In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

10 juli 2020 | redactie

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee.

Met de komst van het coronavirus is er veel veranderd. De hotelgasten voelen zich anders dan voorheen en gedragen zich ook anders. Ze zijn huiverig, voorzichtig en op hun hoede. Ze reinigen hun handen bij binnenkomst en blijven op gepaste afstand staan, kijken behoedzaam in het rond en stappen daarna op de receptie af.

Op de grond staan pijlen en strepen om zo goed mogelijk te voldoen aan het nieuwe normaal. Hotelgasten vinden het fijn als dat allemaal goed geregeld is en krijgen daarmee een klein beetje vertrouwen terug. Je zou kunnen zeggen dat, als een hotelier zich aan de regeltjes houdt, het goed genoeg zou moeten zijn. Wordt de gast daarmee dan wel voldoende in de watten gelegd?

De medewerkers van het hotel merken het verschil ook. Er wordt afstand gehouden, men mijdt drukke plekken, zoals een personeelskantine. Er worden handschoenen en mondkapjes gedragen of ook juist weer helemaal niet. Men zoekt naar werkbare situaties waarin collega’s elkaar niet uit het oog willen verliezen, elkaar willen helpen, maar tegelijk zo min mogelijk contact met elkaar mogen hebben. Er wordt veel rekening gehouden met de nieuwe regels en met elkaar, maar het is niet zo vertrouwd en gemakkelijk meer zoals het altijd was.

Hoe geef je je hotelgasten en medewerkers het vertrouwen terug?

Dat kun je natuurlijk doen door alle coronamaatregelen duidelijk te communiceren aan de gast. Hoe meer de maatregelen zichtbaar zijn, hoe veiliger de gast zich zal voelen. Een tweede vorm van communicatie is die van de triage. De receptioniste houdt een kleine gezondheidscheck door het stellen van een aantal eenvoudige vragen.

Om het eenvoudig en luchtig te houden, is er tevens een thermografische camera toe te passen. In de vorm van een tablet, op een tafel- of vloerstandaard, is dit een elegante oplossing die in iedere situatie is te plaatsen. Uit ervaring weten wij dat hotelgasten hier leuk en luchtig mee omspringen. De gast meet met plezier zijn lichaamstemperatuur en krijgt direct het vertrouwen dat alles hier goed onder controle is.

Voor het personeel zijn er maatregelen getroffen, zodat iedereen goed aan het werk kan. Echter een kuchje, een keer niezen en het wantrouwen is er direct. Men voelt zich minder veilig dan voorheen. Ook hier is een van de kleine maatregelen om het vertrouwen terug te geven, het gebruik van een thermografische camera. Plaats deze bij de personeelsingang en je zult zien dat ieder zich met plezier even meet bij binnenkomst en daarna met plezier aan het werk gaat.

Natuurlijk kun je als hotelier niemand verplichten om mee te werken aan temperatuurmeting en natuurlijk mag je de beelden niet opslaan en nog eens terugkijken. Dat is ook allemaal niet nodig! Je kunt de verantwoording laten bij de bezoeker of medewerker. Hij of zij zal het niet als onprettig ervaren als de meting op vrijwillige basis is. De hotelier zit dus niet op de stoel van de arts, hij laat het bij de mensen zelf. Deze mensen voelen zich daardoor goed, gezond en vertrouwd. De gast zal zijn ervaring delen op een positieve manier, dat leert de ervaring ondertussen.

De camera’s zijn er in diverse uitvoeringen. De tabletvariant meet op veilige afstand, anderhalve meter, maar er zijn ook modellen verkrijgbaar die al op grotere afstand meten en zelfs tot dertig mensen tegelijkertijd. Sbit helpt je met het juiste advies.

Moelijk? Welnee, we zijn al jaren de betrouwbare hospitality ICT Service partner in deze mooie hotelwereld.  

Meer info en contactinformatie op de website van Sbit: https://s-bit.nl/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: