Horecabezoeker wil meer groenten

16 juni 2015 |
Horecabezoeker wil meer groenten

Uit het Duurzaamheidskompas 2014 is gebleken dat Nederlanders een gezondere maaltijd willen. Bijna de helft van de horecabezoekers vindt
dat er in de horeca onvoldoende aanbod is van groente en fruit, zo blijkt uit het onderzoeksrapport.

Van der Valk
Om restaurantbezoekers te helpen meer groente te eten, heeft Stichting Variatie in de Keuken in samenwerking met Wageningen UR en GroentenFruit Huis in november 2014 een pilot uitgevoerd bij Van der Valk in Vught. Zo werd er bijvoorbeeld gekeken of het menu kan worden aangepast door meer groente toe te voegen aan gerechten en minder vlees of vis te serveren.

Meten = weten
In de keuken van het Van der Valk restaurant in Vught werd van meer dan 1500 hoofdgerechten gewogen hoeveel de gasten aten. Aansluitend is het consumptiegedrag en de mate van verspilling in kaart gebracht en is de gasttevredenheid gemeten. Tot slot is de margeverbetering, die het voor de restauranteigenaar oplevert, bepaald. Hotel Vught is ‘groen’ en duurzaam aan het werk voor de toekomst.

Positieve resultaten
Consumenten hebben meer behoefte aan meer groente op het bord in de horeca. Restauranteigenaren kunnen hierop inspelen en aan die behoefte voldoen door meer groenten te serveren. Dit biedt chef-koks de ruimte en een extra uitdaging om groenten nog lekkerder klaar te maken. Dat de horeca goed in kan spelen op meer groenten en gezonder eten blijkt uit de positieve resultaten. Door meer groenten en iets minder vlees of vis te serveren, worden er simpelweg meer groenten gegeten. De gasten hebben overigens niet aangegeven dat ze te weinig vlees of vis kregen bij hun gerecht.

Hogere gasttevredenheid
Meer groenten op het bord zorgde voor een stijging van 23 procent van de totale groenteconsumptie en de gasttevredenheid nam met 9 procent toe. Het consumptiepercentage van groente op het bord is ook 19 procent hoger dan van de groente die apart werd geserveerd.

Om de uitkomsten van de pilot te verifiëren en de lange termijn effecten te onderzoeken, wordt er in de periode mei tot en met augustus 2015 een grootschalige interventie uitgevoerd op meerdere locaties in Nederland.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: