Japans Wagyu verkrijgbaar

25 juni 2014 |
Japans Wagyu verkrijgbaar<

Japans Wagyu zal vanaf nu op de kaart prijken van menig toprestaurant en de consument kan het kopen bij hoogwaardige slagerijen. Japan heeft definitief de exportmarkt geopend voor
dit authentieke Japanse product. Horecaslagerij en importeur Nice to Meat, van de broers Mikel en Patrick Pouw, tekende op 24 juni het exclusieve importcontract tijdens een bijeenkomst in Hotel Okura Amsterdam. De eerste leveringen aan afnemers hebben inmiddels plaatsgevonden vanuit het bedrijf in Almere-Poort.

Handtekening
Tijdens de ondertekeningsceremonie zetten Patrick Pouw en Takeshi Kimura hun handtekening onder het contract waarmee de unieke samenwerking tussen Nice to Meat en de Japanners beklonken werd.

Lunch
Na afloop was restaurant Sazanka het toneel van een feestelijke lunch, met onder andere afgevaardigden van de Japanse Ambassade en de Japanse Kamer van Koophandel. Okura’s Executive Chef Masanori Tomikawa creëerde speciaal voor deze gelegenheid een volledig Japans Wagyu-menu.

Sterrenchefs
Een dag eerder waren de broers Mikel en Patrick Pouw al in Londen om, in gezelschap van onder andere Nederlandse top- en sterrenchefs Mario Ridder, Dick Middelweerd, Francois Geurds, Schilo van Coevorden, Roger Rassin en Sidney Schutte, de aankomst van Japans Wagyu in Europa te vieren in het hippe restaurant Nobu. De ontmoeting met Europese Chefs in London was bijzonder. Patrick Pouw: “Japans Wagyu geeft ons ongekende mogelijkheden onze naam in Europa te versterken. De gehele culinaire top heeft uitgekeken naar de komst van dit exclusieve vlees. Dat we nu met dit gezelschap in het beste restaurant van London zitten, bewijst het belang van dit product.”

Onderscheiden kenmerken Japans Wagyu
Geprezen door Chefs en kenners, is Japans Wagyu befaamd om zijn uitzonderlijke kwaliteit en smaak. Het vlees van de 100% raszuivere Wagyu-runderen is uiterst mals door de intense marmering, veel meer nog dan de Amerikaanse en Australische varianten. Juist deze bijzondere dooradering van het vlees is de onderscheidende factor, die ervoor zorgt dat het vlees smelt op de tong. Het (meer) gezonde, enkelvoudig onverzadigd vet met een hoog percentage omega-3 en -6 vetzuren, verleent het summum van smaak aan het vlees.

Die opvallende hoeveelheid onverzadigde vetten van Japans Wagyu zijn het resultaat van de genetica en de manier van voeden en verzorgen. In Japan worden de runderen per traditie langer, intensiever en met meer aandacht verzorgd dan elders. Een uitgebalanceerd dieet van rijststro, maïs en mineralen, plus rust, regelmaat en reinheid vormen 28 maanden lang de ingrediënten voor gezonde en stressvrije runderen.

Langdurige lobby voor import
Nice to Meat is sinds 1998 leverancier van en specialist op het gebied van Wagyu. Een jarenlange lobby op Europees niveau om Japan te bewegen tot export van hun Wagyu had uiteindelijk resultaat. Nice to Meat verwacht maandelijks minimaal 24 runderen te kunnen afnemen, afkomstig uit de Japanse provincie Gunma. Alleen de meest luxe delen worden verkocht: entrecote, ribeye en ossenhaas. De prijs per set van drie zal variëren van 135 euro – 275 euro per kilo, afhankelijk van de klassificatie A3, A4 of A5 (aller-exclusiefst). Mikel Pouw: “We hebben er 15 jaar op moeten wachten. Nu is het eindelijk zover, we mogen nu Japans Wagyu rechtstreeks uit Japan importeren en verkopen. Voor vleesliefhebbers is het absoluut een ongeëvenaarde ervaring. Japans Wagyu is kostbaar, maar je eet het in zeer bescheiden porties. In toprestaurants en de Aziatische keuken mag het beslist niet ontbreken.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: