Hotels kennen metasearch vaak niet

19 oktober 2015 |
Hotels kennen metasearch vaak niet<

In Europa blijkt bijna vijftig procent van alle hotelboekingen uit online kanalen te komen. De opkomst van mobile, het gebruik van meerdere devices
door de reiziger en de technische know-how van hoteliers komen aan bod in de interessante infographic van eRevMax.
Drie grote OTA's
Wereldwijd is Europa een van de meest volwassen hotelmarkten. Drie OTA's (Priceline, Expedia and HRS) hebben gezamenlijk 90 procent van de hotelmarkt in handen. Booking.com is met 60 procent marktaandeel de onbetwiste marktleider. Een vijfde van de hotelboekingen wordt gegenereerd door OTA's.

Veel kleine hotels
De Europese hotelmarkt heeft een aanzienlijk aandeel van kleine en medium-sized hotels. 51 procent van hotels bedient de kanalen nog handmatig en 46 procent van de hotels is zich niet bewust van metasearch integraties. Tevens komt in de infographic aan het licht dat jongere reizigers nieuwe technologie veel vaker inzetten dan oudere reizigers; 45 procent van de Europese reizigers zet metasearch websites in om prijzen te vergelijken. 43 procent leest reviews voordat tot een boeking wordt overgegaan.

Metasearch
Metasearch is het nieuwe toverwoord. Veel metasearch engines in handen van OTA's. Kayak is bijvoorbeeld in eigendom van Priceline en TripAdvisor was in het verleden in eigendom van Expedia. Uiteindelijk is de online hotelmarkt een 'battle van de clicks', en OTA's betalen een vermogen aan Google om die clicks te genereren. Nu Google zich ook als OTA gaat profileren, zal dit de enige partij zijn die groter dan hen is, of kan worden. Misschien verlangt de hotelier over een aantal jaar wel weer terug naar de goede oude tijd van de OTA's... Wie weet.



Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: