Reactie NBTC op column Hoogendoorn

23 september 2013
Reactie NBTC op column Hoogendoorn

In de nieuwste column van Ewout Hoogendoorn, "'Wanneer komt de 'Remarkable Dutch Revival'?',":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/wanneer-komt-de-remarkable-dutch-revival-10993/ verschenen in de septembereditie van Hospitality Management, doet Ewout Hoogendoorn een uitspraak over

het NBTC. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC Holland Marketing, reageert op de column van Ewout Hoogendoorn.

*Reactie Jos Vranken:*
"Ik betreur het dat Ewout Hoogendoorn, in een bijzin in zijn meest recente column, de bezuiniging op de marketing van de destinatie ‘Holland’ in casu NBTC als ‘goed’ betitelt. Dit gebeurt onder het mom dat de sector c.q. de hotellerie de eigen broek moet ophouden. Dit geeft wat mij betreft blijk van een, voor Ewout ongebruikelijke, ondoordachte en kortzichtige visie op het nut en de noodzaak van destinatiemarketing en de wijze waarop het bedrijfsleven en de overheid zich daarbij (financieel) tot elkaar verhouden.

De forse bezuiniging, die met ingang van 2012 wordt doorgevoerd, leidt tot een ongelijk internationaal speelveld, waarbij onze rijksoverheid in vergelijking met concurrerende bestemmingen substantieel minder uitgeeft aan het stimuleren van bezoekers en bestedingen.
Bovendien kan en mag de inhoudelijke en financiële verantwoordelijkheid voor de internationale branding en marketing van de bestemming ‘Holland’ ons inziens niet op het bord van individuele (MKB-)ondernemers gelegd worden. Bedrijven dragen, naast de investeringen in de eigen onderneming, momenteel al substantieel bij aan de publiek-private cofinanciering van de internationale marketing van ons land.

Private financiering geldt nadrukkelijk niet als substituut voor teruglopende rijksfinanciering. Het betreft complementaire investeringen die gekoppeld zijn aan verschillende doch elkaar versterkende doelstellingen. In een groot én groeiend internationaal concurrentieveld is het essentieel dat ons land via krachtige publiek-private samenwerking slag- en concurrentiekracht behoudt en ontwikkelt, die door sectorale en geografische grenzen heen breekt en boven individuele belangen uitstijgt. Alleen zo zal een “Remarkable Dutch Revival” succesvol gestalte krijgen."


Overig nieuws