Reactie NBTC op column Hoogendoorn

23 september 2013 |
Reactie NBTC op column Hoogendoorn

In de nieuwste column van Ewout Hoogendoorn, 'Wanneer komt de 'Remarkable Dutch Revival'?', verschenen in de septembereditie van Hospitality Management, doet Ewout Hoogendoorn een uitspraak over
het NBTC. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC Holland Marketing, reageert op de column van Ewout Hoogendoorn.

Reactie Jos Vranken:
"Ik betreur het dat Ewout Hoogendoorn, in een bijzin in zijn meest recente column, de bezuiniging op de marketing van de destinatie ‘Holland’ in casu NBTC als ‘goed’ betitelt. Dit gebeurt onder het mom dat de sector c.q. de hotellerie de eigen broek moet ophouden. Dit geeft wat mij betreft blijk van een, voor Ewout ongebruikelijke, ondoordachte en kortzichtige visie op het nut en de noodzaak van destinatiemarketing en de wijze waarop het bedrijfsleven en de overheid zich daarbij (financieel) tot elkaar verhouden.

De forse bezuiniging, die met ingang van 2012 wordt doorgevoerd, leidt tot een ongelijk internationaal speelveld, waarbij onze rijksoverheid in vergelijking met concurrerende bestemmingen substantieel minder uitgeeft aan het stimuleren van bezoekers en bestedingen.
Bovendien kan en mag de inhoudelijke en financiële verantwoordelijkheid voor de internationale branding en marketing van de bestemming ‘Holland’ ons inziens niet op het bord van individuele (MKB-)ondernemers gelegd worden. Bedrijven dragen, naast de investeringen in de eigen onderneming, momenteel al substantieel bij aan de publiek-private cofinanciering van de internationale marketing van ons land.

Private financiering geldt nadrukkelijk niet als substituut voor teruglopende rijksfinanciering. Het betreft complementaire investeringen die gekoppeld zijn aan verschillende doch elkaar versterkende doelstellingen. In een groot én groeiend internationaal concurrentieveld is het essentieel dat ons land via krachtige publiek-private samenwerking slag- en concurrentiekracht behoudt en ontwikkelt, die door sectorale en geografische grenzen heen breekt en boven individuele belangen uitstijgt. Alleen zo zal een “Remarkable Dutch Revival” succesvol gestalte krijgen."


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: