Op zoek naar 160 nieuwe personeelsleden

11 januari 2018 | Thijs Jacobs

Caroline Seyger is verantwoordelijk voor human resources bij InterContinental Amstel Hotel Amsterdam en het nog te openen QO Amsterdam. De laatste tijd is zij samen met haar collega’s enorm druk met het vormgeven van het team van het nieuwe QO hotel.  “Het zal je niet verbazen dat keukenpersoneel lastig te vinden is, maar ook op het gebied van engineering staan we voor uitdagingen”, aldus de HR-manager. Uitdagingen bij het vinden van personeel zijn dan ook onderwerp van gesprek.

Download gratis de nieuwste editie van Hospitality Management

“In mijn rol werk ik zowel voor het reeds ruim 150 jaar oude Amstel Hotel als ook voor het nog te openen QO Amsterdam. Twee compleet verschillende hotels alleen al als je kijkt naar de invulling van de personele bezetting”, aldus Caroline. “Voor het QO zijn we vooral op zoek naar medewerkers die authentiek zijn en qua persoonlijkheid en gedachtegoed passen bij het QO en haar toekomstige gasten. Het Amstel Hotel heeft een track record aan vaste gasten; daar weten we wat we zoeken en is er meer focus op de juiste competenties en ervaring binnen een vijfsterren luxury omgeving. Maar vooral liefde en passie voor het vak is voor beide hotels een vereiste.”

Permanent veel openstaande vacatures
Het vinden van personeel stelt veel HR-managers voor uitdagingen, zeker binnen de hotellerie in de overspannen Amsterdamse markt. “Eigenlijk zijn alle horecafuncties moeilijk in te vullen en dan vooral in de keuken”, vertelt de HR-manager. “Dat is niet alleen iets van nu, maar het speelt al jaren. Natuurlijk telt mee dat wij in Amsterdam zitten, waar veel concurrentie is van andere horecazaken, zoals restaurants. Voornamelijk op het gebied van keukenpersoneel hebben wij veel openstaande vacatures. Sinds kort zijn we op zoek naar een ‘head engineer’. Dit  wordt een uitdaging, aangezien die functie zeer specifiek is.”

Engelssprekend personeel
Het bedrijf doet inmiddels concessies om toch voldoende personeel op de vloer te hebben. “Lange tijd wilden we in het Amstel Hotel vooral in de keuken enkel Nederlandssprekend personeel, maar die eis hebben we al een aantal jaren geleden laten vallen. De doelgroep is bovendien internationaal, en zolang er een goede balans is tussen Nederlands- en Engelssprekende medewerkers, werkt het prima. Overigens is een goede beheersing van de Engelse taal wel een vereiste. In ons nog te openen restaurant Persijn in het QO, hebben we wél bij voorkeur Nederlandssprekend personeel. Dat komt vanwege ons Dutch Cuisine concept.”  

Mensenbranche
Bepaalde functies kunnen ook uit handen gegeven, ‘ge-outsourced’, worden. Is dat niet een idee in deze moeilijke markt? “Voor een aantal functies werkt dit wel maar idealiter hebben wij medewerkers zelf in dienst om zo goede betrokkenheid met onze gasten, collega’s en het hotel te realiseren. Het is en blijft een mensenbranche en face-to-face contact vinden we belangrijk. Daarnaast is het ook een kostenoverweging. Het is en blijft belangrijk dat horecaopleidingen ook blijven aansluiten bij de praktijk. Wanneer ze het bedrijfsleven eerder betrekken bij de opleiding, wordt de aansluiting met de praktijk beter.”

Traditionele business
Traditioneel vragen veel functies binnen een hotel ook om fysieke aanwezigheid. Is dat voor veel kandidaten een belemmering? “Nee dat is juist een keuze, het dagelijks in contact zijn met gasten en collega’s is iets waar veel kandidaten bewust voor kiezen. We zien bijvoorbeeld dat millennials andere waarden hebben dan hun voorgangers. In het algemeen willen zij graag een vierdaagse werkweek, veel flexibiliteit en constante opleiding, ontwikkeling en zicht op doorgroei. Daarnaast is het een uitdaging millennials te behouden voor je bedrijf. Of wij niet flexibeler kunnen zijn en mensen kunnen laten thuiswerken? In een kantoorbaan zou dat mogelijk kunnen. Toch kies ik ervoor om hier veel aanwezig te zijn om feeling met het hotel, de gasten en collega’s te behouden. Dat verwachten we ook van onze medewerkers. In mijn optiek wordt beleving steeds belangrijker binnen de hotellerie. Daar hoort interactie en face-to-face contact bij.”

Hippe namen voor ‘oude’ functies
QO Amsterdam is nieuw en heeft circa 160 nieuwe collega’s nodig. Een aardig traject om al die posities in te vullen? “Ja, we zijn er best druk mee geweest en nog steeds. We hebben onlangs een recruitment event georganiseerd, waaruit veel geschikte kandidaten zijn gekomen. Daarnaast zet ik mijn netwerk in en heb ik veel mensen gezien en gesproken. Eigenlijk gaat dit alles best prima, maar ook hier zijn we hard op zoek naar goede engineers en keukenpersoneel. Op het gebied van sales en marketing blijkt het niet moeilijk om geschikte mensen te vinden. Er is dus duidelijk onderscheid in functies met betrekking tot de moeilijkheidsgraad van het vinden van geschikt personeel. Of er veel veranderd is qua functies binnen de hotellerie? Niet echt. Wel zie ik dat er verschillende nieuwe namen worden verzonnen voor functies die al heel lang bestonden. Zelf heb ik een ‘cultural ambassador’ aangenomen voor het QO. In feite is zij onze brand ambassador en daarnaast verantwoordelijk voor het organiseren van workshops, trainingen en brand immersion sessies.” 

Persoonlijk contact
Als HR-manager kun je op verschillende manieren te werk gaan. Sommige hotelketens maken gebruik van speciale systemen voor het filteren van geschikte kandidaten. Hoe doet Caroline dat? “Ik doe zelf veel voorwerk. Uiteindelijk is alleen een cv lastig. Een persoonlijk gesprek levert mij veel meer informatie op.  Het zijn de afdelingshoofden bij het Amstel Hotel die bepalen wie ze aannemen en maakt HR alleen de eerste selectie en geven wij advies. Dat is mijn taak in een notendop.”
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: