Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie

9 oktober 2012 |
Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie<

Uit de nieuwste sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends, blijkt dat hoteliers dit jaar meer concurrentie en prijsdruk ondervinden.

Concurrentie op prijs
In de loop van het tweede kwartaal 2012 hebben vele bedrijven een toenemende druk ervaren op kamerprijzen, bezettingsgraden en boekingsniveaus. Daarom is de verwachting dat de omzetstijging van circa 3 procent in het eerste halfjaar zal afvlakken in de tweede helft van het jaar en de omzet voor 2012 met een half procent zal krimpen. Door internettransparantie neemt de prijsconcurrentie steeds verder toe en vervaagt de scheidingslijn tussen de verschillende sterrenhotels onderling en bed & breakfast-aanbieders. Er bestaat zorg om de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen (vooral in de steden). Een forse toename van hotelkamers kan leiden tot een verdere druk op de bezettingsgraden en kamerprijzen. Derhalve komt het nog meer aan op professionaliteit en onderscheidend vermogen, maar dan nog zal de laagconjunctuur en mogelijke verzadiging te voelen zijn. Voor 2013 wordt een omzetstijging van 3% verwacht.

Trends
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• Toenemende populariteit budget hotels;
• Inzetten van kortingsacties;
• Toetreding van buitenlandse ketens;
• Er komen meer en grotere hotels;
• Inspelen op authenticiteit en beleving: ‘het creatieve aanbod’ wint het van de massa;
• Door prijsdruk vervaagt onderscheid sterrenhotels;
• Hoogwaardige voorzieningen steeds belangrijker;
• ‘Reward systems / loyalty cards’ werken bij zakengasten.

Kansen en bedreigingen
• 'Value for money’ is de grootste groeimarkt voor het zakelijke middensegment;
• Wellnessvoorzieningen kunnen bijdragen aan een hogere bezettingsgraad;
• Toenemende groep ouderen die willen blijven reizen, biedt kansen voor hoteliers;
• Ouderen hebben vaak meer te besteden en komen vaker terug. Bovendien zijn deze gasten flexibeler qua periode dat ze op vakantie kunnen. Hoteliers kunnen extra omzet genereren door het aanbieden van extra services die aansluiten op de wensen van deze doelgroep;
• Inspelen op specifieke ontbijtwensen;
• Gastenbinding levert meer rendement op door directe boekingen;
• Verbetering van de internetstrategie;
• Arrangementen, speciale acties en samenwerking werken onderscheidend;
• Kleinschalig particulier aanbod (Bed & Breakfast, kamerverhuur, huisruil) stijgt;
• Aansluiting bij een keten is niet altijd rendabeler dan zelfstandig blijven, redenen om dit toch te doen zijn vaak yield- en distributie-overwegingen.

Conferentiemarkt blijft moeizaam
Het aantal meerdaagse cursussen en conferenties buiten de grote steden is fors afgenomen. Hotels proberen de niet verkochte nachten in te vullen met toeristische bezoekers, waarvan meer aanbod is. Dit leidt tot een lagere prijsstelling. De marges van deze bedrijven komen verder onder druk te staan, aangezien er op de toeristische bezoeker een lagere marge gemaakt wordt dan op de zakelijke bezoeker.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: