Hotelkanaal per satelliet: Toucan TV

Auteur: redactie
Technologie 18 september 2001
Hotelkanaal per satelliet: Toucan TV

Wachtkamer-tv, Sport-tv, binnenkort wellicht ICT-tv; de digitale revolutie in de televisiewereld grijpt om zich heen. De satelliet en de digitale technologie maken het mogelijk om televisiekanalen de ruimte in te sturen voor kleine groepen kijkers; de geboorte van doelgroeptelevisie. Ligt het dan niet voor de hand om een televisiekanaal helemaal af te stemmen op hotelgasten?

Wie binnen stapt bij Van der Valk in Vianen, zal onmiddellijk zijn ogen richten op het grote plasmascherm. Men kan er niet omheen: Toucan TV, het huiskanaal van de Van der Valk hotels. Inmiddels hebben elf hotels een eigen tv-kanaal, en dit zal nog verder worden uitgebreid. Nieuw is het idee van een doelgroep-tv niet, maar in dit geval gaat het een stap verder.

Elke dag anders

Wat maakt Toucan TV speciaal? Ten eerste is het een tv-kanaal op maat: ieder hotel ontvangt zijn eigen, op het hotel toegesneden programma. Zo zijn er beelden te zien van de omgeving en van speciale evenementen in de regio. Er is tevens een evenementenagenda. Daarnaast wordt actuele informatie verstrekt, zoals filenieuws, het weer en de AEX. Ten tweede is het een medium bij uitstek om andere vestigingen te promoten. 'Je kunt direct aan gasten laten zien welke hotels we nog meer hebben, en hoe deze gelegen zijn, aan de hand van een mooie sfeerimpressie. Op deze manier kunnen we heel duidelijk ons imago vorm geven,' aldus Gerard Schomaker, controler van Van der Valk in Vianen.

Toucan TV is ontwikkeld door het Geldropse bedrijf Eurocasters. Het is het eerste bedrijf in Europa dat via de satelliet een eigen netwerk van kanalen gebruikt. Voordeel hiervan is, dat de kwaliteit hoog is en de beelden haarscherp zijn, vergelijkbaar met dvd. Ook de grote flexibiliteit door ‘real time televisie’ is een pluspunt. 'Als er gevraagd wordt om over vijf minuten een bepaalde promo in een bepaald hotel uit te zenden, kan dat,' aldus Wim Spronk, manager marketing & strategie bij Eurocasters. 'Updaten van informatie is zo gedaan, en beelden kunnen elke dag anders zijn. Dat is voor een gast die meerdere dagen logeert wel zo aantrekkelijk.'

Een kleine redactie maakt zelf programmaonderdelen voor zowel landelijke uitzendingen als regionale. Tijdens grote evenementen als Sail Amsterdam wordt een cameraploeg ingezet. Zo zal de komende Floriade ook te zien zijn in de Van der Valk hotels.

Strategisch

De beelden komen allemaal via de satelliet op de plaats van bestemming. Via een centraal ontvangstpunt worden de beelden doorgesluisd naar de hotelkamers. Het is mogelijk om meerdere kanalen te ontvangen, zodat ook intern verschillende beelden kunnen worden uitgezonden. Zo wordt in het Van der Valk-hotel te Vianen vooral actuele informatie getoond bij de entree, terwijl in de bar en hotelkamers iets meer entertainment gebracht wordt. Dit maakt het dan ook aantrekkelijk voor adverteerders en sponsors om gebruik te maken van het netwerk. Leveranciers kunnen zo op strategische punten adverteren.

Er moet wel het nodige worden geïnvesteerd, alvorens men tot uitzenden kan overgaan, maar de kosten hoeven niet alleen gedragen te worden. Eurocasters biedt een 'partnership' aan, hetgeen betekent dat beide partijen investeren, waardoor de betrokkenheid optimaal is. Fifty-fifty hoeft niet; men kan bijvoorbeeld ook voor 40% deelnemen aan een partnership. De advertentieopbrengsten worden naar ratio verdeeld. Uiteindelijk is het de bedoeling om hiermee in ieder geval de kosten te kunnen dekken en eventueel winst te maken.

HM302001

Overig nieuws