Op zoek naar 160 nieuwe personeelsleden

11 januari 2018 | Thijs Jacobs

Caroline Seyger is verantwoordelijk voor human resources bij InterContinental Amstel Hotel Amsterdam en het nog te openen QO Amsterdam. De laatste tijd is zij samen met haar collega’s enorm druk met het vormgeven van het team van het nieuwe QO hotel.  “Het zal je niet verbazen dat keukenpersoneel lastig te vinden is, maar ook op het gebied van engineering staan we voor uitdagingen”, aldus de HR-manager. Uitdagingen bij het vinden van personeel zijn dan ook onderwerp van gesprek.

Download gratis de nieuwste editie van Hospitality Management

“In mijn rol werk ik zowel voor het reeds ruim 150 jaar oude Amstel Hotel als ook voor het nog te openen QO Amsterdam. Twee compleet verschillende hotels alleen al als je kijkt naar de invulling van de personele bezetting”, aldus Caroline. “Voor het QO zijn we vooral op zoek naar medewerkers die authentiek zijn en qua persoonlijkheid en gedachtegoed passen bij het QO en haar toekomstige gasten. Het Amstel Hotel heeft een track record aan vaste gasten; daar weten we wat we zoeken en is er meer focus op de juiste competenties en ervaring binnen een vijfsterren luxury omgeving. Maar vooral liefde en passie voor het vak is voor beide hotels een vereiste.”

Permanent veel openstaande vacatures
Het vinden van personeel stelt veel HR-managers voor uitdagingen, zeker binnen de hotellerie in de overspannen Amsterdamse markt. “Eigenlijk zijn alle horecafuncties moeilijk in te vullen en dan vooral in de keuken”, vertelt de HR-manager. “Dat is niet alleen iets van nu, maar het speelt al jaren. Natuurlijk telt mee dat wij in Amsterdam zitten, waar veel concurrentie is van andere horecazaken, zoals restaurants. Voornamelijk op het gebied van keukenpersoneel hebben wij veel openstaande vacatures. Sinds kort zijn we op zoek naar een ‘head engineer’. Dit  wordt een uitdaging, aangezien die functie zeer specifiek is.”

Engelssprekend personeel
Het bedrijf doet inmiddels concessies om toch voldoende personeel op de vloer te hebben. “Lange tijd wilden we in het Amstel Hotel vooral in de keuken enkel Nederlandssprekend personeel, maar die eis hebben we al een aantal jaren geleden laten vallen. De doelgroep is bovendien internationaal, en zolang er een goede balans is tussen Nederlands- en Engelssprekende medewerkers, werkt het prima. Overigens is een goede beheersing van de Engelse taal wel een vereiste. In ons nog te openen restaurant Persijn in het QO, hebben we wél bij voorkeur Nederlandssprekend personeel. Dat komt vanwege ons Dutch Cuisine concept.”  

Mensenbranche
Bepaalde functies kunnen ook uit handen gegeven, ‘ge-outsourced’, worden. Is dat niet een idee in deze moeilijke markt? “Voor een aantal functies werkt dit wel maar idealiter hebben wij medewerkers zelf in dienst om zo goede betrokkenheid met onze gasten, collega’s en het hotel te realiseren. Het is en blijft een mensenbranche en face-to-face contact vinden we belangrijk. Daarnaast is het ook een kostenoverweging. Het is en blijft belangrijk dat horecaopleidingen ook blijven aansluiten bij de praktijk. Wanneer ze het bedrijfsleven eerder betrekken bij de opleiding, wordt de aansluiting met de praktijk beter.”

Traditionele business
Traditioneel vragen veel functies binnen een hotel ook om fysieke aanwezigheid. Is dat voor veel kandidaten een belemmering? “Nee dat is juist een keuze, het dagelijks in contact zijn met gasten en collega’s is iets waar veel kandidaten bewust voor kiezen. We zien bijvoorbeeld dat millennials andere waarden hebben dan hun voorgangers. In het algemeen willen zij graag een vierdaagse werkweek, veel flexibiliteit en constante opleiding, ontwikkeling en zicht op doorgroei. Daarnaast is het een uitdaging millennials te behouden voor je bedrijf. Of wij niet flexibeler kunnen zijn en mensen kunnen laten thuiswerken? In een kantoorbaan zou dat mogelijk kunnen. Toch kies ik ervoor om hier veel aanwezig te zijn om feeling met het hotel, de gasten en collega’s te behouden. Dat verwachten we ook van onze medewerkers. In mijn optiek wordt beleving steeds belangrijker binnen de hotellerie. Daar hoort interactie en face-to-face contact bij.”

Hippe namen voor ‘oude’ functies
QO Amsterdam is nieuw en heeft circa 160 nieuwe collega’s nodig. Een aardig traject om al die posities in te vullen? “Ja, we zijn er best druk mee geweest en nog steeds. We hebben onlangs een recruitment event georganiseerd, waaruit veel geschikte kandidaten zijn gekomen. Daarnaast zet ik mijn netwerk in en heb ik veel mensen gezien en gesproken. Eigenlijk gaat dit alles best prima, maar ook hier zijn we hard op zoek naar goede engineers en keukenpersoneel. Op het gebied van sales en marketing blijkt het niet moeilijk om geschikte mensen te vinden. Er is dus duidelijk onderscheid in functies met betrekking tot de moeilijkheidsgraad van het vinden van geschikt personeel. Of er veel veranderd is qua functies binnen de hotellerie? Niet echt. Wel zie ik dat er verschillende nieuwe namen worden verzonnen voor functies die al heel lang bestonden. Zelf heb ik een ‘cultural ambassador’ aangenomen voor het QO. In feite is zij onze brand ambassador en daarnaast verantwoordelijk voor het organiseren van workshops, trainingen en brand immersion sessies.” 

Persoonlijk contact
Als HR-manager kun je op verschillende manieren te werk gaan. Sommige hotelketens maken gebruik van speciale systemen voor het filteren van geschikte kandidaten. Hoe doet Caroline dat? “Ik doe zelf veel voorwerk. Uiteindelijk is alleen een cv lastig. Een persoonlijk gesprek levert mij veel meer informatie op.  Het zijn de afdelingshoofden bij het Amstel Hotel die bepalen wie ze aannemen en maakt HR alleen de eerste selectie en geven wij advies. Dat is mijn taak in een notendop.”
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Van der Valk
Van der Valk gaat hotelgasten helpen om te stoppen met roken

Waar Van der Valk Hotels de afgelopen jaren met haar Vitaal-concept al grote stappen zette in de gezondheidsmarkt, gaat ze nu ook haar gasten helpen met het stoppen met roken. In een 5-daags intern programma wordt er middels zowel groeps- als individuele coaching een extra stimulans gecreëerd o...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Hotel Den Haag
Kennisnetwerk Destinatie Nederland zet in op gastvrijheidsbeleving door samenwerking met Hotelschool The Hague

Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief2030, de visie o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: