Nationale Week Zonder Vlees nog nooit zo succesvol

9 maart 2020 | Thijs Jacobs

Vandaag gaat de Nationale Week Zonder Vlees van start. Dit is de derde editie van deze jaarlijks terugkerende campagne. De Nationale Week Zonder Vlees kan rekenen op steeds meer animo. Vele Nederlanders, supermarkten, producenten, restaurants, bedrijven, scholen, pompstations en gemeenten hebben zich bij het initiatief aangesloten.

Heel Nederland in het teken van minder vlees

De Nationale Week Zonder Vlees, in het leven geroepen door Isabel Boerdam, houdt het hele land bezig. Deze derde editie laat zien dat het mogelijk is: heel Nederland staat deze week in het teken van minder vlees en het initiatief kan op brede steun rekenen vanuit het land. Zelfs de branchevereniging voor ambachtelijke slagers, de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS), geeft aan dat de Week Zonder Vlees terecht mensen aan het denken zet over hun vleesconsumptie. Grote supermarkten, restaurantketens en vele producenten sloten zich aan bij het initiatief, door middel van opvallende vegetarische acties die zelfs het wereldnieuws haalden:

- Het werd wereldnieuws dat KFC tijdens de Week Zonder Vlees 100% vegetarisch gaat in het KFC restaurant op het Binnenwegplein in Rotterdam.
- Alle 29 restaurants van restaurantketen ’t Zusje serveren enkel vegetarische tapas tijdens de Week Zonder Vlees.
- Albert Heijn bestickert alle vegetarische schappen Week Zonder Vlees-roze om de consument te motiveren een vegetarische keuze te maken.
- Iglo en Lidl introduceren diverse nieuwe vegetarische producten bij de start van de Week Zonder Vlees.
- Domino's, IKEA, Subway, deli2go en deli by Shell nodigen het grote publiek uit om ook buiten de deur te kiezen voor vegetarische opties.

 

In Nederland doen 940 restaurants mee aan de Week Zonder Vlees met een speciaal vegetarisch aanbod, 1233 bedrijven besteden er aandacht aan in de bedrijfskantine, 375 scholen maken gebruik van het speciaal ontwikkelde lespakket, 135 pompstations bieden een vegetarische snack aan langs de snelweg, en vier ministeries dragen de campagne een warm hart toe. Dit is een significante groei in aandacht en actief betrokken partijen ten opzichte van vorig jaar.

De impact van een week zonder vlees

Het voornaamste argument voor de Nationale Week Zonder Vlees is de impact van minder vlees eten op het klimaat. Uit onderzoek van Blonk Consultants blijkt dat iedere volwassene die deze week geen vlees eet, in z’n eentje maar liefst 130 liter water, 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees bespaart. Boerdam: “Als je deze cijfers vertaalt naar een jaar lang één dag in de week geen vlees eten, dan heb je het al over 1000 liter water, 565 kilometer autorijden en 6 kilo dierenvlees per persoon. Laat staan als we dit met heel Nederland twee of drie dagen per week doen! Wat mij betreft is minder vlees eten de lekkerste en gemakkelijkste manier om iets goeds te doen voor de wereld om ons heen. Die vegetarische maaltijd maakt een wezenlijk verschil.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: