Meer interactie hospitality en retail nodig

16 mei 2013 |
Meer interactie hospitality en retail nodig<

Onlangs vond in de Amsterdam RAI de derde editie van de Holland Hospitality Outlook plaats. Thema van deze dag was de mogelijke synergie tussen retail en toerisme of hospitality. Van alle aanwezigen
vond 84 procent dat de retail en de toeristische branche elkaars toegevoegde waarde onderschatten.

Presentaties
Presentaties werden onder andere gegeven door Jos Vranken (NBTC) Jacques Hoendervangers (Schiphol) Marja van Reijn (Global Blue) Lieke Vogels (KHN) en Sarel Tempelman (VVV Nederland).

Wens tot samenwerken
Hans Poortvliet, Managing Director van initiatiefnemer HSMAI over de opkomst en deelname van de aanwezigen: “De aanwezigheid van meer dan 250 executives uit evenveel organisaties uit hospitality, retail en toerisme bewijst dat de interesse voor de samenhang tussen de sectoren en daarmee wens tot meer samenwerken er absoluut is.”

Gemiste kansen
De open sessie in het tweede gedeelte na de pauze leverde een levendige discussie op. Onder leiding van dagvoorzitter Ad Bastiaanse en gastsprekers Michael Levie (CEO bij de hotelketen citizenM) en Peter Verveen (voorzitter Vedis: het kennisplatform voor de Retail) kregen de aanwezigen een aantal stellingen voor de voeten geworpen. Hieruit bleek al snel dat een overgrote meerderheid vond dat iedereen kansen laat liggen op het gebied van kruisbestuiving en leren van andere branches.

Zelf doen
Volgens de meeste aanwezigen moet er niet op de politiek of overheid gewacht worden, maar zelf vaker het initiatief nemen om met meerdere verschillende partijen om de tafel te gaan. Vanuit de hotellerie werd dit inderdaad bevestigd.

Nederland als totale beleving
HSMAI Voorzitter Marja van Rijn stelde na afloop tevreden vast dat “de noodzaak om daadwerkelijk met elkaar een totale Holland Hospitality Experience te realiseren,
langzamerhand bij iedereen begint door te dringen.”

Foto: Arnold West

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: