Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie

9 oktober 2012 |
Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie<

Uit de nieuwste sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends, blijkt dat hoteliers dit jaar meer concurrentie en prijsdruk ondervinden.

Concurrentie op prijs
In de loop van het tweede kwartaal 2012 hebben vele bedrijven een toenemende druk ervaren op kamerprijzen, bezettingsgraden en boekingsniveaus. Daarom is de verwachting dat de omzetstijging van circa 3 procent in het eerste halfjaar zal afvlakken in de tweede helft van het jaar en de omzet voor 2012 met een half procent zal krimpen. Door internettransparantie neemt de prijsconcurrentie steeds verder toe en vervaagt de scheidingslijn tussen de verschillende sterrenhotels onderling en bed & breakfast-aanbieders. Er bestaat zorg om de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen (vooral in de steden). Een forse toename van hotelkamers kan leiden tot een verdere druk op de bezettingsgraden en kamerprijzen. Derhalve komt het nog meer aan op professionaliteit en onderscheidend vermogen, maar dan nog zal de laagconjunctuur en mogelijke verzadiging te voelen zijn. Voor 2013 wordt een omzetstijging van 3% verwacht.

Trends
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• Toenemende populariteit budget hotels;
• Inzetten van kortingsacties;
• Toetreding van buitenlandse ketens;
• Er komen meer en grotere hotels;
• Inspelen op authenticiteit en beleving: ‘het creatieve aanbod’ wint het van de massa;
• Door prijsdruk vervaagt onderscheid sterrenhotels;
• Hoogwaardige voorzieningen steeds belangrijker;
• ‘Reward systems / loyalty cards’ werken bij zakengasten.

Kansen en bedreigingen
• 'Value for money’ is de grootste groeimarkt voor het zakelijke middensegment;
• Wellnessvoorzieningen kunnen bijdragen aan een hogere bezettingsgraad;
• Toenemende groep ouderen die willen blijven reizen, biedt kansen voor hoteliers;
• Ouderen hebben vaak meer te besteden en komen vaker terug. Bovendien zijn deze gasten flexibeler qua periode dat ze op vakantie kunnen. Hoteliers kunnen extra omzet genereren door het aanbieden van extra services die aansluiten op de wensen van deze doelgroep;
• Inspelen op specifieke ontbijtwensen;
• Gastenbinding levert meer rendement op door directe boekingen;
• Verbetering van de internetstrategie;
• Arrangementen, speciale acties en samenwerking werken onderscheidend;
• Kleinschalig particulier aanbod (Bed & Breakfast, kamerverhuur, huisruil) stijgt;
• Aansluiting bij een keten is niet altijd rendabeler dan zelfstandig blijven, redenen om dit toch te doen zijn vaak yield- en distributie-overwegingen.

Conferentiemarkt blijft moeizaam
Het aantal meerdaagse cursussen en conferenties buiten de grote steden is fors afgenomen. Hotels proberen de niet verkochte nachten in te vullen met toeristische bezoekers, waarvan meer aanbod is. Dit leidt tot een lagere prijsstelling. De marges van deze bedrijven komen verder onder druk te staan, aangezien er op de toeristische bezoeker een lagere marge gemaakt wordt dan op de zakelijke bezoeker.

Frank Lindner

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Gunay en Atilay Uslu: "We hebben nu al bijna 10.000 bedden"

Wie denkt dat dit interview met Atilay en Gunay Uslu (à la Quote 500) gaat over het reeds vergaarde vermogen van de oprichter of over het succes van Corendon op het gebied van touroperating of airlines, komt bedrogen uit. Nee, de hoteltak van Corendon is inmiddels zo groot geworden, dat dit o...

Interview Longread
Alle interviews van 2018 op een rijtje

2018 was een druk en succesvol hoteljaar. Voor jou als hotelier (althans, dat hopen wij), maar ook voor ons. Wat een prachtige ontmoetingen met geweldige hoteliers hebben we in 2018 mogen meemaken; het mooie van ons vak is dat wij jou er deelgenoot van hebben kunnen maken door die verhalen op te sch...

Economie Achtergronden
Verhoging btw-tarief: doorberekenen of niet?

De btw-verhoging van het lage tarief (van 6 naar 9 procent) komt akelig dichtbij. Op 1 januari 2019 moet de horeca daarom bij vrijwel de gehele inkoop, met uitzondering van alcoholhoudende dranken, rekening houden met een prijsverhoging. Goed om te weten: bier tot 0,5% en wijn tot 1,2% vallen onder ...

Achtergronden
Download nu de HorecaMarketingKalender 2019

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je hotel deden? Dat kwa...

Achtergronden
Download nu de Hospitality Management Kerstspecial

Heerlijk, het is bijna Kerst. Voor wie zich even terug wil trekken, en daarbij een goed stuk wil lezen, biedt de Kerstspecial van Hospitality Management uitkomst. In deze speciale uitgave plaatsten we maar liefst vijf diepte-interviews, met onder andere Atilay en Gunay Uslu van Corendon, Maik Willem...

Hotel Achtergronden
City Resort Helmond opnieuw host van Open Dutch Taekwondo

City Resort Hotel Helmond heeft een goed jaar achter de rug. In 2018 mocht het weer vele tevreden (hotel)gasten verwelkomen die zich enorm goed thuis voelden. Dat kan ook haast niet anders want City Resort Helmond biedt diverse faciliteiten zoals Wellnessresort Helmond en Restaurant Op Suyt. Daarnaa...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: