"Horecagasten worden nu al eigenwijs en onvoorzichtig"

16 juni 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

De reeks van blogs houdt na vandaag op; dit is de vijfentwintigste bijdrage van Bart en het is een informatieve reeks geworden. Toch is er nu een onderwerp dat Bart nog graag aansnijdt: “Nu we al enige tijd weer open zijn, in aangepaste vorm, lopen we vooral aan tegen het gedrag van de gasten. We zijn continu bezig met sturen en met het wijzen op de anderhalve meter afstand. De mensen denken het beter te weten, zijn eigenwijs en onvoorzichtig. Dat is echt een probleem aan het worden.” Dat blijkt ook uit woorden van Hubert Bruls, de voorzitter van het Veiligheidsberaad, die zijn zorgen uit over de naleving van de coronamaatregelen in de horeca.

Waarom boetes voor horecaondernemers?

Er zal meer beboet gaan worden, en wie draait daar dan voor op? De horecaondernemer. Dat is krom, vertelt Bart: “Het kan en moet niet de verantwoordelijkheid van de restaurateur of hotelier zijn om na te gaan of mensen uit één huishouden komen. Wanneer je gasten de anderhalve meter afstand niet respecteren, terwijl je daarvoor als ondernemer wel alle voorzieningen hebt getroffen, dan kun je de ondernemer toch niet een boete geven? In de supermarkt houdt men ook veel te weinig afstand, maar ik zie daar geen boa’s lopen die supermarkteigenaren bekeuren. Ik krijg signalen dat sommige hotels wel controle krijgen en andere weer niet, maar daar gaat het niet over in deze discussie, want het gaat om verantwoordelijkheden die niet bij ons horen te liggen.”

Verliesgevende business

Maar er speelt meer: “Het is zwaar verliesgevend om met deze normen te draaien, ik ken vrijwel niemand die geen verlies draait in de horeca. Het is echt wachten op verruiming van de normen, een verruiming die verder gaat dan wat op 1 juli staat te gebeuren.” Zojuist werd bekend dat Postillion 110 van de 350 werknemers moet ontslaan. Door de coronacrisis is de omzet van het hotelbedrijf gekelderd. Bart: “Dat zijn echt veel mensen die daardoor geraakt worden en het geeft aan dat de zakelijke markt er gewoon niet meer is. Deze situatie kent alleen maar verliezers en hopelijk komt het goed. Het herstel van de zakelijke markt zal nog wel heel lang duren, dus ik hoop dat postillion dit overleeft.”

Ook in Amsterdam staat het water de hoteliers aan de lippen. “Het Nederlandse publiek gaat niet een weekendje naar Amsterdam”, vertelt Bart. “Nu de buitenlandse toeristen en de zakelijke gasten wegblijven, is de hele hotelmarkt weg in onze hoofdstad. Je kunt de Nederlander vervolgens wel willen lokken, maar kijk dan eens naar alle restaurants. Die zitten lang niet vol, want de mensen zijn er niet klaar voor, ze zijn nog bang. Alle plek die je hebt, wil je als ondernemer vullen, maar dat gebeurt nog niet. Het doet pijn om naar al die protocollen en regels te kijken, want we mogen wel weer massaal naar het buitenland, zelfs naar Italië en Spanje, om vakantie te vieren, terwijl hier de restaurants en hotels leeg zijn.”
Maar durven Nederlanders dan wel de grens over, als in eigen land de restaurants al leeg blijven? Bart: “De meeste populaire vakantiebestemmingen zijn al een jaar vooruit volgeboekt, dus ik verwacht dat de mensen gewoon gaan nu het weer mag. Ik hoop dus ook dat de mensen gewoon weer eens naar de horeca gaan en dan zelf beoordelen hoe veilig en welkom ze zich voelen.”

We wachten op verruiming van de maatregelen

Het weer zit ook niet altijd mee, zeker nu de gast nog huiverig is om binnen plaats te nemen. “De komende zeven dagen wordt het niet echt lekker weer, dus dat is een slecht vooruitzicht voor de horeca. Ook na 1 juli zijn de perspectieven niet heel goed, want je moet nog steeds die anderhalve meter waarborgen voor je gasten, ook met honderd gasten binnen. Dat lukt niet overal. Het is gewoon allemaal heel krom, en eigenlijk niet uit te leggen. Een gemiddeld van der Valk-hotel kan met gemak veel meer gasten van buiten kwijt op een veilige manier, maar het mag niet. Ik snap de minister niet. Nog eenvoorbeeld: een terras van een tennisclub met een pachter mag wel weer open, maar een terras van een tennisclub zonder pachter mag niet open. Dat is toch gek? Ik vermoed dat heel veel mensen met smart op meer duidelijkheid en vooral op verruiming van de maatregelen zitten te wachten.”

Hiermee eindigt het laatste en 25e deel van het dagboek van Bart Reints Bok. 
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: