Sanitaire trends voor 2019

4 januari 2019 | Thijs Jacobs

Op het vlak van wellness en sanitair zijn stappen gezet. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid,  waarbij je aan waterbesparing kunt denken, maar ook wanneer je denkt aan variëteit in het aanbod. Toiletten die de billetjes reinigen, !QMS-wellnessbehandelingen, zwart sanitair… Het kan niet gek of goed genoeg!

De !QMS-behandeling deed bij de auteur van dit stuk niet direct belletjes rinkelen, maar binnen de hotellerie lijkt de behandeling voet aan de grond te krijgen. !QMS is ontwikkeld door Erich Schulte, die als traumatoloog werkzaam was binnen de reconstructieve chirurgie. Zijn onderzoeken naar wondheling leverden nieuwe inzichten op, en met name zijn methodes voor wondgenezing door collageen deden veel stof opwaaien. Collageen kan ook ingezet worden voor de ouder wordende huid, waardoor het uitstekend kan worden gebruikt bij wellnessbehandelingen binnen de hotellerie. Reken maar na: 65 procent van de huideiwitten bestaat uit collageen, de stof die verantwoordelijk is voor het vochtgehalte, de elasticiteit en de flexibiliteit van de huid. Een behandeling met het goedje moet dus wel leiden tot een strakkere, soepelere huid.

Inmiddels bieden gerenommeerde hotels, zoals Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee en Château St.Gerlach in Valkenburg deze behandelingen aan.

Sanitair

Wanneer u in uw hotel kiest voor zwart, dan mag een gouden wc-borstel of toiletrolhouder niet ontbreken. Er zijn verschillende aanbieders die deze inmiddels in deze kleurstelling leveren. Het schijnt de trendkleur voor 2019 te zijn! Zwart blijkt ‘het nieuwe wit’ te zijn in de badkamer; in het Corendon Village Hotel vind je zwarte elementen, net als in Hotel Indigo The Hague. De hotellerie lijkt zwarte accenten in de ‘natte hoek’ omarmd te hebben. Elegantie is trouwens weer helemaal terug, want dunne badranden, drempelvrije douches en minimalistisch design zijn helemaal ‘on trend’.

Wanneer u overweegt het leidingwerk aan te passen of te vervangen, dan zijn er aanbieders die kunststof leidingsystemen aanbieden. Het is een technisch verhaal, maar de voordelen zijn interessant genoeg om de overstap naar kunststof te overwegen. Eén van de grootste voordelen? De drukverliezen worden tot een minimum beperkt, wat zeker in een hotel van belang is, gezien de intensiteit van het gebruik. De positieve eigenschap wordt bereikt door de toepassing van fittingen zonder ‘O-ringen’. Het buissysteem kan hierdoor ook nog eens ‘slanker’ worden ontworpen, hetgeen van positieve invloed is op de hygiëne. De waterinhoud van het leidingsysteem is immers kleiner. Bovendien bereikt het warmwater de gebruiker ook aanzienlijk sneller, wat dit systeem niet alleen duurzamer en hygiënischer, maar ook comfortabeler maakt. Een aanbieder van een dergelijk systeem is Viega.

High-tech doorspoelen

Een belangrijke besparing van water kan optreden bij de keuze voor een nieuw soort spoelsysteem van de wc’s. Nieuwe spoeltechnologie zorgt ervoor dat er minder water wordt verbruikt, maar dat ook de spoeling tot 25 procent stiller is dan bij een gewone wc en dat 95 procent van het oppervlak van de wc-pot wordt schoongespoeld. Bij een conventionele wc is dat slechts 80 procent. Het grote verschil komt door de spoelrand van traditionele toiletten, waardoor een deel van het toilet ongespoeld blijft. Eigenlijk niet een hele frisse gedachte, net als het spatten van de wc bij het doortrekken. Ook dat is verleden tijd bij de nieuwe generatie toiletten zonder spoelrand. Om uw toiletten helemaal naar de toppen van het hygiënische spectrum te tillen, kunt u het natuurlijk niet nalaten om in uw hotel ook wc- en urinoirbedieningsplaten te plaatsen die voorzien zijn van zilverionen, die op natuurlijke wijze bacteriën doden. Dat u het maar weet!

Beleving is een toegevoegde waarde binnen de hotelbadkamer. Van oudsher bieden hotels een luxe die de gast thuis niet heeft en worden design-elementen doorgevoerd die de gast thuis niet door durft te voeren. Juist in het hotel is een gouden designelement, een zwarte badkuip, een douche-wc, massagedouche, infrarooddouche of dunne badrand geoorloofd. Onderscheidend zijn kan op vele manieren…

16 hotelbouwplannen met wellness

In Hotelbouwplannen wordt bijgehouden wie, wat waar en wanneer verbouwt binnen de hotellerie. In Nederland zijn er dit jaar al 16 hotelbouwplannen gesignaleerd waarbij wellness is inbegrepen. Wilt u weten welke plannen dat zijn? Abonnees op hotelbouwplannen ontvangen zes keer per jaar deze gedetailleerde informatie. Meer info via info@uitgeverijps.nl of 030-251 22 70.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: