Hoe zit dat met Netflix op de hotelkamer?

4 juli 2017 | Roy Spijker

House of cards, Orange Is The New Black en Narcos. Drie populaire series die zonder Netflix waarschijnlijk nooit zouden zijn geproduceerd. In zeven jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een mediaconcern dat dagelijks miljoenen kijkers aan zich weet te binden. Is het tijd voor Netflix in de hotelkamer? 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Netflix is in 1997 opgericht door Marc Randolph en Reed Hastings. Het bedrijf begon met het verhuren van dvd’s die per post werden opgestuurd. Met de komst van online streaming veranderde Netflix van koers en lanceerde het bedrijf in 2010 een online platform waarop films en tv-series tegen betaling gestreamd konden worden. Wereldwijd zijn er inmiddels 100 miljoen gebruikers in 190 landen, alleen in China, Noord-Korea, Syrië en op de Krim is de dienst niet beschikbaar. 

Mediagebruik verandert
De opkomst van streamingdiensten als Netflix, maar ook sites als YouTube, hebben de wijze waarop televisie wordt geconsumeerd flink veranderd. Er zijn diverse onderzoeken gedaan die de kijktijd van de Nederlandse consument meten. De resultaten daarvan zijn nogal uiteenlopend.

Zo blijkt uit het onderzoek van Telecompaper dat Nederlanders nog maar 38 procent van hun dagelijkse kijktijd besteden aan lineair tv kijken, maar dit aantal zou volgens het Sociaal Cultureel Planbureau nog 78 procent zijn. De rest van de tijd wordt ingevuld door diensten als NPO Gemist, RTL XL, YouTube en streamingsites als Netflix en Videoland. Ondanks de uiteenlopende cijfers is de uitkomst van alle onderzoeken wel hetzelfde: traditioneel tv kijken raakt uit de mode.  

Netflix in de kamer
Grote vraag is natuurlijk of en hoe de hotellerie hier op in moet springen. Is de televisie met een lineaire programmering nog wel de service waar de hotelgast op zit te wachten? Netflix zelf ziet er wel brood in. In 2015 is de streamingdienst een samenwerking aangegaan met Marriott. De streamingdienst kent zijn populariteit en wil zijn gebruikers de mogelijkheid bieden van de diensten gebruik te maken, waar ter wereld ze ook zijn.

Marriott daarentegen wil het voor de gast gemakkelijker maken om in te loggen op hun Netflix-account. Dus installeerde de hotelketen de Netflix-app op tv’s in bijna alle 300 hotels in de Verenigde Staten. 

De samenwerking bleek een succes. Tijdens de testfase bleek dat 26 procent van de hotelgasten gebruik maakte van apps op de tv, waarvan Netflix veruit het meest is gebruikt. Een van de merken van Marriott, Gaylord Hotels (vijf properties met 8500 kamers), zag dat er door gasten dagelijks meer dan 1400 uur aan video’s werd gestreamd.

Televisie nog steeds belangrijk
Je zou dus kunnen concluderen dat er een grote vraag is naar video streamen op de hoteltelevisie in de hotelkamer. Het Zwitserse ADB heeft onderzoek gedaan naar de beleving van hoteltelevisie door gasten. Daaruit kwam naar voren dat veel gasten een televisie op de hotelkamer nog wel belangrijk vinden, zelfs de millennial.

Opvallend uit het onderzoek van ADB is dat veel gasten graag zouden willen dat ze hun eigen devices zoals laptops, tablets of smartphones kunnen aansluiten aan de hotel-tv. Met name millennials willen graag content van hun eigen device streamen naar de televisie. Heel erg gek is dit niet, omdat een smartphone of tablet een persoonlijk verlengstuk is geworden van het leven. De vakantiefoto’s die de gast gedurende de dag met zijn smartphone heeft gemaakt kan hij dan bekijken op een groter scherm, wat ook geldt voor de zakelijke gast die het televisiescherm kan gebruiken om te videobellen. En als er tijd is om te ontspannen, kan de gast via zijn eigen device verdergaan met de film of serie die hij is thuis al is gestart met kijken op Netflix of YouTube. 

Filmrechten zitten in de weg
Een heikel punt bij Netflix in de hotelkamer blijven de rechten. Wie zelf wel eens zijn Netflix-account heeft opgestart in het buitenland, merkt dat het aanbod anders is dan in Nederland. Dit komt omdat de streamingsdienst per land de rechten koopt van films en televisieseries. Het is dan ook niet zo dat een hotel zelf een account kan afsluiten bij Netflix, om dit vervolgens aan te bieden aan de gast. De rechten worden afgesloten voor consumentengebruik en niet voor commercieel gebruik. Als hotel kun je dus niet zomaar Netflix aanbieden op de hoteltelevisie.

Om die reden werkt Netflix in de Verenigde Staten samen met Enseo, een bedrijf dat in-room-entertainmentplatforms ontwikkelt. En zelfs daar kan alleen de gast met zijn eigen account inloggen, en niet op een account voor het hotel. Wil de gast toch ‘Netflixen’, dan zal deze eerst via de app een account moeten aanmaken.

Zien we Netflix straks terug in de hotelkamer? In feite doet de gast dat nu al door te streamen vanaf een eigen device, maar de wens is er dus om dit ook naar de hotel-tv te streamen. Zorg er dus voor dat de gast zijn smartphone, tablet of laptop kan koppelen aan de hotel-tv. Want uiteindelijk is dit de nieuwe vorm van comfort.

HM302017

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: