In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

10 juli 2020 | redactie

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee.

Met de komst van het coronavirus is er veel veranderd. De hotelgasten voelen zich anders dan voorheen en gedragen zich ook anders. Ze zijn huiverig, voorzichtig en op hun hoede. Ze reinigen hun handen bij binnenkomst en blijven op gepaste afstand staan, kijken behoedzaam in het rond en stappen daarna op de receptie af.

Op de grond staan pijlen en strepen om zo goed mogelijk te voldoen aan het nieuwe normaal. Hotelgasten vinden het fijn als dat allemaal goed geregeld is en krijgen daarmee een klein beetje vertrouwen terug. Je zou kunnen zeggen dat, als een hotelier zich aan de regeltjes houdt, het goed genoeg zou moeten zijn. Wordt de gast daarmee dan wel voldoende in de watten gelegd?

De medewerkers van het hotel merken het verschil ook. Er wordt afstand gehouden, men mijdt drukke plekken, zoals een personeelskantine. Er worden handschoenen en mondkapjes gedragen of ook juist weer helemaal niet. Men zoekt naar werkbare situaties waarin collega’s elkaar niet uit het oog willen verliezen, elkaar willen helpen, maar tegelijk zo min mogelijk contact met elkaar mogen hebben. Er wordt veel rekening gehouden met de nieuwe regels en met elkaar, maar het is niet zo vertrouwd en gemakkelijk meer zoals het altijd was.

Hoe geef je je hotelgasten en medewerkers het vertrouwen terug?

Dat kun je natuurlijk doen door alle coronamaatregelen duidelijk te communiceren aan de gast. Hoe meer de maatregelen zichtbaar zijn, hoe veiliger de gast zich zal voelen. Een tweede vorm van communicatie is die van de triage. De receptioniste houdt een kleine gezondheidscheck door het stellen van een aantal eenvoudige vragen.

Om het eenvoudig en luchtig te houden, is er tevens een thermografische camera toe te passen. In de vorm van een tablet, op een tafel- of vloerstandaard, is dit een elegante oplossing die in iedere situatie is te plaatsen. Uit ervaring weten wij dat hotelgasten hier leuk en luchtig mee omspringen. De gast meet met plezier zijn lichaamstemperatuur en krijgt direct het vertrouwen dat alles hier goed onder controle is.

Voor het personeel zijn er maatregelen getroffen, zodat iedereen goed aan het werk kan. Echter een kuchje, een keer niezen en het wantrouwen is er direct. Men voelt zich minder veilig dan voorheen. Ook hier is een van de kleine maatregelen om het vertrouwen terug te geven, het gebruik van een thermografische camera. Plaats deze bij de personeelsingang en je zult zien dat ieder zich met plezier even meet bij binnenkomst en daarna met plezier aan het werk gaat.

Natuurlijk kun je als hotelier niemand verplichten om mee te werken aan temperatuurmeting en natuurlijk mag je de beelden niet opslaan en nog eens terugkijken. Dat is ook allemaal niet nodig! Je kunt de verantwoording laten bij de bezoeker of medewerker. Hij of zij zal het niet als onprettig ervaren als de meting op vrijwillige basis is. De hotelier zit dus niet op de stoel van de arts, hij laat het bij de mensen zelf. Deze mensen voelen zich daardoor goed, gezond en vertrouwd. De gast zal zijn ervaring delen op een positieve manier, dat leert de ervaring ondertussen.

De camera’s zijn er in diverse uitvoeringen. De tabletvariant meet op veilige afstand, anderhalve meter, maar er zijn ook modellen verkrijgbaar die al op grotere afstand meten en zelfs tot dertig mensen tegelijkertijd. Sbit helpt je met het juiste advies.

Moelijk? Welnee, we zijn al jaren de betrouwbare hospitality ICT Service partner in deze mooie hotelwereld.  

Meer info en contactinformatie op de website van Sbit: https://s-bit.nl/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: