Horecaondernemers liggen wakker van WAB

9 januari 2020 | Redactie

Uit onderzoek van payrollorganisatie Persoonality blijkt dat ondanks dat meer dan 80% van de horecaondernemers weet dat de ‘Wet Arbeidsmarkt in Balans’ 1 januari 2020 van kracht gaat, meer dan de helft niet weet wat de impact gaat zijn op de bedrijfsvoering en bedrijfskosten. Geschat wordt dat dit tientallen miljoenen per jaar extra gaat kosten.

De grootste zorgen bij de horecaondernemers zitten vooral in de extra kosten en de extra tijd die de nieuwe wet met zich meebrengt, om ervoor te zorgen dat men zich houdt aan alle regels. Daarbij is men ook bang dat niet alle regels bekend zijn en om deze reden dus niet kunnen worden uitgevoerd. Juist in de horecasector wordt veel gewerkt (meer dan 70%) met flexkrachten. Vooral onder restaurants en cafés zijn er grote zorgen.

De kosten van flexibele arbeid stijgen door de nieuwe wetgeving met gemiddeld 6 à 10% voor een onderneming in combinatie met (extra) salarisstijgingen vanuit de cao’s. Op jaarbasis is dat meer dan € 2.300,- per fulltime medewerker aan extra kosten. Deze kostenverhogingen afgezet naar de gehele branche (450.000 horecamedewerkers) maakt dat de personeelskosten een beangstigend hoge extra kostenpost wordt.

Jeroen Verhoeven, CFO van Meyer Beheer: “De kostenstijging vanuit de WAB, in combinatie met de verwachte cao-verhogingen, zorgen voor een onverantwoord hoge kostenstijging die de inflatie zal aanjagen tot een ongewenst niveau en daarmee een tegengesteld effect bereiken als bedoeld door de overheid.”

“En die onzekerheid is niet goed voor de economie,” zegt Bob Weghorst, directeur van Persoonality payroll. “Dit kan in 2020 een recessie enorm aanjagen. We merken nu al dat organisaties afscheid nemen van flexkrachten. Dat is logisch, want bij twijfel over de economie, neemt de spreadsheet het over. Er ontstaat zo een groot probleem om personeel te vinden en vast te houden.”

Flexibiliteit is noodzaak

De WAB is geschreven vanuit het uitgangspunt dat iedereen recht heeft op een onbepaalde-tijd-contract. De huidige maatschappij heeft structureel behoefte aan bepaalde mate van flex. Weghorst: “We bestellen allemaal ’s avonds vóór 22:00 uur via internet en verwachten dat het de volgende morgen al geleverd is. Vandaag de opdracht krijgen, is vandaag of morgen leveren. Niemand kan de toekomst voorspellen en voor ondernemers is het dan ook lastig verder dan een paar weken vooruit te kijken. Flexibiliteit is dus een noodzaak. Toch verwacht ons kabinet dat zij werknemers massaal voor onbepaalde tijd gaan aannemen.”

Over Persoonality

Persoonality is onderdeel van Timing en daarmee van de ADG-dienstengroep. Persoonality is ruim 20 jaar dé specialist in payroll-dienstverlening. Met een nieuwe eigen ondernemings-cao heeft Persoonality vroegtijdig geanticipeerd op payroll-dienstverlening onder de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB). Met ruim 17.500 medewerkers bij meer dan 1.500 klanten zijn wij een top-3 payroll-organisatie in Nederland én de onbetwiste nummer 1 payroller in de horeca-branche.

Training

De WAB is een heet hangijzer binnen de horeca. Veel ondernemers stoeien met de nieuwe wet- en regelgeving. In samenwerking met advocatenkantoor Kennedy van der Laan organiseert de HM-Academy de training Wet Arbeidsmarkt in Balans op 3 februari aanstaande in het Postillion Hotel Utrecht Bunnik. 

Na het volgen van de training weet je waar de mogelijkheden liggen om geld te besparen, hoe je om moet gaan met oproepcontracten en op welke wijze het ontslagrecht soepeler wordt. Meer informatie en inschrijven kan hier.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: