Meer zakenreizen: het geheim van succes in je beroep

4 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Zakenreizen is tegenwoordig erg waardevol, zo niet onmisbaar, om succesvol je beroep uit te oefenen. Niet alleen vanwege de positieve impact op de business, maar ook vanwege de kansen die het biedt aan werknemers die hun horizon willen verbreden. Zes op de tien (60%) van de professionals geeft aan dat het ervaren van nieuwe culturen en bestemmingen waarde toevoegt aan hun beroep: dit wordt het meest beaamd in de sectoren Reizen en Toerisme (69%), Management en Consultancy (68%) en Architectuur en Design (65%).

Dit zijn een paar van de interessantste uitkomsten van nieuw onderzoek van Booking.com Business. Het onderzoek met meer dan 17.000 werkende professionals uit 24 landen laat zien in hoeverre zij zakenreizen beschouwen als een essentieel onderdeel van professionele groei, inclusief de belangrijkste verschillen tussen beroepen.

Werknemers gebruiken zakenreizen als kansen voor professionele groei

Op de vraag wat zij uit een zakenreis willen halen, geeft bijna de helft (46%) van de werkende professionals als antwoord dat ze hun bedrijf vooruit willen helpen. Maar als we inzoomen op verschillende beroepen, zien we veel verschillende persoonlijke en professionele ambities:

Professionals in de sectoren Sociaal en Welzijn (45%), Kunst en Cultuur (43%), Onderwijs (41%) en Media en Communicatie (41%) zoeken naar inspiratie om op hun werk toe te passen (tegen een gemiddelde van 37%)

De helft (50%) van alle werknemers van goede doelen en NGO’s willen tijd doorbrengen met collega’s en cliënten en hun professionele relaties onderhouden (tegen een gemiddelde van 36%)

Het hoogste doel voor onderwijsprofessionals en militairen (elk 41%) is om nieuwe vaardigheden te leren die ze in hun werk kunnen toepassen (tegen een gemiddelde van 36%)

Voor professionals in de sector Reizen en Toerisme (39%) is het hoogste doel het begrijpen van een nieuwe cultuur en de impact op die dit op hun bedrijf heeft. Dit geldt ook voor de sectoren Management en Consultancy (37%) en Architectuur en Design (36%, tegen een gemiddelde van 30%)

Bij alle beroepen heeft reizen een bredere impact op zakelijk succes

De helft van alle professionals (51%) geeft aan dat hun prestaties in vergaderingen toenemen als ze een paar uur vrije tijd hebben tijdens een zakenreis. Dit geldt het meest voor de sectoren Management en Consultancy (58%) en Architectuur en Design (57%).

Ondanks de voordelen van moderne technologie en communicatie in realtime, is er nog steeds een goede business case te maken voor face-to-face ontmoetingen. Tweederde van de professionals (66%) geeft aan dat reizen om cliënten of collega’s face-to-face te ontmoeten essentieel is voor hun zakelijke succes: dit is het belangrijkst voor mensen in de sectoren Management en Consultancy (78%), Productie (71%), Bouw en Techniek (70%) en Land- en Tuinbouw (70%).

Zakenvriendelijke accommodatie is cruciale boost voor potentieel van zakenreis

Het kiezen van de juiste accommodatie voor een zakenreis is cruciaal om het onderste uit de kan te halen. Zes van de tien professionals (60%) is het erover eens dat accommodatie- en reisopties speciaal voor zakenreizigers niet langer optioneel, maar essentieel zijn.

Bovenaan het wensenlijstje van zakenreizigers staan een comfortabel bed en goede WiFi (elk 52%), gevolgd door een stevig ontbijt (38%) en gratis vervoer of een shuttledienst (27%). De keuze voor een accommodatie wordt ook sterk beïnvloed door de locatie: de topprioriteiten voor verblijven met overnachting zijn gemakkelijke toegang tot meetings (47%) en een plek in het centrum van de stad (29%). Accommodaties met deze criteria én goede beoordelingen door eerdere zakenreizigers worden bij Booking.com Business hoger weergegeven in de zoekresultaten.

Ten opzichte van de meest geboekte verblijfstypes bij verschillende beroepsgroepen:

Architecten en Designers kiezen vaker voor boetiekhotels (23% tegenover 13% gemiddeld) of een hightech verblijf vol gadgets (24% tegenover 18% gemiddeld)

Wellicht vanwege strenger toezicht op zakelijke reisbudgetten kiest slechts 20% voor luxe accommodaties: de sector Management en Consultancy (26%) en Financiële professionals (24%) gaan hierbij voorop

Werknemers in de sector Land- en tuinbouw kiezen vaker voor een verblijf met ‘lokale charme’ (19% tegenover 13% gemiddeld)

“Het ervaren van verschillende culturen en bestemmingen en het verkrijgen van nieuwe inzichten door te reizen wordt een steeds belangrijker voor zakelijk succes, vooral in de sterk geglobaliseerde, digitaal verbonden zakenwereld van tegenwoordig. Ongeacht hun beroep zijn moderne zakenreizigers zich bewuster van de waarde van reizen voor zichzelf en hun bedrijf. Waar zij kiezen te verblijven is cruciaal: ze zoeken accommodaties die passen bij hun specifieke prioriteiten ten aanzien van locatie, flexibiliteit en faciliteiten,” aldus Ripsy Bandourian, Senior Director van Product Development bij Booking.com Business.

“Door te kijken naar de data en miljoenen beoordelingen van zakenreizigers, maken we het gemakkelijker om accommodaties te vinden die worden aanbevolen door andere zakenreizigers, zonder in te boeten aan keuzemogelijkheden. Ze kunnen genieten van flexibiliteit en de vrijheid om hun zakelijke reiservaring te personaliseren en maximaliseren, terwijl ze binnen de voorwaarden van hun bedrijf blijven.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Jan Luyken Hotel geopend

Vandaag opent Jan Luyken Hotel, een eigenzinnig viersterren boutique hotel in een aantal oude herenhuizen in het hart van het Museumkwartier. Gelegen op steenworpafstand van de P.C.Hooftstraat, het Museumplein, het Concertgebouw en het Vondelpark is Jan Luyken een fijne uitvalsbasis voor gasten die ...

Hotel & Recht
De rol van knowhow in een franchiseketen wordt bedreigd

De licentie van intellectuele eigendomsrechten, waaronder de formule, en de overdracht van knowhow vormt een belangrijk element van een franchiseovereenkomst naast uniformiteit, kwaliteit en controle daarvan door de franchisegever. De franchisegever verstrekt doorgaans operationele, commerciële ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Interview Ewout Hoogendoorn
De visie van John Fentener van Vlissingen

Met een omzet van 27,5 miljard dollar - inclusief 10,9 miljard dollar partneromzet in 2019 - is BCD Travel een van de grootste zakenreisorganisaties ter wereld. Oprichter John Fentener van Vlissingen loodst zijn multinational door de storm van de coronacrisis heen. In gesprek met Ewout Hoogendoorn d ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: