Hotelketen krijgt 303.000 euro boete

11 maart 2015 |
Hotelketen krijgt 303.000 euro boete

Voor het overtreden van de Wet minimumloon heeft een hotelketen van de Inspectie SZW een boete gekregen van € 303.000,-. De
boete wordt opgelegd, omdat de hotelketen de door dertig werknemers gewerkte uren niet inzichtelijk kon maken, waardoor niet kon worden vastgesteld of zij voldoende loon ontvingen. De Inspectie SZW doet nog onderzoek naar mogelijke overtreding van de Arbeidstijdenwet. Volgens woordvoerder van de Inspectie SZW Paul van der Burg kan dit nog enkele maanden in beslag nemen. In het persbericht wordt niet verklaard welke hotelketen de boete heeft gekregen. Van der Burg verklaart hierover dat namen van de door de Inspectie beboete bedrijven nooit genoemd mogen worden. Volgens andere media, zoals het Algemeen Dagblad en De Telegraaf, gaat het om Bastion Hotels.
Schijnconstructie
Het onderzoek naar deze schijnconstructie werd eind 2013 gestart. Aanleiding waren klachten van werknemers over onderbetaling en intimidatie van het bedrijf. Vier hotelvestigingen en het hoofdkantoor werden toen bezocht door de Inspectie SZW. Een arbeidsintensief en complex onderzoek werd gestart met als resultaat de boete van € 303.000,- die het bedrijf nu heeft gekregen.

Normtijd schoonmaken kamer
De werknemers zouden volgens hun arbeidsovereenkomst per uur worden betaald. Het aantal gewerkte uren werd echter omgerekend aan de hand van het aantal schoongemaakte kamers. De normtijd voor het schoonmaken van een kamer werd door de hotelketen bepaald op 10 minuten voor een kamer waar de gast nog een avond verbleef en 15 minuten voor een kamer van een vertrekkende gast.

Inspectie
Als de werknemer de normtijd overschreed, dus bijvoorbeeld zes ‘blijvende’ kamers niet in één uur kon schoonmaken maar daar anderhalve uur voor nodig had, kreeg hij toch maar voor één uur betaald. De Inspectie SZW constateerde verder dat wachttijden niet werden uitbetaald, net als briefings of de tijd die het kost om de linnenkar te vullen. Het onderzoek bracht verder aan het licht dat werknemers werden overgehaald om een onjuist (lager) aantal uur te boeken.

Geen nabetaling loon
Voor de Inspectie staat vast dat de geregistreerde uren niet overeen komen met de feitelijk gewerkte uren. De Inspectie kon niet vaststellen of en in welke mate werknemers minder loon hebben gekregen dan het wettelijke minimumloon. De Inspectie kon dan ook geen nabetaling vorderen.

Wel heeft de Inspectie SZW een boete opgelegd voor het feit dat de werkgever niet de juiste gegevens kon tonen op grond waarvan het wettelijk minimumloon kan worden vastgesteld. Tegen de opgelegde boete kan het bedrijf nog in bezwaar en beroep.

Bron: Inspectie SZW

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: