Horeca verder zonder cao

19 april 2012 |
Horeca verder zonder cao<

De horecabranche gaat verder zonder een cao. Vakbonden en Koninklijke Horeca Nederland concluderen dat er geen overeenstemming bereikt is.

Cao-loze periode
De cao voor de horecabranche eindigde op 1 april van dit jaar. Er is een cao-loze periode. Op 19 april is het gesprek tussen KHN en de vakbonden voortgezet. Ook deze poging heeft niet geleid tot overeenstemming.

Onderhandelingen
De delegaties van Koninklijke Horeca Nederland, FNV Horeca, CNV Horeca en De Unie hebben na verschillende onderhandelingsrondes geen resultaat bereikt. Partijen konden het niet eens worden over de uitgangspunten voor het vakvolwassen zijn met een volwassen beloning, zonder onderscheid naar leeftijd.

Vakvolwassenheid
Partijen konden het ook niet eens worden over de regels voor ontwikkeling en beloning van vakvolwassen werknemers en dus ook niet over beloning van werknemers die nog niet vakvolwassen zijn. Vervolgens waren partijen het ook niet eens over bij cao afwijken van de wet op de reeks van 3 contracten voor bepaalde tijd in 3 jaren.

Wettelijke afspraken
Voor werkgevers en werknemers gelden nu de afspraken die in de wet zijn vastgelegd. Zonder zicht op overeenstemming over wat vastgelegd kan worden in een cao als minimum of als basis, kan geen nieuwe cao worden vastgesteld. Een cao is dan geen effectief middel meer.

Onderlinge regelingen
De cao-loze periode is ingegaan op 1 april 2012 en wordt voortgezet. In deze periode gelden uitsluitend de wettelijke regelingen. Dat geldt voor alle afspraken die werkgevers en werknemers met elkaar maken, ook bij ziekte en vakantie.

Contractverlenging
Voor werknemers die in dienst zijn gekomen op 31 maart 2012 blijft er de 'nawerking van de oude cao'. Behalve de afspraken die het afmaken van de oude contractenreeks bepalen. Na het eindigen van het lopende contract voor bepaalde tijd geldt voor een opvolgend contract de wettelijke regeling van drie contracten in drie jaren. Elk vierde of latere contract is dan van rechtswege voor onbepaalde tijd. Ook waar eerder in de cao is afgeweken, zoals bij het aantal mogelijke contracten voor bepaalde tijd (cao was 6 naar 3 volgens BW) en de lengte van de maximale proeftijd.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: