KHN stopt de procedure tegen brouwerijen

3 maart 2016 |
KHN stopt de procedure tegen brouwerijen<

In april 2012 is KHN een juridische procedure gestart tegen brouwerijen Heineken, AB InBev, Grolsch en Bavaria. Doel: door de Nederlandse rechter
laten vaststellen dat de brouwers onrechtmatig hebben gehandeld jegens hun horeca-afnemers door het kartel dat zij in de periode 1996-1999 hebben gevormd (volgens de Europese Commissie).

In de koelkast
Gezien de gesprekken tussen KHN en de brouwerijen de afgelopen jaren, is de procedure telkens ‘aangehouden’. Oftewel: de case is als het ware ‘in de koelkast’ gezet omdat KHN de gesprekken niet wilde belasten met een lopende procedure.

Juridische procedure wordt afgebroken
In de KHN-Ledenraadsvergadering van september 2015 is het bierdossier, en ook de procedure, besproken. De Ledenraad heeft besloten om met de juridische procedure te stoppen. Waarom? Om deze procedure voort te zetten en af te maken zijn aanzienlijke kosten gemoeid terwijl nadien horecaondernemers alsnog een eigen procedure moeten starten om hun individuele schade te verhalen. Kortom: voortzetten betekent aanzienlijke kosten terwijl de procedure eigenlijk de ondernemers slechts een klein beetje verder helpt. Daarbij komt dat de onderlinge verstandhoudingen tussen KHN en de brouwers de afgelopen tijd verbeterd zijn. Er zijn eerste stappen gezet naar meer transparantie in biercontracten. Er is meer duidelijkheid over de overname van bruiklenen, er zijn vier checklists die ondernemers kunnen raadplegen voordat ze een contract aangaan met een brouwerij. En er is een begrippenlijst biercontracten opgesteld, zodat iedereen over hetzelfde praat. Het ledenraadsbesluit betekent dat we via de advocaten met de brouwerijen afspreken dat de procedure per 1 mei 2016 wordt beëindigd.

Nog iets te vorderen? Doe dit voor 1 mei 2016!
Wat betekent dit voor u? Als u meent nog een vordering op de brouwers te hebben vanwege het kartel 1996-1999, in de zin dat het kartel schade aan uw onderneming heeft aangericht, en u wilt nog trachten die vordering te gelde te maken, dan dient u voor 1 mei 2016 juridische actie te ondernemen. Het risico dat zo’n vordering verjaard zal zijn, is namelijk vanaf 1 mei 2016 aanzienlijk groter.

Stoppen procedure betekent niet dat KHN geen aandacht meer heeft voor biercontracten
Dat KHN stopt met de procedure betekent niet dat we stoppen met het bierdossier. Zo zal KHN de leden blijven informeren en voorlichten over allerlei belangrijke kwesties die te maken hebben met contracten met brouwerijen.

Bron: KHN.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanwege he...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: