Reactie NBTC op column Hoogendoorn

23 september 2013 |
Reactie NBTC op column Hoogendoorn

In de nieuwste column van Ewout Hoogendoorn, 'Wanneer komt de 'Remarkable Dutch Revival'?', verschenen in de septembereditie van Hospitality Management, doet Ewout Hoogendoorn een uitspraak over
het NBTC. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC Holland Marketing, reageert op de column van Ewout Hoogendoorn.

Reactie Jos Vranken:
"Ik betreur het dat Ewout Hoogendoorn, in een bijzin in zijn meest recente column, de bezuiniging op de marketing van de destinatie ‘Holland’ in casu NBTC als ‘goed’ betitelt. Dit gebeurt onder het mom dat de sector c.q. de hotellerie de eigen broek moet ophouden. Dit geeft wat mij betreft blijk van een, voor Ewout ongebruikelijke, ondoordachte en kortzichtige visie op het nut en de noodzaak van destinatiemarketing en de wijze waarop het bedrijfsleven en de overheid zich daarbij (financieel) tot elkaar verhouden.

De forse bezuiniging, die met ingang van 2012 wordt doorgevoerd, leidt tot een ongelijk internationaal speelveld, waarbij onze rijksoverheid in vergelijking met concurrerende bestemmingen substantieel minder uitgeeft aan het stimuleren van bezoekers en bestedingen.
Bovendien kan en mag de inhoudelijke en financiële verantwoordelijkheid voor de internationale branding en marketing van de bestemming ‘Holland’ ons inziens niet op het bord van individuele (MKB-)ondernemers gelegd worden. Bedrijven dragen, naast de investeringen in de eigen onderneming, momenteel al substantieel bij aan de publiek-private cofinanciering van de internationale marketing van ons land.

Private financiering geldt nadrukkelijk niet als substituut voor teruglopende rijksfinanciering. Het betreft complementaire investeringen die gekoppeld zijn aan verschillende doch elkaar versterkende doelstellingen. In een groot én groeiend internationaal concurrentieveld is het essentieel dat ons land via krachtige publiek-private samenwerking slag- en concurrentiekracht behoudt en ontwikkelt, die door sectorale en geografische grenzen heen breekt en boven individuele belangen uitstijgt. Alleen zo zal een “Remarkable Dutch Revival” succesvol gestalte krijgen."


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: