Sanitaire trends voor 2019

4 januari 2019 | Thijs Jacobs

Op het vlak van wellness en sanitair zijn stappen gezet. Niet alleen op het gebied van duurzaamheid,  waarbij je aan waterbesparing kunt denken, maar ook wanneer je denkt aan variëteit in het aanbod. Toiletten die de billetjes reinigen, !QMS-wellnessbehandelingen, zwart sanitair… Het kan niet gek of goed genoeg!

De !QMS-behandeling deed bij de auteur van dit stuk niet direct belletjes rinkelen, maar binnen de hotellerie lijkt de behandeling voet aan de grond te krijgen. !QMS is ontwikkeld door Erich Schulte, die als traumatoloog werkzaam was binnen de reconstructieve chirurgie. Zijn onderzoeken naar wondheling leverden nieuwe inzichten op, en met name zijn methodes voor wondgenezing door collageen deden veel stof opwaaien. Collageen kan ook ingezet worden voor de ouder wordende huid, waardoor het uitstekend kan worden gebruikt bij wellnessbehandelingen binnen de hotellerie. Reken maar na: 65 procent van de huideiwitten bestaat uit collageen, de stof die verantwoordelijk is voor het vochtgehalte, de elasticiteit en de flexibiliteit van de huid. Een behandeling met het goedje moet dus wel leiden tot een strakkere, soepelere huid.

Inmiddels bieden gerenommeerde hotels, zoals Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee en Château St.Gerlach in Valkenburg deze behandelingen aan.

Sanitair

Wanneer u in uw hotel kiest voor zwart, dan mag een gouden wc-borstel of toiletrolhouder niet ontbreken. Er zijn verschillende aanbieders die deze inmiddels in deze kleurstelling leveren. Het schijnt de trendkleur voor 2019 te zijn! Zwart blijkt ‘het nieuwe wit’ te zijn in de badkamer; in het Corendon Village Hotel vind je zwarte elementen, net als in Hotel Indigo The Hague. De hotellerie lijkt zwarte accenten in de ‘natte hoek’ omarmd te hebben. Elegantie is trouwens weer helemaal terug, want dunne badranden, drempelvrije douches en minimalistisch design zijn helemaal ‘on trend’.

Wanneer u overweegt het leidingwerk aan te passen of te vervangen, dan zijn er aanbieders die kunststof leidingsystemen aanbieden. Het is een technisch verhaal, maar de voordelen zijn interessant genoeg om de overstap naar kunststof te overwegen. Eén van de grootste voordelen? De drukverliezen worden tot een minimum beperkt, wat zeker in een hotel van belang is, gezien de intensiteit van het gebruik. De positieve eigenschap wordt bereikt door de toepassing van fittingen zonder ‘O-ringen’. Het buissysteem kan hierdoor ook nog eens ‘slanker’ worden ontworpen, hetgeen van positieve invloed is op de hygiëne. De waterinhoud van het leidingsysteem is immers kleiner. Bovendien bereikt het warmwater de gebruiker ook aanzienlijk sneller, wat dit systeem niet alleen duurzamer en hygiënischer, maar ook comfortabeler maakt. Een aanbieder van een dergelijk systeem is Viega.

High-tech doorspoelen

Een belangrijke besparing van water kan optreden bij de keuze voor een nieuw soort spoelsysteem van de wc’s. Nieuwe spoeltechnologie zorgt ervoor dat er minder water wordt verbruikt, maar dat ook de spoeling tot 25 procent stiller is dan bij een gewone wc en dat 95 procent van het oppervlak van de wc-pot wordt schoongespoeld. Bij een conventionele wc is dat slechts 80 procent. Het grote verschil komt door de spoelrand van traditionele toiletten, waardoor een deel van het toilet ongespoeld blijft. Eigenlijk niet een hele frisse gedachte, net als het spatten van de wc bij het doortrekken. Ook dat is verleden tijd bij de nieuwe generatie toiletten zonder spoelrand. Om uw toiletten helemaal naar de toppen van het hygiënische spectrum te tillen, kunt u het natuurlijk niet nalaten om in uw hotel ook wc- en urinoirbedieningsplaten te plaatsen die voorzien zijn van zilverionen, die op natuurlijke wijze bacteriën doden. Dat u het maar weet!

Beleving is een toegevoegde waarde binnen de hotelbadkamer. Van oudsher bieden hotels een luxe die de gast thuis niet heeft en worden design-elementen doorgevoerd die de gast thuis niet door durft te voeren. Juist in het hotel is een gouden designelement, een zwarte badkuip, een douche-wc, massagedouche, infrarooddouche of dunne badrand geoorloofd. Onderscheidend zijn kan op vele manieren…

16 hotelbouwplannen met wellness

In Hotelbouwplannen wordt bijgehouden wie, wat waar en wanneer verbouwt binnen de hotellerie. In Nederland zijn er dit jaar al 16 hotelbouwplannen gesignaleerd waarbij wellness is inbegrepen. Wilt u weten welke plannen dat zijn? Abonnees op hotelbouwplannen ontvangen zes keer per jaar deze gedetailleerde informatie. Meer info via info@uitgeverijps.nl of 030-251 22 70.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: