Ruim baan voor de Mens

24 juli 2015 |
Ruim baan voor de Mens<

Onze wereld is een wereld die onder invloed van de steeds verder oprukkende technologisering steeds sneller en ingrijpender zal
veranderen. En we staan nog maar aan het begin. Volgens CISCO zijn er in 2020 zo’n 50 miljard apparaten die allemaal via internet zullen communiceren. Ter vergelijking: in 2012 waren dit er nog maar 8,7 miljard. Van communicerende koelkasten en auto’s tot kostuums die na 12 keer dragen zelf aangeven dat zij gestoomd dienen te worden. U kent wel dat geluidje in uw auto als u uw gordel niet om doet? Zo zal uw pak ook reageren. En hoe reageren wij als mensen?

Specially Made For You, selfies, My Own Space, DIY, zo maar wat termen die ronddwalen in ons huidige tijdperk. Begrippen die aangeven dat wij steeds meer individualiseren. Wij willen ons steeds meer onderscheiden en onszelf identificeren met diensten die (voor het gevoel) alleen voor ons zijn. Dit in een wereld waar juist nog steeds veel eenheidsworst wordt aangeboden. Kortom, nu ons hele leven wordt geregeerd door ons mobieltje willen we ruimte voor onze eigen bovenste beste IK.

Standaarddiensten zijn passé. Zo zullen we bijvoorbeeld elke keer de kleur van ons beddengoed en badlinnen in het hotel willen kunnen bepalen. Kijk naar ‘pillow choice’; dit zien we steeds vaker. Logisch, omdat geen mens hetzelfde is, en ik wel goed wil slapen. Niet-passende badjassen is het negeren van mijn individualiteit en dus ook geen echte gastvrijheid. Standaardkamers zullen het gaan afleggen tegen kamers met een eigen identiteit. Service zal eindelijk steeds meer maatwerk worden, er is nu eenmaal geen standaardmens.

Dit betekent meer ruimte voor persoonlijke aandacht die niet vanuit de vaste regels komt. Medewerkers zullen meer vrijheid in gebondenheid moeten krijgen binnen onze bedrijven. Zij moeten elke keer à la minute de juiste gastvrijheidstoon kunnen aanslaan. Weg met de manuals, op zoek naar trainingen die de authenticiteit in de medewerker omhoog haalt. Echte aandacht in een maatwerkoplossing.

Is er een keuze? Ik denk van niet. Langzaam maar zeker zullen ondernemers begrijpen dat dit de weg is. Het proces is al ingezet en door de enorme transparantie in onze wereld zal het ook snel opgevolgd worden. Onderscheidend vermogen zal steeds meer het domein worden van de Mens, en zo had het allang moeten zijn!

Hans van Spronsen

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: hotel in voormalig klooster Utrecht

Utrecht kent een behoorlijke hotelontwikkeling en dat is niet verwonderlijk, gezien het aantal kamers in de Domstad. Dat aantal blijft immers behoorlijk achter bij de (verwachte) vraag. In de bruisende wijk Lombok opende onlangs het parochiehuis van het nieuwe hotel The Anthony. In het kloostergedee...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: