Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie

9 oktober 2012 |
Meer concurrentie en prijsdruk hotellerie<

Uit de nieuwste sectorprognose Horeca en Recreatie, onderdeel van Rabobank Cijfers & Trends, blijkt dat hoteliers dit jaar meer concurrentie en prijsdruk ondervinden.

Concurrentie op prijs
In de loop van het tweede kwartaal 2012 hebben vele bedrijven een toenemende druk ervaren op kamerprijzen, bezettingsgraden en boekingsniveaus. Daarom is de verwachting dat de omzetstijging van circa 3 procent in het eerste halfjaar zal afvlakken in de tweede helft van het jaar en de omzet voor 2012 met een half procent zal krimpen. Door internettransparantie neemt de prijsconcurrentie steeds verder toe en vervaagt de scheidingslijn tussen de verschillende sterrenhotels onderling en bed & breakfast-aanbieders. Er bestaat zorg om de vele nieuwbouw- en uitbreidingsplannen (vooral in de steden). Een forse toename van hotelkamers kan leiden tot een verdere druk op de bezettingsgraden en kamerprijzen. Derhalve komt het nog meer aan op professionaliteit en onderscheidend vermogen, maar dan nog zal de laagconjunctuur en mogelijke verzadiging te voelen zijn. Voor 2013 wordt een omzetstijging van 3% verwacht.

Trends
De Rabobank ziet de volgende ontwikkelingen:
• Toenemende populariteit budget hotels;
• Inzetten van kortingsacties;
• Toetreding van buitenlandse ketens;
• Er komen meer en grotere hotels;
• Inspelen op authenticiteit en beleving: ‘het creatieve aanbod’ wint het van de massa;
• Door prijsdruk vervaagt onderscheid sterrenhotels;
• Hoogwaardige voorzieningen steeds belangrijker;
• ‘Reward systems / loyalty cards’ werken bij zakengasten.

Kansen en bedreigingen
• 'Value for money’ is de grootste groeimarkt voor het zakelijke middensegment;
• Wellnessvoorzieningen kunnen bijdragen aan een hogere bezettingsgraad;
• Toenemende groep ouderen die willen blijven reizen, biedt kansen voor hoteliers;
• Ouderen hebben vaak meer te besteden en komen vaker terug. Bovendien zijn deze gasten flexibeler qua periode dat ze op vakantie kunnen. Hoteliers kunnen extra omzet genereren door het aanbieden van extra services die aansluiten op de wensen van deze doelgroep;
• Inspelen op specifieke ontbijtwensen;
• Gastenbinding levert meer rendement op door directe boekingen;
• Verbetering van de internetstrategie;
• Arrangementen, speciale acties en samenwerking werken onderscheidend;
• Kleinschalig particulier aanbod (Bed & Breakfast, kamerverhuur, huisruil) stijgt;
• Aansluiting bij een keten is niet altijd rendabeler dan zelfstandig blijven, redenen om dit toch te doen zijn vaak yield- en distributie-overwegingen.

Conferentiemarkt blijft moeizaam
Het aantal meerdaagse cursussen en conferenties buiten de grote steden is fors afgenomen. Hotels proberen de niet verkochte nachten in te vullen met toeristische bezoekers, waarvan meer aanbod is. Dit leidt tot een lagere prijsstelling. De marges van deze bedrijven komen verder onder druk te staan, aangezien er op de toeristische bezoeker een lagere marge gemaakt wordt dan op de zakelijke bezoeker.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: