Nederlanders reizen graag voor sportevenementen

23 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Met maar liefst 75% van de Nederlanders die wel eens heeft gereisd om live een sportwedstrijd te zien en ruim 50% die hiervoor wel eens een internationale reis heeft gemaakt, lijkt het alsof we geen genoeg kunnen krijgen van sport. Hotels.com™ lanceert vandaag de eerste Sports Travel Scorecard, een onderzoek naar sportgerelateerd reisgedrag in Europa. Het onderzoek is uitgevoerd onder 3250 Europese volwassenen, waaronder 250 Nederlanders, en biedt inzicht in hoe Europeanen reizen voor hun favoriete sport.

Loyaliteit kent geen grenzen: 60% van de Nederlandse sportfans geeft aan internationaal te willen reizen om hun club te steunen

Winnaarsgeluk maakt spontaan: Een gewonnen wedstrijd resulteert in één van de vier gevallen in een last-minute hotelboeking

Internationaal op de vijfde plek: 75% van de Nederlanders is bereid om te reizen voor sport

Loyaliteit kent geen grenzen
We blijken tevens bijzonder loyaal aan onze sportclub of favoriete atleten, want we reizen gemiddeld vier keer per jaar. 60% van de Nederlanders geeft aan dat ze de landsgrenzen best willen oversteken om hun favoriete club te zien spelen. Hiermee bereizen sportliefhebbers waarschijnlijk een grotere afstand dan menig vakantieganger.

Winnaarsgeluk maakt spontaan
Soms vraagt het live kijken van een wedstrijd, laat staan het winnen ervan, om een spontane hotelboeking na de wedstrijd. Één op de vier Nederlanders geeft aan dat ze na een gewonnen wedstrijd wel eens last-minute een hotelkamer hebben geboekt. Maar liefst 45% van de Nederlanders zou overwegen om na een zegeviering uitzinnig een hotel in te duiken.

Internationaal op de vijfde plek
Nederlanders doen niet onder voor andere Europese landen, die er gemiddeld ook vier keer per jaar op uit gaan om een sportwedstrijd te zien. Zo reizen supporters uit Rusland, Spanje en Turkije het vaakst, gevolgd door Italianen en Nederlanders. Durf nu maar eens te ontkennen dat Nederland een echt sportland is.

Top 5 landen die het meest bereid zijn om te reizen voor sport

  1. Rusland (80%)
  2. Spanje (80%)
  3. Turkije (80%)
  4. Italië (76%)
  5. Nederland (75%)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: