"Horecagasten worden nu al eigenwijs en onvoorzichtig"

16 juni 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk bespreken we wat er de afgelopen periode is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

De reeks van blogs houdt na vandaag op; dit is de vijfentwintigste bijdrage van Bart en het is een informatieve reeks geworden. Toch is er nu een onderwerp dat Bart nog graag aansnijdt: “Nu we al enige tijd weer open zijn, in aangepaste vorm, lopen we vooral aan tegen het gedrag van de gasten. We zijn continu bezig met sturen en met het wijzen op de anderhalve meter afstand. De mensen denken het beter te weten, zijn eigenwijs en onvoorzichtig. Dat is echt een probleem aan het worden.” Dat blijkt ook uit woorden van Hubert Bruls, de voorzitter van het Veiligheidsberaad, die zijn zorgen uit over de naleving van de coronamaatregelen in de horeca.

Waarom boetes voor horecaondernemers?

Er zal meer beboet gaan worden, en wie draait daar dan voor op? De horecaondernemer. Dat is krom, vertelt Bart: “Het kan en moet niet de verantwoordelijkheid van de restaurateur of hotelier zijn om na te gaan of mensen uit één huishouden komen. Wanneer je gasten de anderhalve meter afstand niet respecteren, terwijl je daarvoor als ondernemer wel alle voorzieningen hebt getroffen, dan kun je de ondernemer toch niet een boete geven? In de supermarkt houdt men ook veel te weinig afstand, maar ik zie daar geen boa’s lopen die supermarkteigenaren bekeuren. Ik krijg signalen dat sommige hotels wel controle krijgen en andere weer niet, maar daar gaat het niet over in deze discussie, want het gaat om verantwoordelijkheden die niet bij ons horen te liggen.”

Verliesgevende business

Maar er speelt meer: “Het is zwaar verliesgevend om met deze normen te draaien, ik ken vrijwel niemand die geen verlies draait in de horeca. Het is echt wachten op verruiming van de normen, een verruiming die verder gaat dan wat op 1 juli staat te gebeuren.” Zojuist werd bekend dat Postillion 110 van de 350 werknemers moet ontslaan. Door de coronacrisis is de omzet van het hotelbedrijf gekelderd. Bart: “Dat zijn echt veel mensen die daardoor geraakt worden en het geeft aan dat de zakelijke markt er gewoon niet meer is. Deze situatie kent alleen maar verliezers en hopelijk komt het goed. Het herstel van de zakelijke markt zal nog wel heel lang duren, dus ik hoop dat postillion dit overleeft.”

Ook in Amsterdam staat het water de hoteliers aan de lippen. “Het Nederlandse publiek gaat niet een weekendje naar Amsterdam”, vertelt Bart. “Nu de buitenlandse toeristen en de zakelijke gasten wegblijven, is de hele hotelmarkt weg in onze hoofdstad. Je kunt de Nederlander vervolgens wel willen lokken, maar kijk dan eens naar alle restaurants. Die zitten lang niet vol, want de mensen zijn er niet klaar voor, ze zijn nog bang. Alle plek die je hebt, wil je als ondernemer vullen, maar dat gebeurt nog niet. Het doet pijn om naar al die protocollen en regels te kijken, want we mogen wel weer massaal naar het buitenland, zelfs naar Italië en Spanje, om vakantie te vieren, terwijl hier de restaurants en hotels leeg zijn.”
Maar durven Nederlanders dan wel de grens over, als in eigen land de restaurants al leeg blijven? Bart: “De meeste populaire vakantiebestemmingen zijn al een jaar vooruit volgeboekt, dus ik verwacht dat de mensen gewoon gaan nu het weer mag. Ik hoop dus ook dat de mensen gewoon weer eens naar de horeca gaan en dan zelf beoordelen hoe veilig en welkom ze zich voelen.”

We wachten op verruiming van de maatregelen

Het weer zit ook niet altijd mee, zeker nu de gast nog huiverig is om binnen plaats te nemen. “De komende zeven dagen wordt het niet echt lekker weer, dus dat is een slecht vooruitzicht voor de horeca. Ook na 1 juli zijn de perspectieven niet heel goed, want je moet nog steeds die anderhalve meter waarborgen voor je gasten, ook met honderd gasten binnen. Dat lukt niet overal. Het is gewoon allemaal heel krom, en eigenlijk niet uit te leggen. Een gemiddeld van der Valk-hotel kan met gemak veel meer gasten van buiten kwijt op een veilige manier, maar het mag niet. Ik snap de minister niet. Nog eenvoorbeeld: een terras van een tennisclub met een pachter mag wel weer open, maar een terras van een tennisclub zonder pachter mag niet open. Dat is toch gek? Ik vermoed dat heel veel mensen met smart op meer duidelijkheid en vooral op verruiming van de maatregelen zitten te wachten.”

Hiermee eindigt het laatste en 25e deel van het dagboek van Bart Reints Bok. 
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: