Louvre Hotels Group opent eerste SmartHotel

17 september 2018 | Thijs Jacobs

Over enkele weken zal een van de grootste hotelketens ter wereld een nieuw hotelconcept lanceren waarbij de nieuwste technologieën subtiel geïntegreerd worden in een compleet herziene gastbeleving. Het nieuwe hotel staat in het centrum van Shanghai.

Volgens Louvre Hotels Group (LHG) dienen hotels van de toekomst verbinding te creëren, ecologisch en veilig te zijn en bovendien het welzijn van gasten te bevorderen door middel van interactie en beleving. Een SmartHotel is een plek waar nieuwe technologieën worden toegepast die de gastbeleving optimaliseren en interactie met andere gasten stimuleren. Het Jing An Shanghai Campanile hotel is het eerste SmartHotel van LHG waarin dit nieuwe concept wordt toegepast.

Technologie in het hotel

Zowel de tuin, lounge, terras als het restaurant bevatten, vrijwel onzichtbaar, allerlei technologieën die inspelen op de behoeften van gasten. Zo ervaren gasten bij aankomst een geautomatiseerde check-in, de hotelkamersleutel op hun mobiele telefoon en een robot die ervoor zorgt dat contact met hotelpersoneel op elk moment van de dag mogelijk is. In het restaurant bestaat de technologie uit een QR-code waarmee gasten kunnen bestellen en de rekening kunnen betalen of splitsen. Gasten kunnen zelfs hun koffie personaliseren dankzij een ‘schuimprinter’ die een cappuccino voorziet van elke gewenste afbeelding.

Om creativiteit en interactie tussen gasten te stimuleren, is het hotel ontworpen rondom een open aula in de lobby met een gigantisch interactief scherm. In deze ruimte kunnen gasten samen werken, maar bijvoorbeeld ook een film kijken of videogame spelen. De lift werkt op gezichtsherkenning zodat de toegang tot elke verdieping veilig is. In de hotelkamers doet een robot dienst als persoonlijke assistent die voorziet in de behoeften van de gast, zoals bijvoorbeeld het afstemmen van de helderheid van beeld- en audioapparaten en het aanpassen van de kwaliteit van de lucht door middel van zuiverende technologie.

Technologie voor personeel

Het SmartHotel biedt voor het eigen personeel ook een aantal interessante opties. Zowel de receptie, het management als het onderhoudsteam werken met dezelfde applicatie om hun werk op elkaar af te stemmen. Een lamp die vervangen moet worden, een kamer die is schoongemaakt of een diner dat is bereid, alles is zichtbaar in één applicatie waardoor communicatie en afstemming soepeler verloopt.

‘SMART’ label

Louvre Hotels Group heeft er altijd naar gestreefd om innovaties beschikbaar te maken voor iedere hotelgast. Alle merken, van budget tot upscale, kunnen een SmartHotel worden en slimme technologieën toepassen. Na de testperiode in Jing An Campanile wil de groep graag een keten van SmartHotels over de hele wereld opzetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: