Ruim baan voor de Mens

24 juli 2015 |
Ruim baan voor de Mens<

Onze wereld is een wereld die onder invloed van de steeds verder oprukkende technologisering steeds sneller en ingrijpender zal
veranderen. En we staan nog maar aan het begin. Volgens CISCO zijn er in 2020 zo’n 50 miljard apparaten die allemaal via internet zullen communiceren. Ter vergelijking: in 2012 waren dit er nog maar 8,7 miljard. Van communicerende koelkasten en auto’s tot kostuums die na 12 keer dragen zelf aangeven dat zij gestoomd dienen te worden. U kent wel dat geluidje in uw auto als u uw gordel niet om doet? Zo zal uw pak ook reageren. En hoe reageren wij als mensen?

Specially Made For You, selfies, My Own Space, DIY, zo maar wat termen die ronddwalen in ons huidige tijdperk. Begrippen die aangeven dat wij steeds meer individualiseren. Wij willen ons steeds meer onderscheiden en onszelf identificeren met diensten die (voor het gevoel) alleen voor ons zijn. Dit in een wereld waar juist nog steeds veel eenheidsworst wordt aangeboden. Kortom, nu ons hele leven wordt geregeerd door ons mobieltje willen we ruimte voor onze eigen bovenste beste IK.

Standaarddiensten zijn passé. Zo zullen we bijvoorbeeld elke keer de kleur van ons beddengoed en badlinnen in het hotel willen kunnen bepalen. Kijk naar ‘pillow choice’; dit zien we steeds vaker. Logisch, omdat geen mens hetzelfde is, en ik wel goed wil slapen. Niet-passende badjassen is het negeren van mijn individualiteit en dus ook geen echte gastvrijheid. Standaardkamers zullen het gaan afleggen tegen kamers met een eigen identiteit. Service zal eindelijk steeds meer maatwerk worden, er is nu eenmaal geen standaardmens.

Dit betekent meer ruimte voor persoonlijke aandacht die niet vanuit de vaste regels komt. Medewerkers zullen meer vrijheid in gebondenheid moeten krijgen binnen onze bedrijven. Zij moeten elke keer à la minute de juiste gastvrijheidstoon kunnen aanslaan. Weg met de manuals, op zoek naar trainingen die de authenticiteit in de medewerker omhoog haalt. Echte aandacht in een maatwerkoplossing.

Is er een keuze? Ik denk van niet. Langzaam maar zeker zullen ondernemers begrijpen dat dit de weg is. Het proces is al ingezet en door de enorme transparantie in onze wereld zal het ook snel opgevolgd worden. Onderscheidend vermogen zal steeds meer het domein worden van de Mens, en zo had het allang moeten zijn!

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Personalia
Jelrick Claus en Robin Harting vormen nieuw management van Claus

Per 1 april jongstleden vormen Jelrick Claus en Robin Harting het nieuwe dagelijks management van Claus in Hoofddorp. Jelrick Claus vervult de rol van Commercieel Manager en Robin Harting promoveert tot Operationeel Manager. Claus biedt multifunctionele eventzalen, restaurants, drie escape rooms, ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: