Reactie NBTC op column Hoogendoorn

23 september 2013 |
Reactie NBTC op column Hoogendoorn<

In de nieuwste column van Ewout Hoogendoorn, 'Wanneer komt de 'Remarkable Dutch Revival'?', verschenen in de septembereditie van Hospitality Management, doet Ewout Hoogendoorn een uitspraak over
het NBTC. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC Holland Marketing, reageert op de column van Ewout Hoogendoorn.

Reactie Jos Vranken:
"Ik betreur het dat Ewout Hoogendoorn, in een bijzin in zijn meest recente column, de bezuiniging op de marketing van de destinatie ‘Holland’ in casu NBTC als ‘goed’ betitelt. Dit gebeurt onder het mom dat de sector c.q. de hotellerie de eigen broek moet ophouden. Dit geeft wat mij betreft blijk van een, voor Ewout ongebruikelijke, ondoordachte en kortzichtige visie op het nut en de noodzaak van destinatiemarketing en de wijze waarop het bedrijfsleven en de overheid zich daarbij (financieel) tot elkaar verhouden.

De forse bezuiniging, die met ingang van 2012 wordt doorgevoerd, leidt tot een ongelijk internationaal speelveld, waarbij onze rijksoverheid in vergelijking met concurrerende bestemmingen substantieel minder uitgeeft aan het stimuleren van bezoekers en bestedingen.
Bovendien kan en mag de inhoudelijke en financiële verantwoordelijkheid voor de internationale branding en marketing van de bestemming ‘Holland’ ons inziens niet op het bord van individuele (MKB-)ondernemers gelegd worden. Bedrijven dragen, naast de investeringen in de eigen onderneming, momenteel al substantieel bij aan de publiek-private cofinanciering van de internationale marketing van ons land.

Private financiering geldt nadrukkelijk niet als substituut voor teruglopende rijksfinanciering. Het betreft complementaire investeringen die gekoppeld zijn aan verschillende doch elkaar versterkende doelstellingen. In een groot én groeiend internationaal concurrentieveld is het essentieel dat ons land via krachtige publiek-private samenwerking slag- en concurrentiekracht behoudt en ontwikkelt, die door sectorale en geografische grenzen heen breekt en boven individuele belangen uitstijgt. Alleen zo zal een “Remarkable Dutch Revival” succesvol gestalte krijgen."


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: