Herman Rijksen: De invloed en macht van een hotelmanager

9 maart 2017 | Herman Rijksen

Als eindverantwoordelijke in je hotel(s) heb je macht en oefen je invloed uit. Macht onttrek je aan je positie, vaak gelegitimeerd door anderen (zie stakeholders). Macht heeft ook een definitieve klank en ook vaak een negatieve. Het is overigens wat anders dan gezag. Het verkrijgen en het hebben van gezag is vaak het gevolg van goed ontwikkelde persoonlijkheidskenmerken. Heeft u gezag? Invloed is het gebruik van mogelijkheden om je team of stakeholders zich te laten gedragen op een manier die de realisatie van belangen ondersteunt.

Principes

Volgens de Amerikaanse onderzoeker Cialdini laten we ons beïnvloeden door 6 principes die je eigenlijk altijd wel tegenkomt. De eerste gaat over wederkerigheid. Waarbij het gaat om het spel van geven en ontvangen. (Niet geven en nemen dus) Graag willen we, als ons een gunst wordt verleend iets terug doen. Handig bij een onderhandeling, fijn als je een cultuur organiseert waarbij dit juist één van de tafelmanieren is. 

De tweede gaat over consistentie. Je oefent meer invloed uit als leider op het moment dat je evenwichtig en consistent bent. Het wordt vaak niet uitgesproken in de morningmeeting maar het is wel erg belangrijk. Nummer drie gaat over sociale bewijslast. Medewerkers zijn eerder over de streep te verleiden (In plaats van trekken) als anderen ook meegaan. Kuddegedrag kan je het noemen maar onderschat de kracht van dit principe niet. Immers laten we ons ook leiden door Tripadvisor en IENS, twee exponenten van ‘peer reviews’. Eén van de meest herkenbare is sympathie. Jawel, aardige mensen worden beloond. Niet alleen binnen F&B. Een heldere sympathieke manager is effectiever dan degene die dat niet bewust inzet. En dat bewust inzetten gaat niet over handigheidjes en opportunisme maar over authenticiteit. De vijfde betreft autoriteit. Niet te verwarren met autoritair. Dit gaat over (natuurlijk) gezag, over kennis van zaken, over ervaring, over leermeesterschap, over vertrouwen. Heel langzaam voltrekt zich een transitie binnen leidinggevend Nederland. Een nieuwe generatie staat aan het roer of bijna. Het is van oude leermeesters en dingen die voorbijgaan. De laatste gaat over schaarste. Een fenomeen dat we vooral uit de harde commercie kennen, van showroomverkoop. Schaarste gaat ook over het ‘goed’ hebben met elkaar als managementteam. Je verwant voelen aan het bedrijf waar je werkt onder leiding van een GM die feilloos weet van je nodig hebt. 

Praktisch

Net als bij stakeholdermanagement of werken aan je dagelijkse transformatie gaat invloed over bewustwording en het bewust toepassen van de principes. Leren leren. Dat hoeft niet direct een individuele activiteit te zijn maar dit zijn van die onderwerpen die op je MT op de agenda moeten. Met voorbereidende vragen, hoe doen wij dat? Wat zijn onze onderliggende principes? Door wie of wat laten wij ons beïnvloeden? Met welk effect?

Het is dan interessant om direct eens te kijken hoe jullie basisprincipes zijn, als we het over invloed macht en tafelmanieren hebben. Gaat het bij jullie om assertiviteit of over toegeven? Is de GM in de lead en de rest volgend? Worden ideeën er doorheen gedrukt? Of kunnen jullie met elkaar exploreren wat de mogelijkheden zijn? Het leukste is dan het Nederlandse compromis model niet te gebruiken maar even door discussiëren totdat er een ander resultaat is. Invloed uitoefenen gaat over het veroorzaken van betrokkenheid.

Klik hier om alle blogs van Herman Rijksen terug te lezen 

Herman Rijksen is partner bij Facilitation Profs 
www.fprofs.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
“De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Interview Coronacrisis
Oproep: “Leveranciers, denk alsjeblieft mee met ons”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit negende hoofdstuk b...

Interview Coronacrisis
"Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: