Jonge Honden: Talia Butt ontvouwt ambitieuze toekomstplannen in Brussel

Auteur: David Bakker
Internationaal 12 oktober 2022
Jonge Honden: Talia Butt ontvouwt ambitieuze toekomstplannen in Brussel

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Talia Butt van het Euro Capital Brussel Hotel. Een monoloog.

“Mijn carrière in de hotellerie begon al op zestienjarige leeftijd in 2008, toen mijn vader mij voorstelde aan de manager en het personeel van het EC Hotel in Brussel. Ik was jong en zocht naar vrijetijdsbesteding voor de zomervakantie. Een Frans taalkamp zou ik niet overleven door saaiheid en gebrek aan gezelligheid. Het werd daarom een intensieve hotelstage. Niet alleen mijn kennis over de Franse taal ging vooruit, ik ontdekte er mijn passie voor de hotellerie. Nu, veertien jaar later, ben ik er nog steeds. Mijn ouders zochten toentertijd naar zakelijke locaties buiten Amsterdam. Brussel werd in 1997 de hoofdstad van Europa, waardoor de stad nog aantrekkelijker werd. Hier volgde de koop van het neoklassieke handelsgebouw uit 1867, dat transformeerde naar Euro Capital Brussels Hotel.”

“Het gebouw telt 49 airconditioned gastenkamers, een ontbijtruimte en een meetingroom. We zitten nu middenin een verbouwing en schalen op naar 55 gerenoveerde hotelkamers waarvan 6 grenzend aan de tuin. Er komt een outsourced brasserie waar we ontbijt, lunch en diner kunnen verzorgen voor ongeveer 100 man. Verder komt er een outsourced bakery, een co-working space, meeting- en event ruimtes, een wellness en een binnentuin die ook verhuurd kan worden als private event space. Met de verbouwing zetten we fors in op de lokale markten. Brussel is weer booming. We nemen verantwoordelijkheid voor de voetafdruk die we achterlaten en hoe we die zo duurzaam mogelijk kunnen maken. Voor de daily operations volstaat vandaag mijn team van zes werknemers, twee studenten, twee stagiaires en een zelfstandige, maar samen met vier deskundigen - waaronder The Hospitality Studio uit Amsterdam voor conceptontwikkeling - sta ik aan de vooravond van een grootschalige metamorfose, met als doel het oorspronkelijke hotel van mijn ouders in vorm, structuur en karakter te verbeteren.”

Leiderschap

“Mijn leiderschap beweegt mee met de tijd, situatie en beoogde budgetten, met als doel de prestaties en KPI’s van mijn onderneming in stand te houden en te versterken voor de toekomst. Dit gaat altijdgepaard met stappen durven nemen in de richting van nieuwe trends en de ontwikkelde behoefte van het hotelwezen. Tijdens de allereerste achttien maanden aan het hoofd van de onderneming zag mijn boekhoudkantoor Accratio ruimte voor fusies en uitbreiding. Onder andere door de torenhogenettowinst van het jaar daarvoor. Mijn passie zit in het maken van een duurzaam merkidentiteit voor mijn hotel en het creëren van een ‘multidimensional guest experience design’ voor het ultieme gastvrijheidsgevoel waaraan gasten zich graag verbinden. Allereerst is het maken van een  'brand guide’ – die ik in de tijden van de verschillende lockdowns heb ontwikkeld - van essentieel belang. Hierin staat de essentie van mijn toekomstige hotelmerk uiteengezet in de vorm van een krachtige visie en praktische richtlijnen. Kortom, ik wil terugkijken op een carrière die mij gelukkig maakt.“

"Een hotelier moet beschikken over empatisch vermogen, een ‘helicopter view’, de kracht om anderen te kunnen laten stralen en oog voor detail hebben. Daarnaast vind ik dat een hotelier een ambassadeur moet zijn van het hotelmerk; zowel in visies en values als in de look and feel in lijn houden met de merkstandaard. Een hotelier is commercieel bertrokken, heeft affiniteit met marketing en sales, stuurt op costs en revenue, RevPar, ROI en KPI’s. Ik ga uit van ‘hospitality with a heart’ voor gasten en collega’s, Ik wil inspirerend zijn voor anderen en kwaliteit gedreven producten ontwikkelen.”

Toekomst

“Ik kijk met vertrouwen naar de hotelmarkt in Brussel. De stad staat op nummer vier als de meest aantrekkelijke doelmarkt in de Benelux. Brussel is en blijft aantrekkelijk om te bezoeken, en dat biedt kansen. Visit Brussels, het communicatie en promotiekantoor van stad Brussel, werkt onder andere aan de internationale aantrekkingskracht van de stad en het toerisme. Dat moeten we in de gaten houden. Brussel kent, in vergelijking met andere steden, een bijzonder lage netto-opbrengt per kamer. Dat moet omhoog. Nu er merken zoals The Standard en The Hoxton naar Brussel komen, komt er reuring in de markt, en dat is goed. Het 'corporate segment' krijgt competitie van lifestyle, boutique hotels die betekenis geven aan beleving, wat ook mijn drijfveer is achter de metamorfose van het huidige EC Hotel. Kansen liggen in de directe omgeving van het hotel. We zijn gelegen tegenover Gare du Midi en hier is ruimte voor nieuwe hotelconcepten. De markt ligt letterlijk aan mijn voeten met het drukste treinstation van België op een steenworp afstand. Het coronavirus heeft ons geleerd dat er kansen liggen bij de locals van Saint-Gilles, voor wie mijn hotel een aangename plek is om te zijn in de zomer vanwege de airco en in de winter vanwege de wellness. Saint-Gilles is een van de meest dichtbevolkte en multiculturele gemeentes is van België, met maar liefst 140 verschillende nationaliteiten.”

“De uitdaging ligt in het toerismebeleid dat een lange tijd is versnipperd over de verschillende Gewesten. Er zijn beloftes gemaakt en we merken verbeteringen op vlak van infrastructuur. De stad heeft een upgrade gekregen – mede door de aanleg van de metro – en dat maakt de stad aantrekkelijker. Nog een uitdaging is hoe de zakenreiziger zich in de komende jaren gaat manifesteren in zijn reisgedrag. Technologie maakt het mogelijk de wereld als werkplek te hebben. Ik ben benieuwd hoe het hybride werken - dat mede door corona is versterkt - zich de komende tijd gaat ontwikkelen en wat het effect daarvan gaat zijn voor het zakelijke segment van mijn hotel.”

Naam: Talia Butt

Leeftijd: 30

Hotel: Euro Capital Brussel Hotel

Plaats: Brussel

Functie: Managing Director

Aantal kamers: 49 (na verbouwing 55)

Aantal medewerkers: 6

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws