Hotel heeft geen schuld aan steekpartij

19 november 2013 |
Hotel heeft geen schuld aan steekpartij<

Het is uiteraard via het Amerikaanse rechtssysteem gegaan, maar een zaak tussen een hotelgast en hotelbedrijf Wyndham heeft de gemoederen in de internationale hotellerie flink
bezig gehouden. In een rechtszaak naar aanleiding van een steekpartij in het Wyndham hotel in het stadje Lisle is het hotel door de rechter vrijgesproken van verantwoordelijkheid.

Nalatigheid
Een hotelgast was na een roerig avondje in het hotel neergestoken door een andere gast. Het slachtoffer claimde bij de rechter dat Wyndham nalatigheid te verwijten was en stelde de onderneming verantwoordelijk voor de geleden schade.

Feestje!
In het hotel werd een schoolreünie gehouden. Deze duurde officieel en inhoudelijk tot 01.00 uur. Daarna werd er op twee kamers verder gefeest door een aantal reünisten. In de naburige kamer werd men wakker en ging beklag doen over de herrie bij de receptie. De receptionist schakelde de duty manager in, die inpandig aan het slapen was.

Schade-eis
Toen de gast na zijn beklag terug kwam bij zijn kamer, was het feest nog steeds in volle gang. Zijn kamergenoot werd ook wakker en ging na een kwartier eveneens naar de receptie. Toen de duty manager eenmaal aankwam was de politie al bezig om de kamergenoot te arresteren. Hij had in een ruzie een van de feestgangers neergestoken. De feestganger klaagde het Wyndham hotel aan vanwege zijn in het hotel opgelopen verwondingen en eiste een schadevergoeding. Het hotel ontkende direct verantwoordelijkheid.

Eerder voorvallen
Volgens de Amerikaanse wet is een hotelier verplicht om zijn gasten te beschermen tegen gevaar dat redelijkerwijs bekend is bij de hotelier of waarop een hotelier vooraf kan anticiperen. Een hotel kan wel blaam treffen wanneer er aantoonbare voorbeelden zijn van herhaalde agressie-incidenten met één en dezelfde gast, eerdere geregistreerde voorvallen met agressie tussen gasten, en eerdere gerapporteerde criminele activiteiten in het hotel of op het hotelterrein.

Juist gehandeld
Het hotel in kwestie had dit nog niet eerder meegemaakt. De rechter oordeelde tevens dat het personeel juist had gehandeld en dat de front office medewerker terecht de duty manager inschakelde.

Levenslang voorwaardelijk
Geen enkele hotelier wenst dat gasten iets overkomt in hun hotel. Het hotel in kwestie is volgens de Amerikaanse wet nu wel levenslang voorwaardelijk veroordeeld. Als er in de toekomst zich een soortgelijke situatie voordoet, dan kan een gedupeerde hotelgast waarschijnlijk wel verhaal halen middels een schadeclaim.

Door Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: