ontbijt schrappen als ze op die manier minder hoeven te betalen voor de hotelovernachting.

De droomfaciliteit van reizigers is het bezoeken van een chocolaterie om zelf iets lekkers uit te zoeken voor het slapen gaan (34%). Nederlanders voelen echter meer voor elke dag verse bloemen in de hotelkamer (35%).

Parkeren en technologie
Op de derde plek vinden vrijetijdsreizigers gratis parkeren het belangrijkst bij het boeken van een hotelovernachting (10%). Bekabelde kamers met één afstandsbediening om meerdere faciliteiten te bedienen, zoals licht, TV en verwarming, vindt 22% van de respondenten belangrijk. Daarna komt de aanwezigheid van docking stations met 15%. Ver onder gratis Wi-Fi vinden hotelgasten opladers en HD televisies (8%) de meest gewilde technische faciliteit, die standaard aangeboden dient te worden.

Minder in trek
24% van de wereldreizigers vindt minibars overbodig en 17% geeft aan dat de minibars ongebruikt achter blijven. Telefoons in badkamers zijn het minst gebruikte voorwerp (22%). Draadloze telefoons krijgen maar 1% van de stemmen als gewenste simpele faciliteit in een hotelkamer. Nederlanders geven aan dat de broekpers een item is dat zij nauwelijks gebruiken (30%).

Gasten met vlugge vingers
Bij de vraag of de respondenten ooit iets uit een hotelkamer mee hebben genomen zonder te retourneren, reageerde maar 27% van de Argentijnse hotelgasten met ‘niks’, gevolgd door Singaporese en Spaanse gasten met respectievelijk 29% en 30%. Dit is een groot verschil met Nederlanders (51%), Colombianen (69%) en Noren (67%). Koreanen, Chinezen en Denen gaven aan dat zij nog nooit iets uit een hotel hebben gestolen.

Meest gestolen
De meest gestolen voorwerpen zijn schrijfwaren (20%). Opmerkelijk is dat 1% van de respondenten aangeeft dat ze deze simpele faciliteit graag meer in hotelkamers zien. Slippers komen op een tweede plek (12%), gevolgd door sleutelkaarten op derde plek (10%) van meest gestolen voorwerpen.

Over Hotelvoorzieningenonderzoek 2015:
Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een vragenlijst via e-mail in maart en april 2015. Resultaten zijn gebaseerd op een gemiddelde van 4,700 respondenten uit 28 landen: Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Colombia, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, India, Ierland, Italië, Japan, Korea, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Rusland, Singapore, Spanje, Zweden, Taiwan, Thailand, het Verenigd Koninkrijk en de VS.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

The Prince Akatoi in Londen heropent

Het Prince Akatoki in Marylebone, het enige Japanse vijfsterren hotel in Londen, heropent in augustus met een nieuw "Taste of Japan"-pakket om de gasten onder te dompelen in het Japans. gastvrijheid en cultuur. De naam Akatoki komt van een Aziatisch Japans woord voor "dageraad" o...

Horeca & Recht Hotel & Recht
Een vergoeding voor goodwill aan het einde van de huur, hoe zit dat eigenlijk?

Als onderdeel van een huurovereenkomst met betrekking tot hotelruimte onderhandelen partijen regelmatig over de vraag wat er met de (al dan niet door huurder) in het gehuurde aangebrachte voorzieningen zal gebeuren bij het einde van de huur. Een afspraak dat huurder deze voorzieningen (al dan niet o...

Economie
UWV: vooral jongeren in de horeca doen beroep op TOFA

De afgelopen 5 weken konden flexwerkers, oproep- en uitzendkrachten met inkomstenverlies door corona een beroep doen op de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten (TOFA). Ruim zeventig procent van de goedgekeurde aanvragen gaat naar werknemers tussen de 18 en 27 jaar. Veel va...

Amsterdam
Hotel W meerdere keren beschoten

In de nacht van dinsdag op woensdag is Hotel W in Amsterdam meerdere keren beschoten, zo staat de lezen op de website van Het Parool. Er raakte niemand gewond. Wel zitten er meerdere kogelgaten in de voordeur van het hotel. Om iets voor half vier vannacht kreeg de politie de melding van een schi...

Columns
Column Hans van Spronsen: In je kracht staan

Eén keer een beetje zweverige titel maar wel één die de lading dekt van mijn betoog. Vooral middelgrote en kleinere hotels moeten zich in deze coronatijden hieraan vasthouden. Vertrouwen is een speerpunt in het contact met uw gasten. Hebben zij het vertrouwen dat zij in uw horec...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: