Meer zakenreizen: het geheim van succes in je beroep

4 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Zakenreizen is tegenwoordig erg waardevol, zo niet onmisbaar, om succesvol je beroep uit te oefenen. Niet alleen vanwege de positieve impact op de business, maar ook vanwege de kansen die het biedt aan werknemers die hun horizon willen verbreden. Zes op de tien (60%) van de professionals geeft aan dat het ervaren van nieuwe culturen en bestemmingen waarde toevoegt aan hun beroep: dit wordt het meest beaamd in de sectoren Reizen en Toerisme (69%), Management en Consultancy (68%) en Architectuur en Design (65%).

Dit zijn een paar van de interessantste uitkomsten van nieuw onderzoek van Booking.com Business. Het onderzoek met meer dan 17.000 werkende professionals uit 24 landen laat zien in hoeverre zij zakenreizen beschouwen als een essentieel onderdeel van professionele groei, inclusief de belangrijkste verschillen tussen beroepen.

Werknemers gebruiken zakenreizen als kansen voor professionele groei

Op de vraag wat zij uit een zakenreis willen halen, geeft bijna de helft (46%) van de werkende professionals als antwoord dat ze hun bedrijf vooruit willen helpen. Maar als we inzoomen op verschillende beroepen, zien we veel verschillende persoonlijke en professionele ambities:

Professionals in de sectoren Sociaal en Welzijn (45%), Kunst en Cultuur (43%), Onderwijs (41%) en Media en Communicatie (41%) zoeken naar inspiratie om op hun werk toe te passen (tegen een gemiddelde van 37%)

De helft (50%) van alle werknemers van goede doelen en NGO’s willen tijd doorbrengen met collega’s en cliënten en hun professionele relaties onderhouden (tegen een gemiddelde van 36%)

Het hoogste doel voor onderwijsprofessionals en militairen (elk 41%) is om nieuwe vaardigheden te leren die ze in hun werk kunnen toepassen (tegen een gemiddelde van 36%)

Voor professionals in de sector Reizen en Toerisme (39%) is het hoogste doel het begrijpen van een nieuwe cultuur en de impact op die dit op hun bedrijf heeft. Dit geldt ook voor de sectoren Management en Consultancy (37%) en Architectuur en Design (36%, tegen een gemiddelde van 30%)

Bij alle beroepen heeft reizen een bredere impact op zakelijk succes

De helft van alle professionals (51%) geeft aan dat hun prestaties in vergaderingen toenemen als ze een paar uur vrije tijd hebben tijdens een zakenreis. Dit geldt het meest voor de sectoren Management en Consultancy (58%) en Architectuur en Design (57%).

Ondanks de voordelen van moderne technologie en communicatie in realtime, is er nog steeds een goede business case te maken voor face-to-face ontmoetingen. Tweederde van de professionals (66%) geeft aan dat reizen om cliënten of collega’s face-to-face te ontmoeten essentieel is voor hun zakelijke succes: dit is het belangrijkst voor mensen in de sectoren Management en Consultancy (78%), Productie (71%), Bouw en Techniek (70%) en Land- en Tuinbouw (70%).

Zakenvriendelijke accommodatie is cruciale boost voor potentieel van zakenreis

Het kiezen van de juiste accommodatie voor een zakenreis is cruciaal om het onderste uit de kan te halen. Zes van de tien professionals (60%) is het erover eens dat accommodatie- en reisopties speciaal voor zakenreizigers niet langer optioneel, maar essentieel zijn.

Bovenaan het wensenlijstje van zakenreizigers staan een comfortabel bed en goede WiFi (elk 52%), gevolgd door een stevig ontbijt (38%) en gratis vervoer of een shuttledienst (27%). De keuze voor een accommodatie wordt ook sterk beïnvloed door de locatie: de topprioriteiten voor verblijven met overnachting zijn gemakkelijke toegang tot meetings (47%) en een plek in het centrum van de stad (29%). Accommodaties met deze criteria én goede beoordelingen door eerdere zakenreizigers worden bij Booking.com Business hoger weergegeven in de zoekresultaten.

Ten opzichte van de meest geboekte verblijfstypes bij verschillende beroepsgroepen:

Architecten en Designers kiezen vaker voor boetiekhotels (23% tegenover 13% gemiddeld) of een hightech verblijf vol gadgets (24% tegenover 18% gemiddeld)

Wellicht vanwege strenger toezicht op zakelijke reisbudgetten kiest slechts 20% voor luxe accommodaties: de sector Management en Consultancy (26%) en Financiële professionals (24%) gaan hierbij voorop

Werknemers in de sector Land- en tuinbouw kiezen vaker voor een verblijf met ‘lokale charme’ (19% tegenover 13% gemiddeld)

“Het ervaren van verschillende culturen en bestemmingen en het verkrijgen van nieuwe inzichten door te reizen wordt een steeds belangrijker voor zakelijk succes, vooral in de sterk geglobaliseerde, digitaal verbonden zakenwereld van tegenwoordig. Ongeacht hun beroep zijn moderne zakenreizigers zich bewuster van de waarde van reizen voor zichzelf en hun bedrijf. Waar zij kiezen te verblijven is cruciaal: ze zoeken accommodaties die passen bij hun specifieke prioriteiten ten aanzien van locatie, flexibiliteit en faciliteiten,” aldus Ripsy Bandourian, Senior Director van Product Development bij Booking.com Business.

“Door te kijken naar de data en miljoenen beoordelingen van zakenreizigers, maken we het gemakkelijker om accommodaties te vinden die worden aanbevolen door andere zakenreizigers, zonder in te boeten aan keuzemogelijkheden. Ze kunnen genieten van flexibiliteit en de vrijheid om hun zakelijke reiservaring te personaliseren en maximaliseren, terwijl ze binnen de voorwaarden van hun bedrijf blijven.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: