Het imago van Nederland wordt opgefrist

13 februari 2002 | Redactie

Heel veel Duitsers komen nog steeds graag naar Nederland, maar het valt niet te miskennen: het aantal oosterburen dat ons met een toeristisch bezoekje vereert, loopt al enige jaren terug. Dat komt niet alleen door slecht weer, of door bijvoorbeeld de mkz-crisis. Menig Duitser vindt ons niet meer zo bijster verrassend en spannend. Het imago van Nederland mag dus best een beetje worden opgepoetst. De organisatie Toerisme Recreatie Nederland heeft die schone taak op zich genomen; extra campagnes en ‘andere beelden’ zijn de strijdmiddelen.

Waarom komen Duitsers naar Nederland? Omdat ze het een leuk land aan zee vinden; omdat ze Amsterdam - die stad waar alles kan - ‘bestimmt’ een goede bestemming vinden; omdat ze het strand en de nabijgelegen camping heerlijk vinden; omdat ze de Nederlanders gewoon sympathiek vinden.

Nederland is toeristisch gezien een behoorlijk compleet land: strand en zee, maar ook bos, heide, grote steden, kunst, cultuur, pretparken... Daarnaast wordt in dit land vrij veel georganiseerd. Wie de toeristische activiteitenagenda bekijkt, beseft onmiddellijk dat kiezen soms heel moeilijk is.

‘Zapschade’

Het brede aanbod sluit goed aan bij de wensen en verlangens van de hedendaagse toerist. Dat is maar goed ook, want die moderne toerist ‘shopt’ en ‘zapt’ dat het een lieve lust is. Als hij ergens vaste klant is, kan hij toch plotseling besluiten om weg te lopen, enkel omdat het begeerde product twee straten verderop iets goedkoper is. Een onbelangrijk brokje ergernis kan hem doen besluiten zijn ‘vaste’ relatie te verbreken.

De ‘schade’ van dit zapgedrag is maar beperkt te sturen. Iemand die uitgekeken is op de Nederlandse bossen kun je wel naar het Hollandse strand verwijzen en omgekeerd, maar landsgrenzen tellen niet meer, dus de toerist die ‘iets anders’ wil, vlucht net zo makkelijk naar België of verder.

Ook het vakantiegedrag van de Duitsers, de belangrijkste groep buitenlandse klanten, is de laatste jaren - ten opzichte van Nederland - sterk veranderd. De cijfers geven een goed beeld. Tot 1999 groeide het aantal Duitsers dat naar Nederland kwam (het record was ongeveer 3 miljoen); in 2000 werd een daling geconstateerd van iets minder dan 6 procent. Op zich misschien nog niks aan de hand, want elk jaar zijn er wel incidentele oorzaken aan te wijzen: EK-voetbal et cetera. Maar als de cijfers een trend laten zien...

En dat laatste is het geval, want ook het afgelopen jaar ging het verder naar beneden. Wat mag de oorzaak zijn? Natuurlijk, we hadden de mkz-crisis; en al die regen... Maar los van die ‘incidenten’ gaat de daling gewoon verder; ook in 2002, luidt de verwachting.

Misschien zullen de gebeurtenissen in Amerika en Afghanistan wat extra Duitsers doen besluiten dichter bij huis te blijven. Laten we echter niet vergeten dat Oostenrijk, Zwitserland, België en Frankrijk ook buurlanden van Duitsland zijn. Daarnaast is het nog maar de vraag hoe lang het dicht-bij-huis-sentiment zal duren. De doorsnee toerist is immers kort van memorie.

Waarom komen er minder Duitsers? Misschien omdat ook andere landen leuk aan zee liggen? Omdat daar ook gezellige campings zijn, die net zo betaalbaar zijn? Omdat ook niet-Nederlanders aardige mensen kunnen zijn? Misschien is het elders wel goedkoper? Minder natte en kille zomers?

Kwaliteit

Die groeiende concurrentie is beslist niet de enige reden waarom minder Duitsers voor ons kiezen. Allereerst heeft de Duitser sinds een jaar of tien meer eigen land, met meer eigen kust (‘Oost-Duitsland’). Op de tweede plaats blijkt de economische neergang zelfs niet aan Duitsland voorbij te gaan. Ten derde is er een ‘Heimat-trend’ waarneembaar: veel Duitsers kiezen welbewust voor lekker ‘weg’ in eigen land.

En dan is er nog die heel andere, zeer belangrijke reden: de Duitsers horen nu al jarenlang verhalen over lange files, agressie, criminaliteit, narcotica, legale euthanasie en abortus. Bovendien hebben ze inmiddels ook wel door dat de Nederlandse kwaliteitsnormen niet altijd de Duitse toets der kritiek kunnen doorstaan: een Duitser is verwend, zeker qua objectieve kwaliteit. Over sfeer en gezelligheid valt niet te twisten, maar in kwalitatief opzicht laat een Duitser zich niet bedotten.

Landelijk moeten we dus actie ondernemen om Nederland te ‘herpositioneren’. We zullen ons imago spiritueler en attractiever moeten maken. We moeten weer leuk en gastvrij worden. Dat wil helemaal niet zeggen dat we de tulpen en klompen in de sloot moeten mikken. Integendeel! We moeten echter wel laten zien dat de Nederlanden anno 2002 meer te bieden hebben. Dat het hier in alle opzichten goed toeven is; voor ons en voor onze gasten. De veranderingen die binnen onze samenleving hebben plaatsgevonden, kunnen een houvast bieden voor nieuwe USP’s.

We zullen ons meer moeten richten op thema-activiteiten. ‘Pakketten’ met een overnachting en een bezoek aan een popconcert of opera bijvoorbeeld. Vooral lokaal moet er worden gezocht naar vernieuwing van het product. Niet alleen kwalitatief, maar ook op het gebied van entertainment. Zelfs de toerist die voor de natuur en de rust komt, wil iedere keer weer iets anders meemaken. Een gerenommeerd restaurant vernieuwt niet voor niets frequent zijn menukaart.

Doorkijkje

Toerisme Recreatie Nederland (TRN) is begonnen met nieuwe, uitgebreide imagocampagnes in Duitsland en Engeland. Deze campagnes worden mede gefinancierd door het ministerie van Economische Zaken. Vooral onze oosterburen moeten ervan overtuigd worden dat zijn beeld van Nederland niet meer volledig overeenkomt met de werkelijkheid. De bestemming ‘die Niederlände’ moet geassocieerd worden met een fascinerende samenleving waarin tal van kleurrijke elementen zichtbaar zijn.

Naast de campagnes heeft TRN ook een nieuwe serie prachtige foto’s aangeschaft. De vastgelegde beelden wijken sterk af van veel tot nu toe gebruikt materiaal; zij geven de buitenlander een geheel nieuw doorkijkje naar ons polderland.

TRN is ervan overtuigd dat deze aanpak, in combinatie met de gewone activiteiten, de nieuwe middelen en de callcenters, er uiteindelijk toe zal leiden dat de stroom Duitsers richting Nederland zal stabiliseren en later weer zal groeien. De nieuwe TRN-campagnes zullen de Duitsers moeten tonen waarin we zo anders, spannend en verfrissend zijn. Want dat we anders ‘en zo’ zijn, staat natuurlijk buiten kijf. Voor ons dan. We moeten het gewoon de Duitsers nog eens nadrukkelijk vertellen.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Interview
"De hotellerie en de zorg verschillen niet veel van elkaar"

De coronacrisis laat diepe wonden achter in de hotellerie. Omzetten kelderen en gasten blijven weg. Veel hotelondernemingen hebben noodgedwongen een groot deel van hun medewerkers moeten laten gaan. De angst heerst dat op het moment dat de hotellerie weer aantrekt en de toeristen ons land weer w ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Hotel & Recht
Creatief gebruik van je hotel tijdens Corona

Door de coronacrisis is het aantal luchtvaartpassagiers van en naar Nederland in 2020 met meer dan 70% gedaald. Dit heeft logischerwijs een direct weerslag op de bezettingsgraad van hotels, die ook met meer dan 70% is gedaald, zo viel te lezen in dit magazine. Het is dan ook niet verwonderlijk dat c ...

Economie Corona
CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse o ...

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: