Louvre Hotels Group opent eerste SmartHotel

17 september 2018 | Thijs Jacobs

Over enkele weken zal een van de grootste hotelketens ter wereld een nieuw hotelconcept lanceren waarbij de nieuwste technologieën subtiel geïntegreerd worden in een compleet herziene gastbeleving. Het nieuwe hotel staat in het centrum van Shanghai.

Volgens Louvre Hotels Group (LHG) dienen hotels van de toekomst verbinding te creëren, ecologisch en veilig te zijn en bovendien het welzijn van gasten te bevorderen door middel van interactie en beleving. Een SmartHotel is een plek waar nieuwe technologieën worden toegepast die de gastbeleving optimaliseren en interactie met andere gasten stimuleren. Het Jing An Shanghai Campanile hotel is het eerste SmartHotel van LHG waarin dit nieuwe concept wordt toegepast.

Technologie in het hotel

Zowel de tuin, lounge, terras als het restaurant bevatten, vrijwel onzichtbaar, allerlei technologieën die inspelen op de behoeften van gasten. Zo ervaren gasten bij aankomst een geautomatiseerde check-in, de hotelkamersleutel op hun mobiele telefoon en een robot die ervoor zorgt dat contact met hotelpersoneel op elk moment van de dag mogelijk is. In het restaurant bestaat de technologie uit een QR-code waarmee gasten kunnen bestellen en de rekening kunnen betalen of splitsen. Gasten kunnen zelfs hun koffie personaliseren dankzij een ‘schuimprinter’ die een cappuccino voorziet van elke gewenste afbeelding.

Om creativiteit en interactie tussen gasten te stimuleren, is het hotel ontworpen rondom een open aula in de lobby met een gigantisch interactief scherm. In deze ruimte kunnen gasten samen werken, maar bijvoorbeeld ook een film kijken of videogame spelen. De lift werkt op gezichtsherkenning zodat de toegang tot elke verdieping veilig is. In de hotelkamers doet een robot dienst als persoonlijke assistent die voorziet in de behoeften van de gast, zoals bijvoorbeeld het afstemmen van de helderheid van beeld- en audioapparaten en het aanpassen van de kwaliteit van de lucht door middel van zuiverende technologie.

Technologie voor personeel

Het SmartHotel biedt voor het eigen personeel ook een aantal interessante opties. Zowel de receptie, het management als het onderhoudsteam werken met dezelfde applicatie om hun werk op elkaar af te stemmen. Een lamp die vervangen moet worden, een kamer die is schoongemaakt of een diner dat is bereid, alles is zichtbaar in één applicatie waardoor communicatie en afstemming soepeler verloopt.

‘SMART’ label

Louvre Hotels Group heeft er altijd naar gestreefd om innovaties beschikbaar te maken voor iedere hotelgast. Alle merken, van budget tot upscale, kunnen een SmartHotel worden en slimme technologieën toepassen. Na de testperiode in Jing An Campanile wil de groep graag een keten van SmartHotels over de hele wereld opzetten.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: