IHIF 2019 overzicht: merkhotels groeien fors, Europa zorgenkindje, onrust bij hoteliers in Spanje en VK

6 maart 2019 | Thijs Jacobs

Het 22e International Hotel Investment Forum (IHIF) vindt in het InterContinental hotel in Berlijn plaats van vier tot en met zes maart 2019. Hierbij een overzicht van de belangrijkste presentaties van de eerste twee dagen van het evenement. Het economisch overzicht werd geleverd door Thanos Papasavvas, oprichter en CIO, ABP Invest Ltd, die zijn presentatie opende met de verklaring, met betrekking tot de wereldwijde economische crisis: "We hebben net een orkaan overleefd".

Hij merkte op dat een instrument dat de economie drijft de Federal Reserve Fund Rates is en kijkend naar de economieën van China en de VS zei hij: "Geen van beiden waren een zorg." Beide economieën zouden de economische groei handhaven, zelfs als Trump tot 2025 president van de VS zou blijven. Europa bleek zijn grootste zorg. Papasavvas zei dat Merkel "De Europazone en Duitsland bij elkaar heeft gehouden en dat ze op het punt staat te vertrekken zonder dat er iemand klaarstaat om haar leiderschap te vervangen."

Kijkend naar het Verenigd Koninkrijk, en in het bijzonder naar Brexit, zei Papasavvas in zijn visie: "Mei zal de Brexit leveren" en de zwakkere economie van de EU zal een aanzienlijke impact hebben op het Verenigd Koninkrijk. Er zullen mogelijkheden zijn voor niet-terugkerende beleggers om in het Verenigd Koninkrijk te investeren. Voor beleggers op middellange tot lange termijn is het Verenigd Koninkrijk een goede kans. Op voorwaarde dat de centrale banken een ruim liquiditeitsniveau handhaven, is Papasavvas positief over de economische vooruitzichten, maar waarschuwt voor sociale en politieke onrust als de wereldeconomie, met name de Europese economie, verzwakt.

Opkomst merkhotels, 100 procent controle

Robin Rossmann, Managing Director, STR ging het podium op om de markten - verleden, heden en toekomst - te bekijken in A Global Hotel Market Overview. Rossmann opende door te kijken naar de opkomst van merken en zei: "Eigenaren kiezen meer voor merkhotels dan zelfstandige hotels. In de afgelopen10 jaar is er een enorme verschuiving naar merkhotels geweest. Hij noemde OYO als een merk om naar te kijken, omdat - in tegenstelling tot andere franchisehotels - al hun hotels verplicht zijn om 100% van hun prijscontrole te geven aan OYO, waardoor ze totale controle hebben. 

Rossmann noemde Duitsland als nummer één om naar te kijken op het vlak van stabiliteit in 2019, maar met 100.000 hotelkamers in de pijplijn zou de groei van het aanbod een negatieve invloed kunnen hebben op de markt. Helaas is een kater voor Rusland onvermijdelijk en veel gevreesde Spaanse resorts bereikten in 2018 een piek in de prijscapaciteit. Dat laatste is grotendeels te wijten aan de enorme capaciteit in Istanbul en de Rode Zee (Sharm El Sheikh) en Marrakech, die allemaal een overtuigend alternatief bieden voor Spaanse resorts tegen een betere prijs, zeker nu de veiligheidsproblemen zijn afgenomen. Rossman sloot zijn verhaal af door te stellen dat 2019 nog steeds een sterk jaar zal zijn. 

Hotels als investering? De tijden zijn veranderd

Chris Day, Global Managing Director, Christie & Co, gaf de volgende presentatie over kopers en verkopers: 'The Global Picture on Hotel Transaction Trends'. De dag werd geopend met de woorden "minder dan 20 jaar geleden was het bijna onmogelijk om institutionele beleggers te overtuigen om hotels als een investeringsmogelijkheid te beschouwen. Hoe de tijden zijn veranderd". Hij verklaarde dat de rendementen blijven stijgen met de toegenomen activiteit in het Midden-Oosten en de levendige hotelinvesteringen in Spanje. Over het VK zei hij: "Sommige buitenlandse kopers, met name uit Azië, hebben zich uit de markt teruggetrokken totdat de onzekerheid rond Brexit is afgenomen". Statistieken ondersteunen dit met een daling van de Aziatische investeringen met 46% ten opzichte van 2017. Institutionele beleggers vertegenwoordigden bijna 50% van de kapitaalmix van 2018, wat aantoont dat het hotelvermogen nu door deze groep als een serieuze activaklasse wordt gezien.

Day noemde enkele risico's voor de markt, zoals nieuw aanbod, geopolitieke risico's en kostendruk en voorspelde dat vermogensbeheer steeds belangrijker zal worden in onze markten. Hij merkte op dat banken een beter inzicht hebben in de beleggingscategorie, met specialisten binnen hun teams. Hij zei dat "we lage rendementen zullen blijven zien op toplocaties met een verhoogde vraag naar opco/propco-structuren" en dat "investeerders zullen zoeken naar slankere en kosteneffectievere modellen. Hostels en serviceappartementen bieden deze aan. De vraag naar kwaliteitsactiva in onze markt blijft groeien. De hotelmarkt is volwassen geworden."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: