Hotelsterren: Dit is verwarrend voor de gast

12 januari 2017 | Jorien Slager

Vandaag maakte BoldData bekend dat 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering hebben en dat 77 daarvan een 5-sterrenhotel zijn. Deze gegevens komen niet overeen met data van Hotelsterren.nl. Daarom wil de organisatie reageren. Ron de Bruijn van Hotelsterren.nl: “Ruim 1.250 hotels hebben een officiële sterrenclassificatie, dit zijn hotels die op basis van 270 normen officieel beoordeeld worden. De gast weet dan wat hij aantreft.”

Andere data

“Graag willen we een kanttekening plaatsen bij de cijfers die gebruikt worden door BoldData”, begint Ron. Volgens BoldData hebben 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering. “Wat mij opvalt aan die getallen is dat ze totaal niet overeenkomen met onze data. Nederland kent bijvoorbeeld 25 hotels die 5-sterren dragen. En niet 77.”

Hotelsterren.nl

Gasten kunnen op Hotelsterren.nl zien welke hotels officieel geclassificeerd zijn. Hotels worden op basis van 270 normen bekeken en ontvangen een classificatie van 1 tot 5 sterren, eventueel met de toevoeging Superior. Deze normen vormen tezamen de Europese hotelclassificatie, waaraan inmiddels 13 Europese landen deelnemen. Meer dan 21.000 hotels zijn  in Europa op basis van deze officiële normen beoordeeld. In Nederland voert Hotelsterren deze beoordelingen uit in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland.

In Nederland is er sinds 2015 een vrijwillig systeem van classificatie, dat betekent dat hotels zelf moeten aangeven of ze geclassificeerd willen worden en dan krijgen ze de ster die hen toekomt. Ron: “En dat is een groot verschil. Dat zorgt ervoor dat die getallen niet overeenkomen.” 

Grootste verschillen

Er zijn ruim 1250 hotels in Nederland die officiële sterren hebben. Dat is een groot verschil met de 2860 die BoldData noemt. “Er komt een verkeerd beeld naar buiten. De herkomst van de gebruikte data kan ik niet achterhalen, maar wij zijn de officiële bron voor Nederland. En wij komen op heel andere getallen.”

Vervelend voor de gast

“Dit is vervelend voor gasten”, vertelt Ron. “Als de gast denkt dat hij naar een vijf-sterren hotel gaat en bij aankomst dat niveau niet herkent, is dat niet fijn.” Daarom bezoekt Hotelsterren de hotels en beoordelen zij een hotel op 270 normen. “Dan kan de gast er vanuit gaan dat het hotel de sterren waard is en dat de juiste faciliteiten er aanwezig zijn.”

Zelf beoordelen

“Een hotel kan wel zeggen dat het vijf sterren waard is, maar een gast kan daar anders over denken. Als een hotel zelf gaat bepalen hoeveel sterren het krijgt, is dat hetzelfde als de slager die zijn eigen vlees keurt. De rol van Hotelsterren is om een hotel objectief te beoordelen, zodat de gast erop kan vertrouwen dat de beoordeling juist.”

Hier lees je alles over de nieuwe Europese Hotelclassificatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Hoteltech
Annemarie van Gaal: "Ook de hotellerie kan nieuwe verdienmodellen aanboren"

Toen Wayne Gretzki, de wereldberoemde Canadese ijshockeyer, gevraagd werd naar de reden van zijn succes, antwoordde hij: “Ik skate naar waar de puck heen gaat en niet naar waar hij vandaan komt.” En zo is het. Veel ondernemers en managers borduren nog steeds voort op het verleden, op ...

Events Hoteltech
Programma HotelTech: Annemarie van Gaal, Jeroen Smit en nog veel meer

Het programma van HotelTech 2019, dat op 18 november plaatsvindt in Bunnik, is definitief. De namen zijn bekend en hierbij lichten we een tipje van de welbekende sluier op. DAGVOORZITTER Jeroen Smit Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken 'Het drama Ahold' en &#...

Fletcher Opening Hotelketens
Honderdste hotel voor Fletcher

Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de teller op 100 hotels in Nederland. Dit is in Nederland uitzonderlijk, nog niet eerder is er een hotelketen geweest met zoveel ‘unieke’ hotels onder dezelfde vlag en volledig in eigendom. Voor ...

Hotelketens
Eden Hotels omarmt Dutch Cuisine

Eden Hotels gaat als eerste hotelketen van Nederland het ontbijt verduurzamen op basis van de uitgangspunten van Dutch Cuisine. Vanochtend tekende Eden Hotels directeur Léon Dijkstra in Hotel Babylon in Den Haag de overeenkomst met Dutch Cuisine. Dit is het eerste hotel van Eden Hotels wa...

Awards Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni...

Awards Internationaal
Het Schgaguler Hotelwint de Hotel Property Award 2019

De 'Hotel Property Award 2019' ging dit jaar naar het Schgaguler Hotel in Castelrotto/Kastelruth, Zuid-Tirol. De prijs werd uitgereikt op de hotelforum-gala-avond op 9 oktober. Andreas Martin, directeur van hotelforum management GmbH, zei: "Aan de ene kant onderscheidt de prijswinnaar v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: