Parkeerbelasting nadelig voor horeca?

28 maart 2014 |
Parkeerbelasting nadelig voor horeca?<

De gemeenten verwachten in 2014 660 miljoen euro aan parkeerbelasting binnen te kunnen halen. Dat is weer 15 miljoen euro meer dan in 2013, en 94 miljoen euro meer dan in 2010. Amsterdam begroot veruit het
hoogste bedrag aan parkeergelden: 162 miljoen euro. Wat betekent dit voor de horeca in gebieden met parkeergeld?

In 155 gemeenten betaald parkeren
Het CBS heeft berekend dat 155 gemeenten parkeerbelasting innen. Het aantal gemeenten met betaald parkeren verandert de laatste jaren nauwelijks. De opbrengst uit parkeerbelasting stijgt door tariefverhogingen en de uitbreiding van zones voor betaald parkeren. Op steeds meer plaatsen en gedurende een steeds groter deel van de dag moet voor parkeren worden betaald.

Nadelen voor horeca
Uitbreiding van de parkeerzones kan nadelig zijn voor bestaande horeca in juist deze gebieden: met name wanneer de horecagelegenheid zich (net) buiten het centrum bevindt. In Enschede bijvoorbeeld: daar kwam in het verleden de horeca in actie omdat de parkeertarieven in de avond bijgesteld zouden worden naar hetzelfde tarief als overdag. Dat kost klandizie en omzet.

Parkeergelden zijn belangrijke inkomstenbron
De parkeerbelasting is voor Amsterdam een belangrijke inkomstenbron. Met een begrote opbrengst van 162 miljoen euro vormt deze belasting in 2014 ruim 27 procent van de totale inkomsten uit heffingen. In Zandvoort maakt de parkeeropbrengst ruim 26 procent uit van de inkomsten uit heffingen. Voor 39 gemeenten, een kwart van alle gemeenten die parkeergelden innen, bedraagt de opbrengst 10 procent of meer van de heffingsinkomsten.

Grote gemeenten aan kop
De vier grote gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht innen bijna de helft van de Nederlandse parkeerbelasting. In veel kleine gemeenten hoeft vaak helemaal niet betaald te worden om te parkeren. In een kwart van de gemeenten met minder dan 50 duizend inwoners en in negen van de tien grotere gemeenten (50 duizend inwoners en meer) moet parkeergeld worden betaald.

Bron: CBS

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: