Hotelkanaal per satelliet: Toucan TV

18 september 2001 | redactie

Wachtkamer-tv, Sport-tv, binnenkort wellicht ICT-tv; de digitale revolutie in de televisiewereld grijpt om zich heen. De satelliet en de digitale technologie maken het mogelijk om televisiekanalen de ruimte in te sturen voor kleine groepen kijkers; de geboorte van doelgroeptelevisie. Ligt het dan niet voor de hand om een televisiekanaal helemaal af te stemmen op hotelgasten?

Wie binnen stapt bij Van der Valk in Vianen, zal onmiddellijk zijn ogen richten op het grote plasmascherm. Men kan er niet omheen: Toucan TV, het huiskanaal van de Van der Valk hotels. Inmiddels hebben elf hotels een eigen tv-kanaal, en dit zal nog verder worden uitgebreid. Nieuw is het idee van een doelgroep-tv niet, maar in dit geval gaat het een stap verder.

Elke dag anders

Wat maakt Toucan TV speciaal? Ten eerste is het een tv-kanaal op maat: ieder hotel ontvangt zijn eigen, op het hotel toegesneden programma. Zo zijn er beelden te zien van de omgeving en van speciale evenementen in de regio. Er is tevens een evenementenagenda. Daarnaast wordt actuele informatie verstrekt, zoals filenieuws, het weer en de AEX. Ten tweede is het een medium bij uitstek om andere vestigingen te promoten. 'Je kunt direct aan gasten laten zien welke hotels we nog meer hebben, en hoe deze gelegen zijn, aan de hand van een mooie sfeerimpressie. Op deze manier kunnen we heel duidelijk ons imago vorm geven,' aldus Gerard Schomaker, controler van Van der Valk in Vianen.

Toucan TV is ontwikkeld door het Geldropse bedrijf Eurocasters. Het is het eerste bedrijf in Europa dat via de satelliet een eigen netwerk van kanalen gebruikt. Voordeel hiervan is, dat de kwaliteit hoog is en de beelden haarscherp zijn, vergelijkbaar met dvd. Ook de grote flexibiliteit door ‘real time televisie’ is een pluspunt. 'Als er gevraagd wordt om over vijf minuten een bepaalde promo in een bepaald hotel uit te zenden, kan dat,' aldus Wim Spronk, manager marketing & strategie bij Eurocasters. 'Updaten van informatie is zo gedaan, en beelden kunnen elke dag anders zijn. Dat is voor een gast die meerdere dagen logeert wel zo aantrekkelijk.'

Een kleine redactie maakt zelf programmaonderdelen voor zowel landelijke uitzendingen als regionale. Tijdens grote evenementen als Sail Amsterdam wordt een cameraploeg ingezet. Zo zal de komende Floriade ook te zien zijn in de Van der Valk hotels.

Strategisch

De beelden komen allemaal via de satelliet op de plaats van bestemming. Via een centraal ontvangstpunt worden de beelden doorgesluisd naar de hotelkamers. Het is mogelijk om meerdere kanalen te ontvangen, zodat ook intern verschillende beelden kunnen worden uitgezonden. Zo wordt in het Van der Valk-hotel te Vianen vooral actuele informatie getoond bij de entree, terwijl in de bar en hotelkamers iets meer entertainment gebracht wordt. Dit maakt het dan ook aantrekkelijk voor adverteerders en sponsors om gebruik te maken van het netwerk. Leveranciers kunnen zo op strategische punten adverteren.

Er moet wel het nodige worden geïnvesteerd, alvorens men tot uitzenden kan overgaan, maar de kosten hoeven niet alleen gedragen te worden. Eurocasters biedt een 'partnership' aan, hetgeen betekent dat beide partijen investeren, waardoor de betrokkenheid optimaal is. Fifty-fifty hoeft niet; men kan bijvoorbeeld ook voor 40% deelnemen aan een partnership. De advertentieopbrengsten worden naar ratio verdeeld. Uiteindelijk is het de bedoeling om hiermee in ieder geval de kosten te kunnen dekken en eventueel winst te maken.

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: