Louvre Hotels Group opent eerste SmartHotel

17 september 2018 | Thijs Jacobs

Over enkele weken zal een van de grootste hotelketens ter wereld een nieuw hotelconcept lanceren waarbij de nieuwste technologieën subtiel geïntegreerd worden in een compleet herziene gastbeleving. Het nieuwe hotel staat in het centrum van Shanghai.

Volgens Louvre Hotels Group (LHG) dienen hotels van de toekomst verbinding te creëren, ecologisch en veilig te zijn en bovendien het welzijn van gasten te bevorderen door middel van interactie en beleving. Een SmartHotel is een plek waar nieuwe technologieën worden toegepast die de gastbeleving optimaliseren en interactie met andere gasten stimuleren. Het Jing An Shanghai Campanile hotel is het eerste SmartHotel van LHG waarin dit nieuwe concept wordt toegepast.

Technologie in het hotel

Zowel de tuin, lounge, terras als het restaurant bevatten, vrijwel onzichtbaar, allerlei technologieën die inspelen op de behoeften van gasten. Zo ervaren gasten bij aankomst een geautomatiseerde check-in, de hotelkamersleutel op hun mobiele telefoon en een robot die ervoor zorgt dat contact met hotelpersoneel op elk moment van de dag mogelijk is. In het restaurant bestaat de technologie uit een QR-code waarmee gasten kunnen bestellen en de rekening kunnen betalen of splitsen. Gasten kunnen zelfs hun koffie personaliseren dankzij een ‘schuimprinter’ die een cappuccino voorziet van elke gewenste afbeelding.

Om creativiteit en interactie tussen gasten te stimuleren, is het hotel ontworpen rondom een open aula in de lobby met een gigantisch interactief scherm. In deze ruimte kunnen gasten samen werken, maar bijvoorbeeld ook een film kijken of videogame spelen. De lift werkt op gezichtsherkenning zodat de toegang tot elke verdieping veilig is. In de hotelkamers doet een robot dienst als persoonlijke assistent die voorziet in de behoeften van de gast, zoals bijvoorbeeld het afstemmen van de helderheid van beeld- en audioapparaten en het aanpassen van de kwaliteit van de lucht door middel van zuiverende technologie.

Technologie voor personeel

Het SmartHotel biedt voor het eigen personeel ook een aantal interessante opties. Zowel de receptie, het management als het onderhoudsteam werken met dezelfde applicatie om hun werk op elkaar af te stemmen. Een lamp die vervangen moet worden, een kamer die is schoongemaakt of een diner dat is bereid, alles is zichtbaar in één applicatie waardoor communicatie en afstemming soepeler verloopt.

‘SMART’ label

Louvre Hotels Group heeft er altijd naar gestreefd om innovaties beschikbaar te maken voor iedere hotelgast. Alle merken, van budget tot upscale, kunnen een SmartHotel worden en slimme technologieën toepassen. Na de testperiode in Jing An Campanile wil de groep graag een keten van SmartHotels over de hele wereld opzetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
“Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Faillissement
Art Hotel Spaander Volendam failliet

Het Art Hotel Spaander in Volendam is failliet. Het bijna 140 jaar oude hotel hoorde vrijdag het faillissement uitgesproken worden door rechtbank Noord-Holland. Het hotel was in trek bij Aziatische toeristen, die vanwege de coronacrisis ons land niet meer bezoeken. Of er een doorstart mogelijk i...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ziet af van extra overheidssteun

Booking.com gaat geen gebruik maken van het tweede steunpakket van de Nederlandse overheid, zo meldt het bedrijf. Via de NOW-regeling krijgt het bedrijf nu wel staatssteun, maar dat schoot velen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf maakte immers jarenlang recordwinsten en wendde die aan om de aande...

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: