Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie

9 oktober 2012 |
Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie<

Uit de nieuwste sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends, blijkt dat hoteliers dit jaar meer concurrentie en prijsdruk ondervinden.

Concurrentie op prijs
In de loop van het tweede kwartaal 2012 hebben vele bedrijven een toenemende druk ervaren op kamerprijzen, bezettingsgraden en boekingsniveaus. Daarom is de verwachting dat de omzetstijging van circa 3 procent in het eerste halfjaar zal afvlakken in de tweede helft van het jaar en de omzet voor 2012 met een half procent zal krimpen. Door internettransparantie neemt de prijsconcurrentie steeds verder toe en vervaagt de scheidingslijn tussen de verschillende sterrenhotels onderling en bed & breakfast-aanbieders. Er bestaat zorg om de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen (vooral in de steden). Een forse toename van hotelkamers kan leiden tot een verdere druk op de bezettingsgraden en kamerprijzen. Derhalve komt het nog meer aan op professionaliteit en onderscheidend vermogen, maar dan nog zal de laagconjunctuur en mogelijke verzadiging te voelen zijn. Voor 2013 wordt een omzetstijging van 3% verwacht.

Trends
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• Toenemende populariteit budget hotels;
• Inzetten van kortingsacties;
• Toetreding van buitenlandse ketens;
• Er komen meer en grotere hotels;
• Inspelen op authenticiteit en beleving: ‘het creatieve aanbod’ wint het van de massa;
• Door prijsdruk vervaagt onderscheid sterrenhotels;
• Hoogwaardige voorzieningen steeds belangrijker;
• ‘Reward systems / loyalty cards’ werken bij zakengasten.

Kansen en bedreigingen
• 'Value for money’ is de grootste groeimarkt voor het zakelijke middensegment;
• Wellnessvoorzieningen kunnen bijdragen aan een hogere bezettingsgraad;
• Toenemende groep ouderen die willen blijven reizen, biedt kansen voor hoteliers;
• Ouderen hebben vaak meer te besteden en komen vaker terug. Bovendien zijn deze gasten flexibeler qua periode dat ze op vakantie kunnen. Hoteliers kunnen extra omzet genereren door het aanbieden van extra services die aansluiten op de wensen van deze doelgroep;
• Inspelen op specifieke ontbijtwensen;
• Gastenbinding levert meer rendement op door directe boekingen;
• Verbetering van de internetstrategie;
• Arrangementen, speciale acties en samenwerking werken onderscheidend;
• Kleinschalig particulier aanbod (Bed & Breakfast, kamerverhuur, huisruil) stijgt;
• Aansluiting bij een keten is niet altijd rendabeler dan zelfstandig blijven, redenen om dit toch te doen zijn vaak yield- en distributie-overwegingen.

Conferentiemarkt blijft moeizaam
Het aantal meerdaagse cursussen en conferenties buiten de grote steden is fors afgenomen. Hotels proberen de niet verkochte nachten in te vullen met toeristische bezoekers, waarvan meer aanbod is. Dit leidt tot een lagere prijsstelling. De marges van deze bedrijven komen verder onder druk te staan, aangezien er op de toeristische bezoeker een lagere marge gemaakt wordt dan op de zakelijke bezoeker.

Frank Lindner

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Awards Duurzaamheid
''Moswand staat symbool voor groene bedrijfsvoering''

Tijdens het jaarlijkse Green Key Event van Stichting KMVK, op donderdag 14 februari, kreeg het pas geopende U Parkhotel in Enschede het gouden Green Key certificaat uitgereikt door WNF-ambassadeur Harm Edens. Met het behalen van het Green Key certificaat laat het U Parkhotel zien dat duurzaam en maa...

Hotel Opening
Primeur voor Amsterdam: Ascott wordt franchisegever

The Ascott Limited, een van de grootste eigenaar-exploitanten van verblijfsaccommodaties ter wereld, opent in maart 2019 haar eerste Apart'Hotel in Nederland. Amsterdam heeft daarmee nog een tweede primeur voor de groep: voor het eerst zal Ascott een franchisecontract afsluiten in Europa. Het Ne...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: