Meer dan een kwart van de medewerkers vindt directie niet betrokken genoeg

5 augustus 2019 | David Bakker

Hoe betrokken is het management bij medewerkers op de werkvloer? Nationale MeewerkWeek onderzocht dit in een onderzoek onder uitvoerend personeel binnen grotere bedrijven in Nederland (> 100 medewerkers). Uit dit onderzoek blijkt dat meer dan een kwart (27%) niet tevreden is over de betrokkenheid van de directie.

Daarnaast blijkt dat 49 procent van de medewerkers de directie vrijwel nooit op de werkvloer ziet, terwijl 54 procent dat wel op prijs stelt. Het is dan ook niet verrassend dat 39 procent van de medewerkers het gevoel heeft dat de directie niet precies weet wat er op de werkvloer speelt.

De invloed van betrokkenheid op medewerkers
De mate waarin de directie betrokken is bij de werkvloer lijkt invloed te hebben op de tevredenheid van medewerkers. Zo is het ontbreken van betrokkenheid van de directie voor meer dan een kwart (27%) van de ondervraagden een mogelijke reden om het bedrijf te verlaten. John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur bij CSU: “Wij merken in de praktijk dat betrokkenheid vanuit het management medewerkers motiveert en inspireert. Je kunt als organisatie nog zo innovatief zijn, als je medewerkers niet gemotiveerd zijn, wordt het lastig om ideeën van de grond te krijgen. Indirect is betrokkenheid vanuit het management dus een belangrijke succesfactor. Ik denk dat dit besef binnen de meeste directies wel leeft, maar dat er nog te weinig actie wordt ondernomen om het te veranderen. Om hier verandering in aan te brengen, organiseren wij ook dit jaar weer de Nationale MeewerkWeek.”

Nationale MeewerkWeek
Tijdens de Nationele MeewerkWeek werken CEO’s en managers mee op de werkvloer van hun bedrijf. Hiermee doen zij unieke inzichten op die bijdragen aan duurzame inzetbaarheid en werknemerstevredenheid. De Nationale MeewerkWeek wordt ondersteund door toonaangevende instituten zoals MVO Nederland en Top Employers Institute. “Door deelname aan initiatieven als de Nationale MeewerkWeek, laten directies zien dat menswaarde binnen de organisatie het meest belangrijk is. Dit leidt tot verbinding van mensen waardoor het hele bedrijf beter wordt”, vertelt Maria van der Heijden, directeur MVO Nederland. De vijfde Nationale MeewerkWeek vindt plaats van maandag 9 tot en met vrijdag 13 september 2019. Vorig jaar deden onder andere bedrijven als Mercure Hotels, Landal GreenParks en Vendor mee aan de Nationale MeewerkWeek. Kijk voor meer informatie en aanmelding op www.nationalemeewerkweek.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: