Interview Tom en Mirjam Espinosa, Hotels V en The Lobby

30 april 2019 | redactie

Liefde voor gasten is onuitputtelijk en niet in een tijdsmoment te vatten. Vandaag, morgen en alle dagen daarna. Het is de vaste waarde in het bestaan van Tom en Mirjam Espinosa. Samen met Jan Stuurman de creatieve geesten en partners in Hotels V en The Lobby. 'From Amsterdam with love' is hun credo. De heilige graal en tevens drijfveer achter hun dagelijkse bestaan als onafhankelijke hoteliers.

“We geven liefde en aandacht aan onze gasten die natuurlijk en oprecht is. We zijn voor hen een mini samenleving in Amsterdam. Een kosmos zoals wij de stad graag zien en beleven: tolerant, gelijkheid voor iedereen, service met Amsterdamse humor, en een relativerende spiegel voor onszelf en het team. Onze wereld is een fijne en liefdevolle wereld waarin gasten deelgenoot zijn. Niets meer, niets minder. Een eerlijke gastbeleving die niet te faken is.”

Frustratie

Amsterdamse rebelsheid aan het begin van een gesprek met twee geobsedeerde ‘hotelgekken’. Unieke Amsterdammers die samen hun passie hebben gevonden in het ontwikkelen van hotels en het maken van unieke atmosferen waarin eten, drinken en slapen de belangrijkste pijlers zijn. Beiden ooit afgewezen voor een opleiding aan de Hogere Hotelschool, maar geenszins van plan om die frustratie in de weg te laten staan voor een carrière in de hotellerie. De kleine mineur werd omgezet in het maken van veel reizen naar alles wat nieuw en happening was in de hospitality. Waarbij geen hotel werd overgeslagen. Tom maakte carrière als strateeg bij grote internationale reclamebureaus, Mirjam vond haar weg in de financiële wereld en ontwikkelde tegelijkertijd een fijnzinnig oog voor interieurdesign. Door de jaren heen bleef hun gezamenlijke fascinatie het maken van unieke leefomgevingen voor gasten, met Hotels V en The Lobby als tastbaar resultaat.

Tom en Mirjam startten hun carrière als independent hoteliers 20 jaar geleden toen ze de kans kregen om van Toms ouders Hotel Victorie op het Victorieplein in Amsterdam over te nemen. Toeval of niet, met Hotel Victorie kregen ze victorie over hun kleine ergernis destijds niet toegelaten te worden tot de Hogere Hotelschool. Na een jaar werd Hotel Victorie omgebouwd naar Hotel V.

Geheim recept

De identiteit van Hotels V en The Lobby is niet gebouwd op een concept. Er ligt ook geen doordachte verhaallijn aan ten grondslag. “We vinden dat lastig en ook te marketinggedreven", aldus Tom. "De fundamenten van de drie hotels en culinaire outlets zijn gebouwd op het hospitality-DNA dat Tom en Mirjam in hun genen hebben zitten. Gezelligheid creëren is de drijfveer achter hun bedrijfsvoering. “Zo hebben we dat geleerd in onze familie, en zo dragen wij het stapje voor stapje over op onze partners, onze kinderen en het team waarmee we werken. Voor ons is ook belangrijk dat er één energie door het bedrijf stroomt. Geen Chinese muur tussen de hotel en F&B-operatie. Iedereen is hier gelijk. Mensen kunnen alles, zitten niet in hokjes. Ze zijn overal bij betrokken en delen de gemeenschappelijke ‘familiaire’ drijfveer om gasten continu het gevoel te geven dat ze welkom zijn. Het is ook een bewuste keuze om alle operationele functies onder één dak te houden en bijna niets uit te besteden. Medewerkers zijn specialist op hun eigen discipline, maar mogen tegelijkertijd een kritisch oog hebben voor wat er in andere afdelingen gebeurt. Meekijken en elkaar spiegelen zonder te oordelen. Scherp mogen zijn naar elkaars werk, maar wel met een grote dosis humor en een relativerend vermogen. Het is ons geheime recept dat de onderlinge band in het team versterkt en daarmee de sfeer die gasten ervaren positief beïnvloedt.”

Hangen aan een trapeze zonder vangnet

“Het leven van independent hoteliers is in ons geval hangen aan een trapeze zonder een vangnet. We zijn twee pioniers die het hotelvak onbevangen en zonder theoretische achtergrond zijn ingestapt. We hebben het fundament onder de bedrijfsvoering van Hotels V en The Lobby zelf gecreëerd, zonder investeerders of aandeelhouders. En ook nu, is onze zakelijke en creatieve intuïtie daarbij van groot belang. We worden geïnspireerd en gedreven door de waarheid van het Etica manifest van Baruch de Spinoza. Een filosofie die zegt dat je moet genieten van alle mooie dingen in het leven, maar niet te veel. Anders verliest het zijn kracht…"

"We ondernemen (inmiddels) met een gezonde dosis theorie, maar blijven ook objectief om de echtheid in onszelf te kunnen blijven bewaken.”

Dat Tom en Mirjam dit mooie bedrijf niet alleen kunnen runnen, mag duidelijk zijn. Het team van 200 mensen (verspreid over drie locaties) staat onder de bezielende leiding van managing partner Jan Stuurman. Met aan zijn zijde de twee oudste kinderen van Tom en Mirjam: Sjaak en Famke (beiden afgestudeerd aan de Hogere Hotelschool!).

Sociale duurzaamheid

Amsterdam verandert en Hotels V en The Lobby lopen daarin mee. Stadsgrenzen worden opgerekt, de grote stroom toeristen ‘dwingen’ buurten zich aan te passen en ontwikkelingen zoals airbnb verlangen van hotels dat ze zich (nog) meer als ‘local’ gaan gedragen, willen ze gasten blijvend aan zich binden. In de nieuwe tijdsgeest van de stad wordt het almaar belangrijker dat hotels verbinding zoeken met de buurt. Hun commerciële belang dient parallel te lopen met begrippen als geven en delen en sociale betrokkenheid tonen. "Ethica avant la lettre - het maakt niet uit wie je bent en wat je doet als je anderen maar niet tot last bent en betaald - en de juiste manier van (hotel)leven", zeggen Tom en Mirjam terwijl ze glimlachend naar buiten kijken door de ramen van Hotel V op de Fizeaustraat. Een locatie ‘ver’ buiten het hardcore centrum van de stad. "Met deze locatie hebben we echt aan kunnen tonen hoe buurtbetrokkenheid werkt als je er veel liefde en genegenheid in stopt. We brengen energie naar de buurt, en de buurt geeft ons energie terug.”

Van Amsterdam naar Rotterdam?

Je zou je kunnen bedenken dat deze twee Amsterdammers in hart en nieren Amsterdam geografisch niet verlaten om Hotels V en The Lobby elders te realiseren. Tom en Mirjam zien dat anders. “De drijfveer is om van Amsterdam een leukere stad te maken om een beetje te laten zien hoe het ook kan. Betekent dat echter dat onze ondernemersgeest stopt bij de stadsgrenzen van Amsterdam? Nee, zeker niet. Natuurlijk, onze roots en de liefde voor Mokum zit verweven in de identiteit van Hotels V en The Lobby. Maar dat DNA kan zeker ook reizen naar een stad als Rotterdam of naar het buitenland. Onze liefde voor gasten is universeel en is overal te integreren!"

Hotel V Fizeaustraat is de laatste loot aan de stam en nu bijna drie jaar oud. De behoefte om een nieuwe locatie te ontwikkelen begint bij allebei weer te stromen. “Het zijn ondernemerskriebels in ons achterhoofd zonder directe noodzaak. Waar en hoe we wat gaan doen is onduidelijk. Het is onze gedrevenheid en creatieve hart zonder concrete plannen. Samen nog een keer een hoofdschotel op tafel zetten, een ’pièce de résistance’ als kers op de taart van Hotels V en The Lobby. En ja, die locatie zou zomaar buiten Amsterdam kunnen staan.”

Beleef een dag vol inspiratie en doe veel kennis op over de hotellerie tijdens de Independent Hotel Show, op 8 en 9 mei (RAI Amsterdam). 

Auteurs: Severs+Jansen, The Hospitality Studio
Mark Severs & Kim Jansen
seversjansen.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia Hotel
Nieuwe operations manager Landgoed Huize Bergen

Hubèrt van den Heuvel is de nieuwe operations manager van Landgoed Huize Bergen te Vught. Van den Heuvel heeft in het verleden veel ervaring opgedaan binnen de hospitality. De afgelopen 10 jaar heeft hij gewerkt als (interim)bedrijfsadviseur voor horecabedrijven op het gebied van conceptontwi...

Hotelbouwplannen Culinair
Nieuwe hotelkamers voor sterrenrestaurant Valuas Venlo

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft 13 totaal vernieuwde hotelkamers in gebruik genomen. Bij de inrichting is de natuur gebruikt als inspiratiebron en speelt duurzaamheid een grote rol. Het is de derde grote verbouwing in acht jaar voor eigenaar Eric Swaghoven, die eerder het restaurant en de ke...

Tech Advertorial
Best Western City Hotel de Jonge kiest voor PMS van Guestline

Het Best Western City Hotel de Jonge is sinds 1874 een begrip in de hoofdstad van Drenthe en beschikt over 72 hotelkamers, restaurant en 8 vergaderzalen. Het hotel kiest voor een PMS-systeem van Guestline. Rob Riper, algemeen directeur van Best Western City Hotel de Jonge: Met de installatie heb...

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: