Hotel Casa introduceert nieuw huisvestingbeleid voor studenten

6 februari 2020 | Thijs Jacobs

Hotel Casa introduceert dit jaar een vernieuwd studentenhuisvestingbeleid. Het doel is een springplank voor beginnende studenten te zijn en de doorstroom van wachtlijsten in Amsterdam te bevorderen. Met ingang van dit jaar mogen studenten bijvoorbeeld nog maximaal 2 jaar in het hotel wonen. Ook doet Hotel Casa een beroep op de betrokkenheid van haar bewoners: door een actieve rol aan te nemen in de student community kunnen zij zichzelf verzekeren van een woonplek. 

Niet alleen de maximale verblijfsduur, ook de leeftijdsgrens voor studenten is naar beneden bijgesteld. Studenten die zich aanmelden voor een kamer mogen niet ouder zijn dan 23 jaar op het moment van inschrijving. Door verschillende huisvestingscriteria aan te scherpen kan het hotel meer beginnende studenten een vliegende start bieden. Jeroen Diepeveen, directeur Hotel Casa: ‘Van oorsprong heeft Hotel Casa zich altijd gericht op het mogelijk maken van betaalbare studentenhuisvesting. In tijden waar de prijzen door het dak gingen, wilden wij betaalbaar zijn. En juist omdat we daardoor een lange wachtlijst hebben, moeten we nadenken over wat we aanbieden en hoe we ook daadwerkelijk een bijdrage kunnen leveren aan de studententijd van onze bewoners. Om die reden hebben we een aantal maatregelen genomen die enerzijds de doorstroom bevorderen, maar er anderzijds ook voor zorgen dat studenten nóg meer uit hun verblijf bij Hotel Casa kunnen halen.’

Van huispsycholoog tot gratis yoga-lessen

Een van de belangrijkste veranderingen is de benoeming van een student community builder, die spil is tussen student en hotel. Het doel is om de huidige student community te versterken en betrokkenheid bij het hotel en de andere bewoners te stimuleren. ‘Wij willen van toegevoegde waarde zijn voor bewoners en hen een fantastische studententijd bieden. Daarom organiseren we steeds meer verschillende activiteiten en evenementen. Van lezingen voor én door studenten over bijvoorbeeld financiën tot aan gratis yoga-lessen. Naast dat bewoners zo het maximale uit hun studententijd kunnen halen, zijn we ons er bewust van dat we ook een rol spelen in de algemene ontwikkeling. Daarom bieden we een hybride programmering aan, zodat we specifiek kunnen inspelen op de behoeften die er op dat moment zijn onder onze bewoners. Zo hebben we sinds kort bijvoorbeeld ook een ‘huiscoach’, een psycholoog waar studenten vrijblijvend bij terecht kunnen met persoonlijke zaken, aldus Diepeveen. Huidige bewoners kunnen nu al gebruikmaken van de nieuwe voorzieningen.

Maximale woonduur bij veilige thuishaven

De meningen van de huidige bewoners spelen een belangrijke rol bij de verdere invulling van nieuwe maatregelen. Tijmen de Vries, al 2 jaar studentbewoner: ‘Je merkt dat de vriendschappen onderling hechter zijn geworden omdat we meer met elkaar ondernemen. Het is echt een toegevoegde waarde dat er zoveel toffe initiatieven worden georganiseerd. En het grootste voordeel is dat je er de deur niet voor uit hoeft. Dat er voor ons geen kosten aan verbonden zijn scheelt natuurlijk ook, we blijven toch studenten.’ De maatregelen rondom de maximale verblijfsduur en leeftijdsgrens leggen wel beperkingen op voor de bewoners. De Vries: ‘Het liefst heb je als student vastigheid op het gebied van huisvesting. Het is zeker niet fijn als je na 2 jaar weg moet, maar de kans om een vliegende start te krijgen in Hotel Casa is dat wel waard. Uiteraard gun ik iedere beginnende student een veilige en vooral gezellige thuishaven.’ 

Rewardsysteem voor nieuwe bewoners  

Om de betrokkenheid onder studenten verder te stimuleren is Hotel Casa op zoek gegaan naar een tool om enerzijds een activiteitenoverzicht voor studenten te bieden en anderzijds de betrokken community beter in kaart te brengen. Het Amsterdamse hotel is vanaf begin dit jaar gestart met het testen van een rewardsysteem. Via een online omgeving krijgen studenten inzicht in de georganiseerde activiteiten. Wanneer zij hieraan deelnemen wordt dit geregistreerd in het systeem, waardoor inzichtelijk wordt wie aan welke activiteiten deelneemt. Diepeveen: ‘Hotel Casa draait om de studenten, dus we willen niets liever dan mooie initiatieven steunen. Tegelijkertijd willen we vooral studenten verwelkomen die bewust voor ons kiezen. De meeste studenten hebben in het begin een steuntje in hun rug nodig om zich actief in een community te voegen. Het rewardsysteem moet dit gaan stimuleren. We zitten nu in de testfase en zijn aan het onderzoeken of we ook persoonlijke voordelen kunnen koppelen aan het systeem. Bijvoorbeeld dat studenten zich bij een minimum aantal betrokkenheidacties kunnen verzekeren van verlenging van het huurcontract voor het volgende jaar’, aldus Diepeveen.

Over Hotel Casa

Eind jaren ’50 werd Hotel Casa opgericht met als doel woningnood onder studenten op te lossen. Door kamers door het jaar heen gedeeltelijk beschikbaar te stellen aan hotelgasten, kan Casa tot op de dag van vandaag studenten voorzien van betaalbare huisvesting. Naast een overnachtingsgelegenheid is Hotel Casa de afgelopen jaren ontpopt tot een heuse hotspot met specialty coffeebar, restaurant EAST en dakterras HOPP. Het maatschappelijke karakter van de organisatie maakt het mogelijk om iets terug te doen voor studenten in onze hoofdstad, maar ook voor de inwoners in omgeving Amsterdam Oost. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Koningin Máxima steekt horeca een hart onder de riem

Hare Majesteit Koningin Máxima heeft woensdagochtend een werkbezoek gebracht aan twee horecagelegenheden in Amsterdam. Het bezoek vond plaats in het kader van de uitbraak van het coronavirus (COVID-19). De uitbraak van het coronavirus heeft voor de horecabranche geresulteerd ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: Nederlandse economie krimpt dit jaar harder dan in 2009 

Aangenomen dat de coronabeperkende maatregelen pas vanaf 1 juni worden versoepeld, krimpt de Nederlandse economie dit jaar naar verwachting met 5 procent. Daarbij raakt de coronacrisis veel sectoren bijzonder hard, zoals de horeca, de landbouw, de industrie en delen van de zakelijke dienstverlening....

Toerisme Coronacrisis
NBTC: Boek- en zoekgedrag met 85 procent gedaald

NBTC, het marketingplatform voor toerisme in en naar Nederland, monitort de komende tijd relevante indicatoren die inzicht kunnen geven in het effect van de coronacrisis op het gedrag van bezoekers. Denk daarbij aan het zoek- en boekgedrag, maar ook het sentiment onder potentiële reizigers. ...

KHN Coronacrisis
KHN: reparatie NOW en demping Wab-effecten dringend noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) signaleert dat de NOW-regeling op belangrijke onderdelen tekortschiet. Afgelopen maandag opende het UVW het NOW-loket. Door de afbakening van het omzetverlies en de fixatie van de vergoeding loonsom sv op uitsluitend januari 2020, worden schrijnende effecten zichtb...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: