Hoe minder hoe beter

13 februari 1999 | Redactie
Hoe minder hoe beter

Het nieuwe aangezicht van het Amsterdamse Hilton is in zes jaar tijd gegroeid: de Marina; het Garden terras; Roberto’s; de Half Moon Lounge... Diverse faciliteiten zijn gemoderniseerd en 'gerestyled' (o.a. de Diamond zaal en de Nassau Staten zaal). In 1996 werden de lounge en de entree onder handen genomen. Weer een jaar later het kantorengebouw naast het hotel, gevolgd door café Toomler en de health club.

En toen de kamers... Hiermee werd een start gemaakt in december 1997. Met de nieuwe kamers is het Hilton zelfs in de prijzen gevallen. Het Hilton was één van de drie genomineerden in de categorie ’Best Interior Design of a Refurnishment of an Existing Hotel’ van HotelSpec European Hotel Design & Development Award ’98. De renovatie heeft circa zestig miljoen gulden gekost (271 kamers, conferentiefaciliteiten, keukens); voornamelijk ten behoeve van de zakelijke gast.

Een eisen- en wensenpakket, samengesteld door de internationale zakelijke gast, lag ten grondslag aan de verbouwing. Voor de verschillende disciplines werden specialisten aangetrokken. Een team met onder meer lichtadviseurs, tapijtontwerpers en decorateurs kreeg nagenoeg de vrije hand. Directeur Roberto Payer geeft toe - na licht aandringen - dat hij niet van alles even gecharmeerd is.

'Er zijn pittige discussies gevoerd over de dessins en de kleuren,' biecht hij op.

Ruimtelijk effect

Payer is met betrekking tot vormgeving een minimalist. Zijn credo luidt: ’Back to basic; less is more.’ Zonder concessies te doen aan het comfort evenwel, want alle kamers zijn van alle gemakken voorzien. En het uiterlijk? In enkele stofferingsdetails wordt verwezen naar de locatie van het hotel, maar voor de rest ogen de kamers zeer internationaal.

Naast de standaardkamers heeft elke verdieping een executive room en meerdere executive junior suites. Hierbij horen de faciliteiten van de executive lounge in de voormalige Dakzaal. De junior suites zijn allemaal verschillend ingericht; sommige hebben een vergadertafel, andere meer kastruimte en een sofa.

De gewone hotelkamers zijn onopgesmukt, maar over de details is terdege nagedacht. Het doelmatige interieur is zeer geschikt voor de zakelijke reiziger die één tot twee nachten in het hotel verblijft. Een broekenpers, minibar (met gezonde snacks) en apparatuur om koffie en thee te zetten... Het hoeft hem aan niets te ontbreken. Elke kamer heeft bovendien een ingebouwde safe voor de schootcomputer.

Een doordachte kleurencombinatie van de vloerbedekking, de wandbekleding en de gordijnen zorgt voor een ruimtelijk effect. De commode is voorzien van een handige uitschuifbare legplank voor koffers. Doordat de tv op een draaiplateau staat, kan vanuit alle hoeken van de kamer worden gekeken. Die tv is trouwens in menig opzicht het 'middelpunt' van de kamer: pay tv; berichtenservice; rekeningoverzichten; 'non-stop' uitchecken; het kan allemaal. Binnenkort wordt het tv-pakket nog uitgebreid: 'video on command'; computerspelletjes; Internet; roomservicebestellingen.

De kamers zijn in te richten als volledig operationele kantoortjes. Het bureau is voorzien van een ISDN aansluiting. De kamers beschikken over een telefoon waarmee de gast rechtstreeks kan worden gebeld. Zelfs aan een antwoordapparaat (met de mogelijkheid een eigen boodschap in te spreken) is gedacht.

John & Yoko

Voor wat betreft de bedden staan kwaliteit en comfort natuurlijk voorop. Het frame van de boxspring is van massief hout; de getufde, met de hand gestikte matrassen zijn van honderd procent wol en katoen. Opmerkelijk is de hoogte van het bed: tien centimeter hoger dan gebruikelijk. Gasten stappen niet alleen makkelijker in en uit bed, maar ook het bedden opmaken wordt een stuk arbeidsvriendelijker.

De hotelkamers beschikken over een speciaal klimaatbeheersingssysteem: een combinatie van airconditioning en traditionele verwarming. De ramen kunnen gewoon open. Alle hotelkamers zijn voorzien van rookmelders en sprinklerinstallaties.

In de badkamers is een soort compromis tot stand gekomen: de witte muurtegels met zwarte accenten doen weliswaar denken aan een beroemde richting in de architectuur (Amsterdamse school), maar het oogt een beetje steriel. Om dat te doorbreken is het lage bad voorzien van een 'huiselijk' douchegordijntje.

Het Hilton beschikt over vier suites. De Olympus suite (voorheen Presidential suite) heeft een aparte slaapkamer en een volledig ingerichte keuken. De Mercurius suite heeft een eigen kitchenette. De Neptunus suite heeft, zoals de naam al doet vermoeden, een nautisch sfeertje. De John & Yoko suite... Iedereen die de middelbare leeftijd dicht nadert, of reeds bereikt heeft, kan zich de tv-beelden nog wel voor de geest halen. Dat weekje John en Yoko heeft uiteraard ook in het Hilton een paar sporen achtergelaten. Wel een nieuw bed (gelukkig) en ook de rest van het meubilair voldoet aan de eisen van de negentiger jaren. Een paar rekwisieten, waaronder een gitaar, en de namen op de ramen herinneren aan het illustere gezelschap. Als Yoko een nachtje in Nederland verblijft, geeft ze de voorkeur aan haar eigen suite, vertelt Roberto Payer. Deze suite wordt overigens niet alleen gebruikt als bruidssuite; het is ook één van de weinige locaties buiten het gemeentehuis waar de huwelijksceremonie mag worden voltrokken. Let it be.

Auteur: Berend Geelgoud

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Plannen voor hotel in Rotterdamse Delfshaven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te z ...

Ondernemen
Jonge Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: