Hotelsterren: Dit is verwarrend voor de gast

12 januari 2017 | Jorien Slager

Vandaag maakte BoldData bekend dat 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering hebben en dat 77 daarvan een 5-sterrenhotel zijn. Deze gegevens komen niet overeen met data van Hotelsterren.nl. Daarom wil de organisatie reageren. Ron de Bruijn van Hotelsterren.nl: “Ruim 1.250 hotels hebben een officiële sterrenclassificatie, dit zijn hotels die op basis van 270 normen officieel beoordeeld worden. De gast weet dan wat hij aantreft.”

Andere data

“Graag willen we een kanttekening plaatsen bij de cijfers die gebruikt worden door BoldData”, begint Ron. Volgens BoldData hebben 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering. “Wat mij opvalt aan die getallen is dat ze totaal niet overeenkomen met onze data. Nederland kent bijvoorbeeld 25 hotels die 5-sterren dragen. En niet 77.”

Hotelsterren.nl

Gasten kunnen op Hotelsterren.nl zien welke hotels officieel geclassificeerd zijn. Hotels worden op basis van 270 normen bekeken en ontvangen een classificatie van 1 tot 5 sterren, eventueel met de toevoeging Superior. Deze normen vormen tezamen de Europese hotelclassificatie, waaraan inmiddels 13 Europese landen deelnemen. Meer dan 21.000 hotels zijn  in Europa op basis van deze officiële normen beoordeeld. In Nederland voert Hotelsterren deze beoordelingen uit in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland.

In Nederland is er sinds 2015 een vrijwillig systeem van classificatie, dat betekent dat hotels zelf moeten aangeven of ze geclassificeerd willen worden en dan krijgen ze de ster die hen toekomt. Ron: “En dat is een groot verschil. Dat zorgt ervoor dat die getallen niet overeenkomen.” 

Grootste verschillen

Er zijn ruim 1250 hotels in Nederland die officiële sterren hebben. Dat is een groot verschil met de 2860 die BoldData noemt. “Er komt een verkeerd beeld naar buiten. De herkomst van de gebruikte data kan ik niet achterhalen, maar wij zijn de officiële bron voor Nederland. En wij komen op heel andere getallen.”

Vervelend voor de gast

“Dit is vervelend voor gasten”, vertelt Ron. “Als de gast denkt dat hij naar een vijf-sterren hotel gaat en bij aankomst dat niveau niet herkent, is dat niet fijn.” Daarom bezoekt Hotelsterren de hotels en beoordelen zij een hotel op 270 normen. “Dan kan de gast er vanuit gaan dat het hotel de sterren waard is en dat de juiste faciliteiten er aanwezig zijn.”

Zelf beoordelen

“Een hotel kan wel zeggen dat het vijf sterren waard is, maar een gast kan daar anders over denken. Als een hotel zelf gaat bepalen hoeveel sterren het krijgt, is dat hetzelfde als de slager die zijn eigen vlees keurt. De rol van Hotelsterren is om een hotel objectief te beoordelen, zodat de gast erop kan vertrouwen dat de beoordeling juist.”

Hier lees je alles over de nieuwe Europese Hotelclassificatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: