Meer dan een kwart van de medewerkers vindt directie niet betrokken genoeg

5 augustus 2019 | David Bakker

Hoe betrokken is het management bij medewerkers op de werkvloer? Nationale MeewerkWeek onderzocht dit in een onderzoek onder uitvoerend personeel binnen grotere bedrijven in Nederland (> 100 medewerkers). Uit dit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart (27%) niet tevreden is over de betrokkenheid van de directie.

Daarnaast blijkt dat 49 procent van de medewerkers de directie vrijwel nooit op de werkvloer ziet, terwijl 54 procent dat wel op prijs stelt. Het is dan ook niet verrassend dat 39 procent van de medewerkers het gevoel heeft dat de directie niet precies weet wat er op de werkvloer speelt.

De invloed van betrokkenheid op medewerkers
De mate waarin de directie betrokken is bij de werkvloer lijkt invloed te hebben op de tevredenheid van medewerkers. Zo is het ontbreken van betrokkenheid van de directie voor meer dan een kwart (27%) van de ondervraagden een mogelijke reden om het bedrijf te verlaten. John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur bij CSU: “Wij merken in de praktijk dat betrokkenheid vanuit het management medewerkers motiveert en inspireert. Je kunt als organisatie nog zo innovatief zijn, als je medewerkers niet gemotiveerd zijn, wordt het lastig om ideeën van de grond te krijgen. Indirect is betrokkenheid vanuit het management dus een belangrijke succesfactor. Ik denk dat dit besef binnen de meeste directies wel leeft, maar dat er nog te weinig actie wordt ondernomen om het te veranderen. Om hier verandering in aan te brengen, organiseren wij ook dit jaar weer de Nationale MeewerkWeek.”

Nationale MeewerkWeek
Tijdens de Nationele MeewerkWeek werken CEO’s en managers mee op de werkvloer van hun bedrijf. Hiermee doen zij unieke inzichten op die bijdragen aan duurzame inzetbaarheid en werknemerstevredenheid. De Nationale MeewerkWeek wordt ondersteund door toonaangevende instituten zoals MVO Nederland en Top Employers Institute. “Door deelname aan initiatieven als de Nationale MeewerkWeek, laten directies zien dat menswaarde binnen de organisatie het meest belangrijk is. Dit leidt tot verbinding van mensen waardoor het hele bedrijf beter wordt”, vertelt Maria van der Heijden, directeur MVO Nederland. De vijfde Nationale MeewerkWeek vindt plaats van maandag 9 tot en met vrijdag 13 september 2019. Vorig jaar deden onder andere bedrijven als Mercure Hotels, Landal GreenParks en Vendor mee aan de Nationale MeewerkWeek. Kijk voor meer informatie en aanmelding op www.nationalemeewerkweek.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: