Ruim baan voor de Mens

24 juli 2015 |
Ruim baan voor de Mens<

Onze wereld is een wereld die onder invloed van de steeds verder oprukkende technologisering steeds sneller en ingrijpender zal
veranderen. En we staan nog maar aan het begin. Volgens CISCO zijn er in 2020 zo’n 50 miljard apparaten die allemaal via internet zullen communiceren. Ter vergelijking: in 2012 waren dit er nog maar 8,7 miljard. Van communicerende koelkasten en auto’s tot kostuums die na 12 keer dragen zelf aangeven dat zij gestoomd dienen te worden. U kent wel dat geluidje in uw auto als u uw gordel niet om doet? Zo zal uw pak ook reageren. En hoe reageren wij als mensen?

Specially Made For You, selfies, My Own Space, DIY, zo maar wat termen die ronddwalen in ons huidige tijdperk. Begrippen die aangeven dat wij steeds meer individualiseren. Wij willen ons steeds meer onderscheiden en onszelf identificeren met diensten die (voor het gevoel) alleen voor ons zijn. Dit in een wereld waar juist nog steeds veel eenheidsworst wordt aangeboden. Kortom, nu ons hele leven wordt geregeerd door ons mobieltje willen we ruimte voor onze eigen bovenste beste IK.

Standaarddiensten zijn passé. Zo zullen we bijvoorbeeld elke keer de kleur van ons beddengoed en badlinnen in het hotel willen kunnen bepalen. Kijk naar ‘pillow choice’; dit zien we steeds vaker. Logisch, omdat geen mens hetzelfde is, en ik wel goed wil slapen. Niet-passende badjassen is het negeren van mijn individualiteit en dus ook geen echte gastvrijheid. Standaardkamers zullen het gaan afleggen tegen kamers met een eigen identiteit. Service zal eindelijk steeds meer maatwerk worden, er is nu eenmaal geen standaardmens.

Dit betekent meer ruimte voor persoonlijke aandacht die niet vanuit de vaste regels komt. Medewerkers zullen meer vrijheid in gebondenheid moeten krijgen binnen onze bedrijven. Zij moeten elke keer à la minute de juiste gastvrijheidstoon kunnen aanslaan. Weg met de manuals, op zoek naar trainingen die de authenticiteit in de medewerker omhoog haalt. Echte aandacht in een maatwerkoplossing.

Is er een keuze? Ik denk van niet. Langzaam maar zeker zullen ondernemers begrijpen dat dit de weg is. Het proces is al ingezet en door de enorme transparantie in onze wereld zal het ook snel opgevolgd worden. Onderscheidend vermogen zal steeds meer het domein worden van de Mens, en zo had het allang moeten zijn!

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: