Nederlanders zijn minder trots op eigen bier dan Belgen

5 augustus 2016 | Linda Groothuijse
Nederlanders zijn minder trots op eigen bier dan Belgen

Bierdrinkers van over de hele wereld vieren vandaag de Internationale Bierdag. Mercure Hotels liet dit jaar een onderzoek uitvoeren door onderzoeksbureau iVOX bij duizend Belgen en duizend Nederlanders naar hun biergewoonten in binnen- en buitenland en naar de rol van bier bij het eten. Een opvallende conclusie is dat Belgen veel chauvinistischer zijn over hun bier dan Nederlanders.

Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders echte bierliefhebbers zijn. Van de ondervraagden geeft 59 procent aan wel eens bier te drinken. Bij de Belgen ligt dat net iets hoger met 68 procent. In Nederland zijn er dus iets minder bierdrinkers dan in België, maar de bierdrinkers in beide landen geven wel aan ongeveer even vaak bier te drinken. Zes op de tien (59 procent) drinkt minstens één keer per week een biertje, terwijl drie op de tien (30 procent) dit één of een paar keer per maand doet.

Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat slechts één op de vijf Nederlanders aangeeft dat het Nederlandse bier beter is dan die van de zuiderburen. Bijna de helft van de Nederlandse bierdrinkers (45 procent) zegt zelfs de voorkeur te geven aan Belgische bieren. Maar liefst negen op de tien Belgische bierdrinkers is van mening dat bier uit eigen land beter is. Bier sommelier Rick van Kempen verklaart: ’Ongeacht de onbetwist rijke biercultuur en –historie van onze Zuiderburen, zouden we rustig kunnen stellen dat chauvinisme hier een ook enorme rol speelt.’

Er zijn grote verschillen aanwezig tussen Nederland en België, als het gaat om de plek waar het bier gedronken wordt. Drie op de vier (77 procent) Nederlandse bierdrinkers drinkt vaak een biertje thuis, tegenover twee op de drie (65 procent) Belgen. Daarnaast kiezen Nederlandse bierdrinkers vaker voor een biertje in een restaurant, met 33 procent versus 26 procent bij de Belgen. Bier drinken in het café is dan weer meer iets voor Belgische bierliefhebbers, 52 procent geeft aan vaak een biertje te drinken in het café, terwijl dit aantal in Nederland slechts op 39 procent ligt.

Ook zijn er verschillen te zien in het tijdstip waarop bier, bij voorkeur, wordt genuttigd. Nederlanders prefereren bier duidelijk later op de dag: als aperitief, vlak na werk of later op de avond. Vier op de tien Belgen daarentegen, geniet ruim voor het avondeten al van een ‘pintje’. Zo is bij 15 procent van de Belgen de lunch hét moment waarop ze het liefst een biertje drinken, ruim tweemaal zoveel als bij de Nederlanders. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: