Ruim baan voor de Mens

24 juli 2015 |
Ruim baan voor de Mens<

Onze wereld is een wereld die onder invloed van de steeds verder oprukkende technologisering steeds sneller en ingrijpender zal
veranderen. En we staan nog maar aan het begin. Volgens CISCO zijn er in 2020 zo’n 50 miljard apparaten die allemaal via internet zullen communiceren. Ter vergelijking: in 2012 waren dit er nog maar 8,7 miljard. Van communicerende koelkasten en auto’s tot kostuums die na 12 keer dragen zelf aangeven dat zij gestoomd dienen te worden. U kent wel dat geluidje in uw auto als u uw gordel niet om doet? Zo zal uw pak ook reageren. En hoe reageren wij als mensen?

Specially Made For You, selfies, My Own Space, DIY, zo maar wat termen die ronddwalen in ons huidige tijdperk. Begrippen die aangeven dat wij steeds meer individualiseren. Wij willen ons steeds meer onderscheiden en onszelf identificeren met diensten die (voor het gevoel) alleen voor ons zijn. Dit in een wereld waar juist nog steeds veel eenheidsworst wordt aangeboden. Kortom, nu ons hele leven wordt geregeerd door ons mobieltje willen we ruimte voor onze eigen bovenste beste IK.

Standaarddiensten zijn passé. Zo zullen we bijvoorbeeld elke keer de kleur van ons beddengoed en badlinnen in het hotel willen kunnen bepalen. Kijk naar ‘pillow choice’; dit zien we steeds vaker. Logisch, omdat geen mens hetzelfde is, en ik wel goed wil slapen. Niet-passende badjassen is het negeren van mijn individualiteit en dus ook geen echte gastvrijheid. Standaardkamers zullen het gaan afleggen tegen kamers met een eigen identiteit. Service zal eindelijk steeds meer maatwerk worden, er is nu eenmaal geen standaardmens.

Dit betekent meer ruimte voor persoonlijke aandacht die niet vanuit de vaste regels komt. Medewerkers zullen meer vrijheid in gebondenheid moeten krijgen binnen onze bedrijven. Zij moeten elke keer à la minute de juiste gastvrijheidstoon kunnen aanslaan. Weg met de manuals, op zoek naar trainingen die de authenticiteit in de medewerker omhoog haalt. Echte aandacht in een maatwerkoplossing.

Is er een keuze? Ik denk van niet. Langzaam maar zeker zullen ondernemers begrijpen dat dit de weg is. Het proces is al ingezet en door de enorme transparantie in onze wereld zal het ook snel opgevolgd worden. Onderscheidend vermogen zal steeds meer het domein worden van de Mens, en zo had het allang moeten zijn!

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Preston Palace lanceert nieuwe werkcampagne

In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven. Van fulltime, parttime tot bijbaantje. Zelfs een combinatie van diverse afdelingen binnen in één functie is mogelijk. ...

Events Internationaal
EQUIPHOTEL uitgesteld naar 2022

Gezien de huidige situatie rondom de COVID-19 epidemie, die momenteel op lokaal en mondiaal niveau voortdurend verslechtert, kondigt Reed Expositions France aan dat de 2020-editie van de EQUIPHOTEL, die oorspronkelijk gepland stond van 15 t/m 19 november 2020, is uitgesteld naar 2022. De afgelope...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam geeft 7 suites een complete metamorfose

Hotel Okura Amsterdam heeft 7 suites een complete metamorfose gegeven. Bij de renovatie, die in december 2019 van start ging, is het hele design vernieuwd. Architect Bert Verwey heeft de renovatie van de suites en The Lounge onder zijn hoede genomen. Ruimtelijkheid, comfort en sereniteit vormen de b...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: