Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

1 april 2020 | Thijs Jacobs

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bespreken we wat er sinds gisteren allemaal is gebeurd en wat de vervolgstappen zijn om de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden.

“De persconferentie, en de mededeling dat de maatregelen worden verlengd, was voor ons natuurlijk heftig”, vertelt Bart. “Aan de ene kant weet je dat het eraan komt, maar aan de andere kant zie je dat het bedrijf waar je altijd zo hard voor werkt klappen krijgt. Natuurlijk staat de gezondheid van de bevolking voorop, maar met het negatieve reisadvies voor mei weten we nu ook dat er zeker tot en met mei geen omzet binnenkomt. Bovendien kan er altijd nog besloten worden tot een extra verlenging.”

Restaurants eerder weer open dan cafés

Welk scenario kunnen we schetsen? Gaan de scholen als eerste weer open en de horeca als laatste? “Dat is onzeker, maar ik denk dat restaurants eerder open kunnen dan cafés bijvoorbeeld. Restaurants kunnen makkelijker die anderhalve meter afstand inbouwen in de bedrijfsvoering door een kleinere kaart aan te bieden en de tafels wat verder uit elkaar te zetten. Dan heb je weliswaar minder gasten binnen, maar kun je slim inkopen vanwege de kleinere kaart. Maar dat wordt ook nog wat hoor, want groothandels kunnen ook niet 'een-twee-drie' beleveren wat je bestellen wilt als alles weer gaat draaien. Er zijn genoeg producten die van buiten onze landsgrenzen komen, en de grenzen zijn niet zomaar weer open.”

NOW-regeling pakt negatief uit

In de geldende maatregelen blijft het zo dat hotels open mogen blijven. “Dat is zo, maar een hotel zonder gasten gaat natuurlijk dicht, zeker nu dat negatieve reisadvies er concreet ligt. Voor de hotellerie is de periode van april en mei ongekend belangrijk, vooral vanwege Pasen, Hemelvaart en de meivakantie; deze topperiode voor leisurehotels vervalt helemaal en de NOW-regeling rekent voor ons op een negatieve wijze. We pakken de omzet van vorig jaar en delen die door vier. Daarbij wordt dus geen rekening gehouden met seizoensdifferentiatie: de wintermaanden zijn altijd slecht en in de betere tijden schalen we weer op Als je dus de loonsom van januari als basis neemt voor de NOW-regeling, dan krijg je negentig procent van een maand die sowieso altijd al mager is. Met andere woorden: die negentig procent die je krijgt via de NOW-regeling is helemaal geen negentig procent.”

Wat doe je met het personeel, met name in het geval van aflopende contracten? “Dat ligt aan het hotel en de dienstverbanden. In Oranjeoord werken we met een vast team, want het hotel ligt midden in een bos, dus er zijn weinig studenten in de buurt voor seizoenswerk of parttime bijbaantjes. Daar is dus niet veel ruimte om op te schalen of af te schalen. Natuurlijk worden aflopende contracten in deze tijd niet verlengd; de NOW-regeling voorkomt dat werkgevers op grond van economische redenen ontslag aanvragen voor werknemers, maar dat geldt natuurlijk niet voor tijdelijke contracten. De meeste hotelbedrijven waren qua personeelsbezetting al klaar voor het naderende hoogseizoen, en na afloop van de maand proeftijd kun je iemand niet zomaar naar huis sturen.”

Dat geld laat nog wel even op zich wachten

Bart gaf eerder al aan gerekend te hebben met maatregelen tot en met eind mei. “Dat is juist, we nemen van alles mee. We hebben inmiddels een overbruggingskrediet bij ABN-AMRO aangevraagd voor Oranjeoord, leveranciers benaderd om met ons mee te denken en verhuurders gesproken. Al die gesprekken lopen en een combinatie van factoren gaat bepalen of hotels overleven of niet. De personeelskwestie in de horeca, en in andere bedrijfstakken waar mensen niet thuis kunnen werken, is nijpend; daar moet echt wat op gevonden worden. Op een gegeven moment zijn de wanden allemaal wel geschilderd, dus kunnen ze niets anders doen dan thuiszitten. We kunnen ons personeel ook niet vragen om vakantiedagen op te nemen, zeker nu de maatregelen zeker nog een maand voortduren. In België hebben ze bedacht dat wie nu niet kan werken, dat later in het jaar kan inhalen, maar is Nederland is daarover nog geen beslissing gemaakt; er is in ieder geval nog geen duidelijkheid. De overheid moet wel degelijk nadenken over aanvullende compensatiemaatregelen voor de horeca en andere branches, maar daarbij weet ook niemand hoe groot de pot met geld is die verdeeld kan worden. Daar moet je realistisch in zijn."

"Wat me wel opvalt, is dat de grotere bedrijven op de een of andere manier eerder informatie hebben over de komende maatregelen dan wij. Natuurlijk gaat het bij hen om grotere aantallen en meer personeel, maar je zou vermoeden dat er bepaalde lijntjes lopen. In ieder geval zullen we op 21 april weer meer duidelijkheid hebben over de vorderingen en de maatregelen die volgen. Voor nu is voor mij en andere ondernemers de vordering op het gebied van de NOW-regeling het belangrijkste op de agenda, want gisteren kwam ik eindelijk door de website heen voor de aanvraag van 4000 euro. Dat is zes dagen nadat de website operationeel was. Als dat vanaf 6 april ook zo gaat voor de NOW-regeling, dan kunnen we nog wel even wachten op die tegemoetkoming. En dat terwijl ons personeel rond de vijfentwintigste wel degelijk salaris verwacht. Het is duidelijk; we gaan een flinke klap krijgen, en of Oranjeoord – het hotel waarvoor ik zeven jaar keihard heb gewerkt – na deze coronacrisis weer open kan is nog onduidelijk. Het kan je zomaar tussen de vingers doorglippen terwijl je er niets aan kunt doen. Je staat als ondernemer machteloos toe te kijken vanaf de zijlijn.”

Hiermee eindigt deel 11 van het dagboek van Bart Reints Bok. Morgen een nieuw hoofdstuk.
LinkedIN: Bart Reints Bok
Lees hier alle hoofdstukken uit het coronadagboek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: