Novotel op weg naar duurzaam hotelnetwerk

9 maart 2011 |
Novotel op weg naar duurzaam hotelnetwerk<

Accor heeft zichzelf als doel gesteld om de certificering op sociaal en milieugebied voor de ruim 400 hotels voor 2013 op orde te hebben. Momenteel hebben 78 Novotel-hotels al een certificering en zijn 104 Novotels op weg om duurzaam te worden. Daarbij heeft de organisatie die het duurzaamheidsbeleid van Accor's hotelmerk Novotel certificeert een nieuwe naam: EarthCheck.

Impact per hotel
Centraal in het beleid voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MV) van het hotelbedrijf staan transparantie en meetbaarheid van MVO per hotel, en de impact van de hotels tezamen. Momenteel hebben 78 Novotel-hotels in 18 landen al een certificering en zijn nog eens 104 hotels op weg om dit doel te realiseren.

Doorlopende verbetering
EarthCheck, dat tot voor kort opereerde onder de naam Green Globe, is het eerste wereldwijde certificeringsprogramma dat speciaal is ontwikkeld voor de toeristische sector. Het strenge en zorgvuldige certificeringsproces is gebaseerd op het principe van doorlopende verbetering en vereist veel inzet van hotelteams.

Meerdere terreinen
Certificering wordt pas toegekend na een eerste beoordeling van de prestaties van het hotel en de implementatie van een passend beheersysteem op acht verschillende terreinen: de implementatie van beleid op het gebied van duurzame ontwikkeling, watergebruik, energiegebruik, afvalbeheer, papierverbruik, pesticidengebruik, het gebruik van schoonmaakmiddelen en betrokkenheid bij de lokale gemeenschap.

Actief bezig
“Al sinds 2008 zijn teams van Novotel actief bezig met het EarthCheck-certificeringsprogramma om ervoor te zorgen dat vóór 2013 al onze hotels gecertificeerd zijn”, zegt Pierre Lagrange, directeur Global Marketing bij Novotel. “Novotel hecht veel belang aan de principes van duurzame ontwikkeling en dit vormt een integraal onderdeel van onze inzet voor het welzijn van onze klanten.”

Internationale doelstellingen
"In Nederland sluiten wij ons volledig aan bij de internationale doelstellingen van Novotel en het uitdragen hiervan. Dit doen we met EarthCheck, maar via Accor Hotels ook met Bewust op Reis, het label dat het duurzaam toerisme bij de Nederlandse vakantieganger in Nederland wil stimuleren", aldus Renée Cohen, commercieel directeur Accor Hotels Nederland.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: