Hotelsterren: Dit is verwarrend voor de gast

12 januari 2017 | Jorien Slager

Vandaag maakte BoldData bekend dat 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering hebben en dat 77 daarvan een 5-sterrenhotel zijn. Deze gegevens komen niet overeen met data van Hotelsterren.nl. Daarom wil de organisatie reageren. Ron de Bruijn van Hotelsterren.nl: “Ruim 1.250 hotels hebben een officiële sterrenclassificatie, dit zijn hotels die op basis van 270 normen officieel beoordeeld worden. De gast weet dan wat hij aantreft.”

Andere data

“Graag willen we een kanttekening plaatsen bij de cijfers die gebruikt worden door BoldData”, begint Ron. Volgens BoldData hebben 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering. “Wat mij opvalt aan die getallen is dat ze totaal niet overeenkomen met onze data. Nederland kent bijvoorbeeld 25 hotels die 5-sterren dragen. En niet 77.”

Hotelsterren.nl

Gasten kunnen op Hotelsterren.nl zien welke hotels officieel geclassificeerd zijn. Hotels worden op basis van 270 normen bekeken en ontvangen een classificatie van 1 tot 5 sterren, eventueel met de toevoeging Superior. Deze normen vormen tezamen de Europese hotelclassificatie, waaraan inmiddels 13 Europese landen deelnemen. Meer dan 21.000 hotels zijn  in Europa op basis van deze officiële normen beoordeeld. In Nederland voert Hotelsterren deze beoordelingen uit in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland.

In Nederland is er sinds 2015 een vrijwillig systeem van classificatie, dat betekent dat hotels zelf moeten aangeven of ze geclassificeerd willen worden en dan krijgen ze de ster die hen toekomt. Ron: “En dat is een groot verschil. Dat zorgt ervoor dat die getallen niet overeenkomen.” 

Grootste verschillen

Er zijn ruim 1250 hotels in Nederland die officiële sterren hebben. Dat is een groot verschil met de 2860 die BoldData noemt. “Er komt een verkeerd beeld naar buiten. De herkomst van de gebruikte data kan ik niet achterhalen, maar wij zijn de officiële bron voor Nederland. En wij komen op heel andere getallen.”

Vervelend voor de gast

“Dit is vervelend voor gasten”, vertelt Ron. “Als de gast denkt dat hij naar een vijf-sterren hotel gaat en bij aankomst dat niveau niet herkent, is dat niet fijn.” Daarom bezoekt Hotelsterren de hotels en beoordelen zij een hotel op 270 normen. “Dan kan de gast er vanuit gaan dat het hotel de sterren waard is en dat de juiste faciliteiten er aanwezig zijn.”

Zelf beoordelen

“Een hotel kan wel zeggen dat het vijf sterren waard is, maar een gast kan daar anders over denken. Als een hotel zelf gaat bepalen hoeveel sterren het krijgt, is dat hetzelfde als de slager die zijn eigen vlees keurt. De rol van Hotelsterren is om een hotel objectief te beoordelen, zodat de gast erop kan vertrouwen dat de beoordeling juist.”

Hier lees je alles over de nieuwe Europese Hotelclassificatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: