Louvre Hotels Group opent eerste SmartHotel

17 september 2018 | Thijs Jacobs

Over enkele weken zal een van de grootste hotelketens ter wereld een nieuw hotelconcept lanceren waarbij de nieuwste technologieën subtiel geïntegreerd worden in een compleet herziene gastbeleving. Het nieuwe hotel staat in het centrum van Shanghai.

Volgens Louvre Hotels Group (LHG) dienen hotels van de toekomst verbinding te creëren, ecologisch en veilig te zijn en bovendien het welzijn van gasten te bevorderen door middel van interactie en beleving. Een SmartHotel is een plek waar nieuwe technologieën worden toegepast die de gastbeleving optimaliseren en interactie met andere gasten stimuleren. Het Jing An Shanghai Campanile hotel is het eerste SmartHotel van LHG waarin dit nieuwe concept wordt toegepast.

Technologie in het hotel

Zowel de tuin, lounge, terras als het restaurant bevatten, vrijwel onzichtbaar, allerlei technologieën die inspelen op de behoeften van gasten. Zo ervaren gasten bij aankomst een geautomatiseerde check-in, de hotelkamersleutel op hun mobiele telefoon en een robot die ervoor zorgt dat contact met hotelpersoneel op elk moment van de dag mogelijk is. In het restaurant bestaat de technologie uit een QR-code waarmee gasten kunnen bestellen en de rekening kunnen betalen of splitsen. Gasten kunnen zelfs hun koffie personaliseren dankzij een ‘schuimprinter’ die een cappuccino voorziet van elke gewenste afbeelding.

Om creativiteit en interactie tussen gasten te stimuleren, is het hotel ontworpen rondom een open aula in de lobby met een gigantisch interactief scherm. In deze ruimte kunnen gasten samen werken, maar bijvoorbeeld ook een film kijken of videogame spelen. De lift werkt op gezichtsherkenning zodat de toegang tot elke verdieping veilig is. In de hotelkamers doet een robot dienst als persoonlijke assistent die voorziet in de behoeften van de gast, zoals bijvoorbeeld het afstemmen van de helderheid van beeld- en audioapparaten en het aanpassen van de kwaliteit van de lucht door middel van zuiverende technologie.

Technologie voor personeel

Het SmartHotel biedt voor het eigen personeel ook een aantal interessante opties. Zowel de receptie, het management als het onderhoudsteam werken met dezelfde applicatie om hun werk op elkaar af te stemmen. Een lamp die vervangen moet worden, een kamer die is schoongemaakt of een diner dat is bereid, alles is zichtbaar in één applicatie waardoor communicatie en afstemming soepeler verloopt.

‘SMART’ label

Louvre Hotels Group heeft er altijd naar gestreefd om innovaties beschikbaar te maken voor iedere hotelgast. Alle merken, van budget tot upscale, kunnen een SmartHotel worden en slimme technologieën toepassen. Na de testperiode in Jing An Campanile wil de groep graag een keten van SmartHotels over de hele wereld opzetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: