Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie

9 oktober 2012
Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie

Uit de nieuwste sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends, blijkt dat hoteliers dit jaar meer concurrentie en prijsdruk ondervinden.

*Concurrentie op prijs*
In de loop van het tweede kwartaal 2012 hebben vele bedrijven een toenemende druk ervaren op kamerprijzen, bezettingsgraden en boekingsniveaus. Daarom is de verwachting dat de omzetstijging van circa 3 procent in het eerste halfjaar zal afvlakken in de tweede helft van het jaar en de omzet voor 2012 met een half procent zal krimpen. Door internettransparantie neemt de prijsconcurrentie steeds verder toe en vervaagt de scheidingslijn tussen de verschillende sterrenhotels onderling en bed & breakfast-aanbieders. Er bestaat zorg om de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen (vooral in de steden). Een forse toename van hotelkamers kan leiden tot een verdere druk op de bezettingsgraden en kamerprijzen. Derhalve komt het nog meer aan op professionaliteit en onderscheidend vermogen, maar dan nog zal de laagconjunctuur en mogelijke verzadiging te voelen zijn. Voor 2013 wordt een omzetstijging van 3% verwacht.

*Trends*
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• Toenemende populariteit budget hotels;
• Inzetten van kortingsacties;
• Toetreding van buitenlandse ketens;
• Er komen meer en grotere hotels;
• Inspelen op authenticiteit en beleving: ‘het creatieve aanbod’ wint het van de massa;
• Door prijsdruk vervaagt onderscheid sterrenhotels;
• Hoogwaardige voorzieningen steeds belangrijker;
• ‘Reward systems / loyalty cards’ werken bij zakengasten.

*Kansen en bedreigingen*
• 'Value for money’ is de grootste groeimarkt voor het zakelijke middensegment;
• Wellnessvoorzieningen kunnen bijdragen aan een hogere bezettingsgraad;
• Toenemende groep ouderen die willen blijven reizen, biedt kansen voor hoteliers;
• Ouderen hebben vaak meer te besteden en komen vaker terug. Bovendien zijn deze gasten flexibeler qua periode dat ze op vakantie kunnen. Hoteliers kunnen extra omzet genereren door het aanbieden van extra services die aansluiten op de wensen van deze doelgroep;
• Inspelen op specifieke ontbijtwensen;
• Gastenbinding levert meer rendement op door directe boekingen;
• Verbetering van de internetstrategie;
• Arrangementen, speciale acties en samenwerking werken onderscheidend;
• Kleinschalig particulier aanbod (Bed & Breakfast, kamerverhuur, huisruil) stijgt;
• Aansluiting bij een keten is niet altijd rendabeler dan zelfstandig blijven, redenen om dit toch te doen zijn vaak yield- en distributie-overwegingen.

*Conferentiemarkt blijft moeizaam*
Het aantal meerdaagse cursussen en conferenties buiten de grote steden is fors afgenomen. Hotels proberen de niet verkochte nachten in te vullen met toeristische bezoekers, waarvan meer aanbod is. Dit leidt tot een lagere prijsstelling. De marges van deze bedrijven komen verder onder druk te staan, aangezien er op de toeristische bezoeker een lagere marge gemaakt wordt dan op de zakelijke bezoeker.

~Frank Lindner~

Overig nieuws