Koffiekennis: alles over koffievarianten

7 juli 2020 | Thijs Jacobs

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is specialty coffee nu eigenlijk, wat zijn de bereidingstrends en wat zijn de bekendste koffies?

Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld twee drankjes, met een sterke voorkeur voor cappuccino, espresso of zwarte koffie. Echter weet bijna de helft van deze coffeelovers niet wat specialty coffee is.

Cappuccino, espresso en koffie nog steeds populair

Cappuccino is veruit het populairst (57 procent) en wordt vooral door vrouwen besteld. Mannen verkiezen de espresso boven een cappuccino, terwijl vrouwen dan toch liever een latte bestellen. Slechts 18 procent drinkt wel eens filterkoffie V60 (11 procent), Aeropress (5 procent) of Chemex (3 procent) in een koffiebar. Opvallend is, dat de traditionele top drie in de Randstad lijkt te verdwijnen. Zo wordt in Noord-Holland eerder een V60 of Flat White besteld dan een normaal bakje zwarte koffie. Decaf koffie wordt overigens vrijwel niet besteld in een koffiebar (1 procent).

Koffie met verschillende siropen

Meer dan de helft (57 procent) van de koffiedrinkers zegt te weten wat specialty coffee is. Echter blijkt uit een vervolgvraag dat 26 procent van de mensen die zeggen te weten wat specialty coffee is, het eigenlijk niet weten. Zo’n 13 procent hiervan denkt namelijk dat het koffie met verschillende siropen is, in plaats van koffie die voldoet aan criteria en richtlijnen bepaald door het SCA (The Specialty Coffee Association, red.).

In ongeveer de helft van de koffiebars vind je overigens een machine van het Italiaanse merk La Marzocco. Alcohol vinden we helemaal niet belangrijk in een koffiebar (1 procent), ook vegan opties (10 procent) lijken niet belangrijk.

Koffiebereidingstrends

Cold brew

Cold brew is een methode waarbij gemalen koffiebonen tot 24 uur doordrenkt worden met koud water of water op kamertemperatuur. Het zorgt voor een grotere oxidatie. De smaak van Coldbrew is zoeter dan normale ijskofie en wordt in steeds meer restaurants en koffiebars verkocht. IJskoffie is meer zuur en bitter. IJskoffie is, in tegenstelling tot cold brew, warm gezet en daarna afgekoeld. Cold brew is nooit warm geweest en wordt dus koud gebrouwen.

Mocktails en koffiecocktails

Je ziet het steeds vaker: een mocktail (alcoholvrij) of cocktail (alcoholisch) die bereid is met hoge kwaliteit koffie. Het kan worden gecombineerd met verschillende ingrediënten. Denk bijvoorbeeld aan de populaire koffiecocktails zoals café mojito of espresso martini.

De Modbar

Wanneer je ernaar kijkt zou je niet zeggen dat het hier om een koffiemachine gaat. In eerste instantie ga je er bij de Modbar vanuit dat het om een bierinstallatie gaat met tappunten. Toch is het echt koffie en geen bier dat uit de machine komt op het moment dat je er een kopje onder zet. Het is op dit moment één van de meest geavanceerde koffiesystemen ter wereld en zeer mooi om te zien, vooral vanwege de chromen taps.

De bekendste koffies

Dit zijn de bekendste koffies wereldwijd. Iedere koffiedrinker zou deze varianten eigenlijk moeten kennen, zodat hij of zij altijd precies weet wat er na de bestelling geserveerd wordt. Als horecaondernemer is het natuurlijk ook goed om deze kennis paraat te hebben; zeker wanneer je gasten vragen om een ‘americano’ of ‘cortado’.                

Espresso

De standaard espresso spreekt voor zich, de kracht schuilt in de eenvoud en de krachtige smaak.

Dubbele espresso

Dit is een gewone espresso, behalve dat het twee shots espresso in één kopje zijn.

Espresso macchiato

De espresso macchiato gaat een stapje verder. Er wordt macchiato (Italiaans voor ‘wolkje’ schuim) aan de espresso toegevoegd. Sterke koffie met een beetje melkschuim dus…

Cappuccino

In Italië wordt cappuccino alleen bij het ontbijt gedronken, maar wij doen het stiekem de hele dag door. Cappuccino bestaat uit een heerlijke shot espresso, vergezeld door één deel melk en één deel melkschuim.

Droge cappuccino

De droge cappuccino is een tikje anders dan de gewone, want deze heeft wat meer schuim dan melk. Wil je dus een wat minder melkachtige koffie, maar wel met een zacht laagje schuim? Dan ben je toe aan een droge cappuccino!

Cafe latte

Cafe latte is koffie met veel melk. De naam geeft eigenlijk al prijs wat je kunt verwachten. Latte betekent namelijk melk in het Italiaans, en het is dus vergelijkbaar met de Nederlandse koffie verkeerd. Wel wordt er over het algemeen een klein laagje schuim bijgeschonken.

Gibraltar (cortado)

Met de Gibraltar, of beter bekend de cortado, verlaten we Italië en doen we Spanje aan. Deze koffiesoort heeft veel weg van de espresso macchiato maar bestaat uit een shot espresso met een klein beetje hete melk en nog minder schuim. 

Americano

Velen denken dat een americano hetzelfde is als een gewone kop koffie, maar dat is onjuist. Je neemt namelijk 25 milliliter heet water en zet het kopje mét water onder het koffiezetapparaat. Je laat hier twee dampende shots espresso op brouwen en het resultaat is een volle americano. Deze is net wat zachter en minder sterk dan een espresso. Door eerst water in het kopje te doen behoud je het heerlijke crema laagje.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. ...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: