Hotelsterren: Dit is verwarrend voor de gast

12 januari 2017 | Jorien Slager

Vandaag maakte BoldData bekend dat 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering hebben en dat 77 daarvan een 5-sterrenhotel zijn. Deze gegevens komen niet overeen met data van Hotelsterren.nl. Daarom wil de organisatie reageren. Ron de Bruijn van Hotelsterren.nl: “Ruim 1.250 hotels hebben een officiële sterrenclassificatie, dit zijn hotels die op basis van 270 normen officieel beoordeeld worden. De gast weet dan wat hij aantreft.”

Andere data

“Graag willen we een kanttekening plaatsen bij de cijfers die gebruikt worden door BoldData”, begint Ron. Volgens BoldData hebben 2.860 hotels in Nederland een sterwaardering. “Wat mij opvalt aan die getallen is dat ze totaal niet overeenkomen met onze data. Nederland kent bijvoorbeeld 25 hotels die 5-sterren dragen. En niet 77.”

Hotelsterren.nl

Gasten kunnen op Hotelsterren.nl zien welke hotels officieel geclassificeerd zijn. Hotels worden op basis van 270 normen bekeken en ontvangen een classificatie van 1 tot 5 sterren, eventueel met de toevoeging Superior. Deze normen vormen tezamen de Europese hotelclassificatie, waaraan inmiddels 13 Europese landen deelnemen. Meer dan 21.000 hotels zijn  in Europa op basis van deze officiële normen beoordeeld. In Nederland voert Hotelsterren deze beoordelingen uit in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland.

In Nederland is er sinds 2015 een vrijwillig systeem van classificatie, dat betekent dat hotels zelf moeten aangeven of ze geclassificeerd willen worden en dan krijgen ze de ster die hen toekomt. Ron: “En dat is een groot verschil. Dat zorgt ervoor dat die getallen niet overeenkomen.” 

Grootste verschillen

Er zijn ruim 1250 hotels in Nederland die officiële sterren hebben. Dat is een groot verschil met de 2860 die BoldData noemt. “Er komt een verkeerd beeld naar buiten. De herkomst van de gebruikte data kan ik niet achterhalen, maar wij zijn de officiële bron voor Nederland. En wij komen op heel andere getallen.”

Vervelend voor de gast

“Dit is vervelend voor gasten”, vertelt Ron. “Als de gast denkt dat hij naar een vijf-sterren hotel gaat en bij aankomst dat niveau niet herkent, is dat niet fijn.” Daarom bezoekt Hotelsterren de hotels en beoordelen zij een hotel op 270 normen. “Dan kan de gast er vanuit gaan dat het hotel de sterren waard is en dat de juiste faciliteiten er aanwezig zijn.”

Zelf beoordelen

“Een hotel kan wel zeggen dat het vijf sterren waard is, maar een gast kan daar anders over denken. Als een hotel zelf gaat bepalen hoeveel sterren het krijgt, is dat hetzelfde als de slager die zijn eigen vlees keurt. De rol van Hotelsterren is om een hotel objectief te beoordelen, zodat de gast erop kan vertrouwen dat de beoordeling juist.”

Hier lees je alles over de nieuwe Europese Hotelclassificatie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: