Nationale Week Zonder Vlees nog nooit zo succesvol

9 maart 2020 | Thijs Jacobs

Vandaag gaat de Nationale Week Zonder Vlees van start. Dit is de derde editie van deze jaarlijks terugkerende campagne. De Nationale Week Zonder Vlees kan rekenen op steeds meer animo. Vele Nederlanders, supermarkten, producenten, restaurants, bedrijven, scholen, pompstations en gemeenten hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Heel Nederland in het teken van minder vlees

De Nationale Week Zonder Vlees, in het leven geroepen door Isabel Boerdam, houdt het hele land bezig. Deze derde editie laat zien dat het mogelijk is: heel Nederland staat deze week in het teken van minder vlees en het initiatief kan op brede steun rekenen vanuit het land. Zelfs de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), geeft aan dat de Week Zonder Vlees terecht mensen aan het denken zet over hun vleesconsumptie. Grote supermarkten, restaurantketens en vele producenten sloten zich aan bij het initiatief, door middel van opvallende vegetarische acties die zelfs het wereldnieuws haalden:

- Het werd wereldnieuws dat KFC tijdens de Week Zonder Vlees 100% vegetarisch gaat in het KFC restaurant op het Binnenwegplein in Rotterdam.
- Alle 29 restaurants van restaurantketen ’t Zusje serveren enkel vegetarische tapas tijdens de Week Zonder Vlees.
- Albert Heijn bestickert alle vegetarische schappen Week Zonder Vlees-roze om de consument te motiveren een vegetarische keuze te maken.
- Iglo en Lidl introduceren diverse nieuwe vegetarische producten bij de start van de Week Zonder Vlees.
- Domino's, IKEA, Subway, deli2go en deli by Shell nodigen het grote publiek uit om ook buiten de deur te kiezen voor vegetarische opties.

 

In Nederland doen 940 restaurants mee aan de Week Zonder Vlees met een speciaal vegetarisch aanbod, 1233 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine, 375 scholen maken gebruik van het speciaal ontwikkelde lespakket, 135 pompstations bieden een vegetarische snack aan langs de snelweg, en vier ministeries dragen de campagne een warm hart toe. Dit is een significante groei in aandacht en actief betrokken partijen ten opzichte van vorig jaar.

De impact van een week zonder vlees

Het voornaamste argument voor de Nationale Week Zonder Vlees is de impact van minder vlees eten op het klimaat. Uit onderzoek van Blonk Consultants blijkt dat iedere volwassene die deze week geen vlees eet, in z’n eentje maar liefst 130 liter water, 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees bespaart. Boerdam: “Als je deze cijfers vertaalt naar een jaar lang één dag in de week geen vlees eten, dan heb je het al over 1000 liter water, 565 kilometer autorijden en 6 kilo dierenvlees per persoon. Laat staan als we dit met heel Nederland twee of drie dagen per week doen! Wat mij betreft is minder vlees eten de lekkerste en gemakkelijkste manier om iets goeds te doen voor de wereld om ons heen. Die vegetarische maaltijd maakt een wezenlijk verschil.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: