Op zoek naar 160 nieuwe personeelsleden

11 januari 2018 | Thijs Jacobs

Caroline Seyger is verantwoordelijk voor human resources bij InterContinental Amstel Hotel Amsterdam en het nog te openen QO Amsterdam. De laatste tijd is zij samen met haar collega’s enorm druk met het vormgeven van het team van het nieuwe QO hotel.  “Het zal je niet verbazen dat keukenpersoneel lastig te vinden is, maar ook op het gebied van engineering staan we voor uitdagingen”, aldus de HR-manager. Uitdagingen bij het vinden van personeel zijn dan ook onderwerp van gesprek.

Download gratis de nieuwste editie van Hospitality Management

“In mijn rol werk ik zowel voor het reeds ruim 150 jaar oude Amstel Hotel als ook voor het nog te openen QO Amsterdam. Twee compleet verschillende hotels alleen al als je kijkt naar de invulling van de personele bezetting”, aldus Caroline. “Voor het QO zijn we vooral op zoek naar medewerkers die authentiek zijn en qua persoonlijkheid en gedachtegoed passen bij het QO en haar toekomstige gasten. Het Amstel Hotel heeft een track record aan vaste gasten; daar weten we wat we zoeken en is er meer focus op de juiste competenties en ervaring binnen een vijfsterren luxury omgeving. Maar vooral liefde en passie voor het vak is voor beide hotels een vereiste.”

Permanent veel openstaande vacatures
Het vinden van personeel stelt veel HR-managers voor uitdagingen, zeker binnen de hotellerie in de overspannen Amsterdamse markt. “Eigenlijk zijn alle horecafuncties moeilijk in te vullen en dan vooral in de keuken”, vertelt de HR-manager. “Dat is niet alleen iets van nu, maar het speelt al jaren. Natuurlijk telt mee dat wij in Amsterdam zitten, waar veel concurrentie is van andere horecazaken, zoals restaurants. Voornamelijk op het gebied van keukenpersoneel hebben wij veel openstaande vacatures. Sinds kort zijn we op zoek naar een ‘head engineer’. Dit  wordt een uitdaging, aangezien die functie zeer specifiek is.”

Engelssprekend personeel
Het bedrijf doet inmiddels concessies om toch voldoende personeel op de vloer te hebben. “Lange tijd wilden we in het Amstel Hotel vooral in de keuken enkel Nederlandssprekend personeel, maar die eis hebben we al een aantal jaren geleden laten vallen. De doelgroep is bovendien internationaal, en zolang er een goede balans is tussen Nederlands- en Engelssprekende medewerkers, werkt het prima. Overigens is een goede beheersing van de Engelse taal wel een vereiste. In ons nog te openen restaurant Persijn in het QO, hebben we wél bij voorkeur Nederlandssprekend personeel. Dat komt vanwege ons Dutch Cuisine concept.”  

Mensenbranche
Bepaalde functies kunnen ook uit handen gegeven, ‘ge-outsourced’, worden. Is dat niet een idee in deze moeilijke markt? “Voor een aantal functies werkt dit wel maar idealiter hebben wij medewerkers zelf in dienst om zo goede betrokkenheid met onze gasten, collega’s en het hotel te realiseren. Het is en blijft een mensenbranche en face-to-face contact vinden we belangrijk. Daarnaast is het ook een kostenoverweging. Het is en blijft belangrijk dat horecaopleidingen ook blijven aansluiten bij de praktijk. Wanneer ze het bedrijfsleven eerder betrekken bij de opleiding, wordt de aansluiting met de praktijk beter.”

Traditionele business
Traditioneel vragen veel functies binnen een hotel ook om fysieke aanwezigheid. Is dat voor veel kandidaten een belemmering? “Nee dat is juist een keuze, het dagelijks in contact zijn met gasten en collega’s is iets waar veel kandidaten bewust voor kiezen. We zien bijvoorbeeld dat millennials andere waarden hebben dan hun voorgangers. In het algemeen willen zij graag een vierdaagse werkweek, veel flexibiliteit en constante opleiding, ontwikkeling en zicht op doorgroei. Daarnaast is het een uitdaging millennials te behouden voor je bedrijf. Of wij niet flexibeler kunnen zijn en mensen kunnen laten thuiswerken? In een kantoorbaan zou dat mogelijk kunnen. Toch kies ik ervoor om hier veel aanwezig te zijn om feeling met het hotel, de gasten en collega’s te behouden. Dat verwachten we ook van onze medewerkers. In mijn optiek wordt beleving steeds belangrijker binnen de hotellerie. Daar hoort interactie en face-to-face contact bij.”

Hippe namen voor ‘oude’ functies
QO Amsterdam is nieuw en heeft circa 160 nieuwe collega’s nodig. Een aardig traject om al die posities in te vullen? “Ja, we zijn er best druk mee geweest en nog steeds. We hebben onlangs een recruitment event georganiseerd, waaruit veel geschikte kandidaten zijn gekomen. Daarnaast zet ik mijn netwerk in en heb ik veel mensen gezien en gesproken. Eigenlijk gaat dit alles best prima, maar ook hier zijn we hard op zoek naar goede engineers en keukenpersoneel. Op het gebied van sales en marketing blijkt het niet moeilijk om geschikte mensen te vinden. Er is dus duidelijk onderscheid in functies met betrekking tot de moeilijkheidsgraad van het vinden van geschikt personeel. Of er veel veranderd is qua functies binnen de hotellerie? Niet echt. Wel zie ik dat er verschillende nieuwe namen worden verzonnen voor functies die al heel lang bestonden. Zelf heb ik een ‘cultural ambassador’ aangenomen voor het QO. In feite is zij onze brand ambassador en daarnaast verantwoordelijk voor het organiseren van workshops, trainingen en brand immersion sessies.” 

Persoonlijk contact
Als HR-manager kun je op verschillende manieren te werk gaan. Sommige hotelketens maken gebruik van speciale systemen voor het filteren van geschikte kandidaten. Hoe doet Caroline dat? “Ik doe zelf veel voorwerk. Uiteindelijk is alleen een cv lastig. Een persoonlijk gesprek levert mij veel meer informatie op.  Het zijn de afdelingshoofden bij het Amstel Hotel die bepalen wie ze aannemen en maakt HR alleen de eerste selectie en geven wij advies. Dat is mijn taak in een notendop.”
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: