Nederlanders reizen graag voor sportevenementen

23 augustus 2016 | Thijs Jacobs

Met maar liefst 75% van de Nederlanders die wel eens heeft gereisd om live een sportwedstrijd te zien en ruim 50% die hiervoor wel eens een internationale reis heeft gemaakt, lijkt het alsof we geen genoeg kunnen krijgen van sport. Hotels.com™ lanceert vandaag de eerste Sports Travel Scorecard, een onderzoek naar sportgerelateerd reisgedrag in Europa. Het onderzoek is uitgevoerd onder 3250 Europese volwassenen, waaronder 250 Nederlanders, en biedt inzicht in hoe Europeanen reizen voor hun favoriete sport.

Loyaliteit kent geen grenzen: 60% van de Nederlandse sportfans geeft aan internationaal te willen reizen om hun club te steunen

Winnaarsgeluk maakt spontaan: Een gewonnen wedstrijd resulteert in één van de vier gevallen in een last-minute hotelboeking

Internationaal op de vijfde plek: 75% van de Nederlanders is bereid om te reizen voor sport

Loyaliteit kent geen grenzen
We blijken tevens bijzonder loyaal aan onze sportclub of favoriete atleten, want we reizen gemiddeld vier keer per jaar. 60% van de Nederlanders geeft aan dat ze de landsgrenzen best willen oversteken om hun favoriete club te zien spelen. Hiermee bereizen sportliefhebbers waarschijnlijk een grotere afstand dan menig vakantieganger.

Winnaarsgeluk maakt spontaan
Soms vraagt het live kijken van een wedstrijd, laat staan het winnen ervan, om een spontane hotelboeking na de wedstrijd. Één op de vier Nederlanders geeft aan dat ze na een gewonnen wedstrijd wel eens last-minute een hotelkamer hebben geboekt. Maar liefst 45% van de Nederlanders zou overwegen om na een zegeviering uitzinnig een hotel in te duiken.

Internationaal op de vijfde plek
Nederlanders doen niet onder voor andere Europese landen, die er gemiddeld ook vier keer per jaar op uit gaan om een sportwedstrijd te zien. Zo reizen supporters uit Rusland, Spanje en Turkije het vaakst, gevolgd door Italianen en Nederlanders. Durf nu maar eens te ontkennen dat Nederland een echt sportland is.

Top 5 landen die het meest bereid zijn om te reizen voor sport

  1. Rusland (80%)
  2. Spanje (80%)
  3. Turkije (80%)
  4. Italië (76%)
  5. Nederland (75%)

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: