Inauguratie Sanadome Hotel & Spa in Nijmegen

8 oktober 2019 | Thijs Jacobs

Op 8 oktober is het 150e lid van de grootste restaurantvereniging van Nederland Euro-toques Nederland officieel geïnaugureerd: Resort Sanadome in Nijmegen. Na een korte toespraak van ETN voorzitter Ted Janssen die het belang van Euro-Toques voor de gastronomie benadrukte nam burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen de gelegenheid om vooral het duurzame en “groene” van Nijmegen te benadrukken en hoezeer Sanadome daarin naadloos past. Trots vertelde hij dat Sanadome maar liefst het vierde, Vesters, De Sjalot en Voldaan,  ETN bedrijf in Nijmegen is en dat wat hem betreft alle Horecabedrijven van Nijmegen lid zouden moeten worden. 

Na het fotomomentje op naar buiten voor de sabrage door Daam Scharloo die op zijn geheel eigen unieke manier de chef Albert van Rheede, de burgemeester en directeur Joost den Bieman, de inmiddels befaamde handeling met het zwaard en de champagnefles professioneel liet uitvoeren. Waarna er een toast, uiteraard met champagne, werd uitgebracht op het gedachtegoed van Euro-Toques.

Veel meer Euro-Toques kan je als bedrijf niet zijn! Als een van de zeer weinigen heeft Sanadome het bij grote uitzondering toegekende European Eco-Label wat zo ongeveer het hoogst haalbare op dat gebied is. “We hebben er echt heel goed over na moeten denken omdat sommige leden lijnrecht op onze opvattingen over gastvrijheid staan en soms ook botsen met andere regelgeving zoals bijvoorbeeld de HACCP. Maar dit label was voor ons zo belangrijk dat we soms heel creatief toch tot oplossingen gekomen zijn die in beide systemen passen.” zo vertelt directeur Joost den Bieman trots.

"Ik wou al heel lang bij Euro-Toques aansluiten maar wist eigenlijk niet goed hoe. Toen Frans van Meeuwen van PASSION HI bij mij was voor een reportage, heeft hij mij daar enorm bij geholpen met vandaag als resultaat. Ik ben echt trots om ETN lid te zijn en vooral omdat het oh zo belangrijk is hen steun te geven in de strijd tegen het geweld van de multinationals, die er door middel van wetgeving alles aan doen om ervoor te zorgen dat er straks helemaal geen artisanale producenten en kleine leveranciers zijn. Dat alles maar via hun moet komen en vooral geen ambachtelijk werken meer. Het is al moeilijk genoeg dus wat er nog van over is moeten we met man en macht in stand zien te houden. Euro-Toques heeft als enige gastronomische organisatie niet enkel een stem maar ook stemrecht als het om gastronomische zaken gaat. Het is ook niet voor niets dat EURO-TOQUES als enige organisatie de Europese sterren mag voeren in hun logo.”

Sanadome beschikt, naast een unieke wellness en sportcentrum, over maar liefst 6 gastronomische outlets: FLOW | International cuisine, NINETY | private dining, THE CLUB LOUNGE | bar & terrace, BREEZE | spa lounge & terrace, MARINA | spa restaurant en PRIVATE CHEF | kookstudio. In de kookstudio wordt, naast natuurlijk lekker eten en drinken, ook en vooral het spaarzaam en duurzaam omgaan met liefst streekgebonden producten “onderwezen”.

Maar liefst 106 hotelkamers in verschillende uitvoeringen, een heuse imkerij met 10 bijenkasten en veel aandacht voor gezond eten maken het bedrijf tot een van de mooiste van Nederland.

Chef Albert ontving uit handen van Ted Janssen en secretaris Rob Franken een gepersonaliseerd koksvest van Le Nouveau Chef, het boekje over olijfolie van Cecile van Berkum, Olijfolie van Valderrama en een aantal flessen wijn van Le Grand Noir.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Economie Achtergronden
Vitale ouderen en stijgende welvaart stuwen groei Leisure

De sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent, waarbij een sterke groei van bestedingen van ouderen in de toeristische sector wordt waargenomen. Het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen groeit met 6 procent. Dit zijn de kernpunten van de sectorprognose...

Accor Internationaal
Accor doet plastic in de ban

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor ...

Toerisme KHN
KHN wil toeristendrukte spreiden door het jaar, maar kan dat wel?

Het aantal toeristen in Nederland groeit de komende jaren van 42 miljoen in 2017, naar bijna 60 miljoen in 2030. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt deze groei gouden kansen voor de Nederlandse economie. KHN wil er dan ook voor zorgen dat deze groei positief uitpakt voor bedrijven, bew...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: