Hotel Casa introduceert nieuw huisvestingbeleid voor studenten

6 februari 2020 | Thijs Jacobs

Hotel Casa introduceert dit jaar een vernieuwd studentenhuisvestingbeleid. Het doel is een springplank voor beginnende studenten te zijn en de doorstroom van wachtlijsten in Amsterdam te bevorderen. Met ingang van dit jaar mogen studenten bijvoorbeeld nog maximaal 2 jaar in het hotel wonen. Ook doet Hotel Casa een beroep op de betrokkenheid van haar bewoners: door een actieve rol aan te nemen in de student community kunnen zij zichzelf verzekeren van een woonplek. 

Niet alleen de maximale verblijfsduur, ook de leeftijdsgrens voor studenten is naar beneden bijgesteld. Studenten die zich aanmelden voor een kamer mogen niet ouder zijn dan 23 jaar op het moment van inschrijving. Door verschillende huisvestingscriteria aan te scherpen kan het hotel meer beginnende studenten een vliegende start bieden. Jeroen Diepeveen, directeur Hotel Casa: ‘Van oorsprong heeft Hotel Casa zich altijd gericht op het mogelijk maken van betaalbare studentenhuisvesting. In tijden waar de prijzen door het dak gingen, wilden wij betaalbaar zijn. En juist omdat we daardoor een lange wachtlijst hebben, moeten we nadenken over wat we aanbieden en hoe we ook daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren aan de studententijd van onze bewoners. Om die reden hebben we een aantal maatregelen genomen die enerzijds de doorstroom bevorderen, maar er anderzijds ook voor zorgen dat studenten nóg meer uit hun verblijf bij Hotel Casa kunnen halen.’

Van huispsycholoog tot gratis yoga-lessen

Een van de belangrijkste veranderingen is de benoeming van een student community builder, die spil is tussen student en hotel. Het doel is om de huidige student community te versterken en betrokkenheid bij het hotel en de andere bewoners te stimuleren. ‘Wij willen van toegevoegde waarde zijn voor bewoners en hen een fantastische studententijd bieden. Daarom organiseren we steeds meer verschillende activiteiten en evenementen. Van lezingen voor én door studenten over bijvoorbeeld financiën tot aan gratis yoga-lessen. Naast dat bewoners zo het maximale uit hun studententijd kunnen halen, zijn we ons er bewust van dat we ook een rol spelen in de algemene ontwikkeling. Daarom bieden we een hybride programmering aan, zodat we specifiek kunnen inspelen op de behoeften die er op dat moment zijn onder onze bewoners. Zo hebben we sinds kort bijvoorbeeld ook een ‘huiscoach’, een psycholoog waar studenten vrijblijvend bij terecht kunnen met persoonlijke zaken, aldus Diepeveen. Huidige bewoners kunnen nu al gebruikmaken van de nieuwe voorzieningen.

Maximale woonduur bij veilige thuishaven

De meningen van de huidige bewoners spelen een belangrijke rol bij de verdere invulling van nieuwe maatregelen. Tijmen de Vries, al 2 jaar studentbewoner: ‘Je merkt dat de vriendschappen onderling hechter zijn geworden omdat we meer met elkaar ondernemen. Het is echt een toegevoegde waarde dat er zoveel toffe initiatieven worden georganiseerd. En het grootste voordeel is dat je er de deur niet voor uit hoeft. Dat er voor ons geen kosten aan verbonden zijn scheelt natuurlijk ook, we blijven toch studenten.’ De maatregelen rondom de maximale verblijfsduur en leeftijdsgrens leggen wel beperkingen op voor de bewoners. De Vries: ‘Het liefst heb je als student vastigheid op het gebied van huisvesting. Het is zeker niet fijn als je na 2 jaar weg moet, maar de kans om een vliegende start te krijgen in Hotel Casa is dat wel waard. Uiteraard gun ik iedere beginnende student een veilige en vooral gezellige thuishaven.’ 

Rewardsysteem voor nieuwe bewoners  

Om de betrokkenheid onder studenten verder te stimuleren is Hotel Casa op zoek gegaan naar een tool om enerzijds een activiteitenoverzicht voor studenten te bieden en anderzijds de betrokken community beter in kaart te brengen. Het Amsterdamse hotel is vanaf begin dit jaar gestart met het testen van een rewardsysteem. Via een online omgeving krijgen studenten inzicht in de georganiseerde activiteiten. Wanneer zij hieraan deelnemen wordt dit geregistreerd in het systeem, waardoor inzichtelijk wordt wie aan welke activiteiten deelneemt. Diepeveen: ‘Hotel Casa draait om de studenten, dus we willen niets liever dan mooie initiatieven steunen. Tegelijkertijd willen we vooral studenten verwelkomen die bewust voor ons kiezen. De meeste studenten hebben in het begin een steuntje in hun rug nodig om zich actief in een community te voegen. Het rewardsysteem moet dit gaan stimuleren. We zitten nu in de testfase en zijn aan het onderzoeken of we ook persoonlijke voordelen kunnen koppelen aan het systeem. Bijvoorbeeld dat studenten zich bij een minimum aantal betrokkenheidacties kunnen verzekeren van verlenging van het huurcontract voor het volgende jaar’, aldus Diepeveen.

Over Hotel Casa

Eind jaren ’50 werd Hotel Casa opgericht met als doel woningnood onder studenten op te lossen. Door kamers door het jaar heen gedeeltelijk beschikbaar te stellen aan hotelgasten, kan Casa tot op de dag van vandaag studenten voorzien van betaalbare huisvesting. Naast een overnachtingsgelegenheid is Hotel Casa de afgelopen jaren ontpopt tot een heuse hotspot met specialty coffeebar, restaurant EAST en dakterras HOPP. Het maatschappelijke karakter van de organisatie maakt het mogelijk om iets terug te doen voor studenten in onze hoofdstad, maar ook voor de inwoners in omgeving Amsterdam Oost. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Van der Valk
Van der Valk gaat hotelgasten helpen om te stoppen met roken

Waar Van der Valk Hotels de afgelopen jaren met haar Vitaal-concept al grote stappen zette in de gezondheidsmarkt, gaat ze nu ook haar gasten helpen met het stoppen met roken. In een 5-daags intern programma wordt er middels zowel groeps- als individuele coaching een extra stimulans gecreëerd o...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: