Meer interactie hospitality en retail nodig

16 mei 2013 |
Meer interactie hospitality en retail nodig<

Onlangs vond in de Amsterdam RAI de derde editie van de Holland Hospitality Outlook plaats. Thema van deze dag was de mogelijke synergie tussen retail en toerisme of hospitality. Van alle aanwezigen
vond 84 procent dat de retail en de toeristische branche elkaars toegevoegde waarde onderschatten.

Presentaties
Presentaties werden onder andere gegeven door Jos Vranken (NBTC) Jacques Hoendervangers (Schiphol) Marja van Reijn (Global Blue) Lieke Vogels (KHN) en Sarel Tempelman (VVV Nederland).

Wens tot samenwerken
Hans Poortvliet, Managing Director van initiatiefnemer HSMAI over de opkomst en deelname van de aanwezigen: “De aanwezigheid van meer dan 250 executives uit evenveel organisaties uit hospitality, retail en toerisme bewijst dat de interesse voor de samenhang tussen de sectoren en daarmee wens tot meer samenwerken er absoluut is.”

Gemiste kansen
De open sessie in het tweede gedeelte na de pauze leverde een levendige discussie op. Onder leiding van dagvoorzitter Ad Bastiaanse en gastsprekers Michael Levie (CEO bij de hotelketen citizenM) en Peter Verveen (voorzitter Vedis: het kennisplatform voor de Retail) kregen de aanwezigen een aantal stellingen voor de voeten geworpen. Hieruit bleek al snel dat een overgrote meerderheid vond dat iedereen kansen laat liggen op het gebied van kruisbestuiving en leren van andere branches.

Zelf doen
Volgens de meeste aanwezigen moet er niet op de politiek of overheid gewacht worden, maar zelf vaker het initiatief nemen om met meerdere verschillende partijen om de tafel te gaan. Vanuit de hotellerie werd dit inderdaad bevestigd.

Nederland als totale beleving
HSMAI Voorzitter Marja van Rijn stelde na afloop tevreden vast dat “de noodzaak om daadwerkelijk met elkaar een totale Holland Hospitality Experience te realiseren,
langzamerhand bij iedereen begint door te dringen.”

Foto: Arnold West

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: