Hotelketen uitgelicht: Mandarin Oriental

Auteur: robin bruggeman
Hotelketen uitgelicht 25 september 2023
Hotelketen uitgelicht: Mandarin Oriental

Mandarin Oriental kent zijn oorsprong, zoals het bedrijf er nu uitziet, in de jaren zestig van de vorige eeuw, maar het eigenlijke verhaal van de hotelketen begint al honderd jaar daarvoor. Of misschien zelfs wel honderddertig jaar. Mandarin Oriental maakt namelijk deel uit van de Jardine Matheson Group, een zakenconglomeraat dat in China en Zuidoost-Azië belangen heeft in onder meer onroerend goed, de automobielindustrie, retail, restaurants, bouw en mijnbouw. Jardine Matheson werd in 1832 opgericht in het Chinese Kanton door de Schotse handelaars William Jardine en James Matheson en groeide daarna uit tot een miljardenbedrijf.

Mandarin Oriental is de hoteltak van het conglomeraat en gaat op zijn beurt ook al ver terug. In 1863 openden kapitein Atkins Dyer en William West, twee Amerikanen, het Oriental Hotel in Bangkok en hoewel een grote brand in 1865 in eerste instantie nog roet in het eten gooide, groeide dit hotel na de heropening in 1876 uit tot een begrip in Zuidoost-Azië. Waar de Oriental-kant van Mandarin Oriental dus zijn oorsprong kent in Thailand, of Siam zoals het land in die tijd heette, komt de Mandarin-tak van de keten uit China. In 1963 opende het Mandarin Hotel zijn deuren in het Central District van Hongkong en in de jaren daarna groeide Mandarin door met de opening van onder meer het Excelsior Hotel in de stad. In 1974 volgde de oprichting van hotelmanagementbedrijf Mandarin International Hotels Limited en in dat jaar werd een belang van 49 procent in het Oriental in Bangkok verkregen.

Uitbreiding

De keten had hierdoor zijn twee flagship-hotels binnen en vanaf 1985 ging het bedrijf officieel door het leven als de Mandarin Oriental Hotel Group. In 1987 volgde de beursgang in Hongkong en in de afgelopen dertig jaar heeft de keten zich verspreid over de hele wereld. Mandarin Oriental is inmiddels in 24 verschillende landen te vinden, met een portefeuille van 36 hotels en 7 aparthotels in het luxere segment. Van de hotels is bijna de helft deels of helemaal eigendom van Mandarin Oriental zelf, terwijl het bedrijf de andere hotels runt als management company. De expansie van Mandarin Oriental vond in eerste instantie voornamelijk plaats in Azië, maar eind jaren tachtig en in de jaren negentig werden ook stappen gezet op andere continenten. San Francisco was in 1987 de locatie van het eerste Mandarin Oriental-hotel in de Verenigde Staten en een paar jaar later werd met het Mandarin Oriental Hyde Park ook een luxueuze locatie toegevoegd in Londen.

Met de overname van de Rafael Group in 2000 breidde Mandarin Oriental zijn bezittingen in één keer uit van veertien naar twintig hotels en vanaf 2003 is de hotelketen ook in New York te vinden. Inmiddels kunnen gasten onder meer terecht in Boston en Miami in de Verenigde Staten, Parijs, Madrid, Milaan, Barcelona en Geneve in Europa, Doha, Dubai en Abu Dhabi in het Midden-Oosten en Kuala Lumpur, Jakarta, Singapore, Tokyo en Macau in Oost- en Zuidoost-Azië. Met de Mandarin Orientals in Santiago de Chile en Marrakesh heeft de keten eveneens vestigingen in Zuid-Amerika en Afrika. Anno 2023 zijn de vijfsterrenhotels in Bangkok en Hong Kong, waar het allemaal mee begon voor Mandarin Oriental, nog twee van de grote blikvangers.

Zwarte cijfers

De keten heeft wereldwijd momenteel zo’n twaalfduizend werknemers in dienst en de waarde van alle bezittingen van Mandarin Oriental werd in 2022 op een kleine vijf miljard dollar geschat. Net als de rest van de hotelwereld werd Mandarin Oriental in 2020 en 2021 hard geraakt door de coronacrisis. Dit leidde in 2020 tot een nettoverlies van 206 miljoen dollar en in 2021 tot een verlies van 68 miljoen dollar. In 2022 keerde het bedrijf voor een flink deel terug naar de normale omstandigheden en schreef Mandarin Oriental voor het eerst sinds 2019 zwarte cijfers met een nettowinst van acht miljoen dollar. In het eerste kwartaal van dit jaar werd deze lijn doorgetrokken met een nettowinst van drie miljoen dollar.

Mandarin Oriental zet tegenwoordig stevig in op zijn Spa & Wellness-divisie en de keten won in de afgelopen jaren meerdere prijzen voor zijn spa’s. Ook op culinair gebied kunnen gasten uitstekend terecht in de hotels van Mandarin Oriental, aangezien er in 2022 in totaal 28 Michelinsterren werden toegekend aan de restaurants in de hotels. Met deze belangrijke pijlers onder de groei heeft Mandarin Oriental plannen om de komende jaren uit te breiden, met onder meer openingen in Andorra, Koeweit en Muscat en met nieuwe vestigingen in Londen en New York op de planning.

CEO

Mandarin Oriental werd de afgelopen zeven jaar geleid door James Riley. De Brit heeft een achtergrond in het bankwezen en begon in 1993 bij moederbedrijf Jardine Matheson. Hier klom hij op tot Managing Director van Jardine Pacific, om uiteindelijk de financieel directeur van het conglomeraat te worden. Na een vierjarig intermezzo als directeur van de Hongkong and Shanghai Banking Corporation keerde hij in 2016 terug bij Jardine Matheson en werd hij CEO van Mandarin Oriental. Onder Rileys leiding maakte de hotelketen een flinke groei door en werd ook de coronacrisis het hoofd geboden. Per 1 september staat Laurent Kleitman als nieuwe CEO aan het roer van het bedrijf. De Fransman werkte in het verleden onder meer 25 jaar voor Unilever en was ook directeur van de Consumer Beauty Division van Coty, een Frans beautybedrijf. De laatste vier jaar werkte Kleitman als president en CEO bij Parfums Christian Dior.

Fotografie: Mandarin Oriental

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws